تاثیر جنگ قره‌باغ بر لیر ترکیه

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از «رویترز» به‌رغم اینکه بانک مرکزی ترکیه تلاش می‌کند با افزایش نرخ‌های بهره ارزش لیر را حفظ کند، اما درگیری‌ مرزی میان آذربایجان و ارمنستان منجر به این کاهش ارزش لیر شد.

پس از کشته شدن ۱۶ نظامی و چند غیرنظامی در روز یکشنبه، روز دوشنبه نیز تبادل آتش میان دو همسایه ادامه داشت، وضعیتی پرتنش که از سال ۲۰۱۶ بی‌سابقه است. گفتنی است در این درگیری، ترکیه از آذربایجان حمایت می‌کند. تیموثی اَش، از کارشناسان شرکت «مدیریت سرمایه بلوبی» در این رابطه می‌گوید: «این نگرانی وجود دارد که ترکیه در حمایت از آذربایجان به این درگیری ورود کند.»

بر این اساس در کنار اثرگذاری تقویت روزهای اخیر دلار، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار پس از ثبت پایین‌ترین رکورد تاریخی ۸/ ۷ دلاری خود در آخر شب، در نهایت روی نرخ ۷۴۷۰/ ۷ دلار ایستاد، نرخی که نسبت به مقدار اواخر سال گذشته ۲۴ درصد پایین‌تر است. به خاطر ته کشیدن ذخایر ارزهای خارجی ترکیه و کاهش شدید نرخ‌های بهره‌ واقعی، در سال جاری پول ملی این کشور یکی از بدترین عملکردها را در میان ارزهای خارجی داشته است، وضعیتی که در آن در کمتر از سه سال این پول نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

پنج‌شنبه هفته گذشته بود که بانک مرکزی ترکیه با افزایش ۲/ ۰ درصدی تحلیل‌گرایان را سوپرایز کرد و اصلی‌ترین نرخ بهره خود را به ۲۵/ ۱۰ درصد رساند. این برای اولین بار در دو سال اخیر است که این بانک با هدف حمایت از ارزش پول ملی و کشیدن افسار نرخ تورم، به سیاست پولی انقباضی رو می‌آورد. تا افزایش نرخ روز پنج‌شنبه، بانک مرکزی ترکیه برای کاهش عرضه پول متکی به استراتژی «در پشتی» بود، استراتژی که در آن اقدامات نقدینگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و اعتباردهندگان به استقراض در نرخ‌های بهره بالاتر هدایت می‌شوند.