مرکز آمار ایتالیا در گزارش بازبینی شده خود اعلام کرد در سه ماه دوم امسال اقتصاد ایتالیا ۸/ ۱۲ درصد کوچک شده است تا سومین رشد منفی فصلی متوالی پس از رشد منفی ۵/ ۵ درصدی فصل قبل و بدترین عملکرد فصلی تاریخ معاصر این کشور رقم بخورد. بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی ایتالیا در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن، منفی ۴/ ۱۲ درصد اندازه‌گیری شده است.

تا پیش از شیوع کرونا، دولت ایتالیا نرخ رشد ۶/ ۰ درصدی را برای سال جاری پیش‌بینی کرده بود، اما با توجه به اخلال گسترده در زنجیره تامین، توقف پروازهای خارجی، کاهش تجارت و کاهش شمار گردشگران ورودی به ایتالیا، نرخ رشد اقتصادی منفی خواهد بود و صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است اقتصاد این کشور امسال بیش از ۹ درصد کوچک شود.

ازسوی دیگر رشد اقتصادی دانمارک در سه ماه دوم سال با ۹/ ۴ درصد کاهش نسبت به رشد فصل قبل به منفی ۹/ ۶ درصد رسید که این رشد دومین رشد منفی فصلی متوالی این کشور و بدترین عملکرد فصلی در طول تاریخ اقتصادی معاصر دانمارک محسوب می‌شود.

در این بین، افت رشد مصارف خانوار با منفی ۲/ ۷ درصد و سرمایه‌گذاری ثابت با منفی ۷درصد، نقش مهمی در کاهش رشد اقتصادی این کشور داشته‌اند.

در بین دیگر بخش‌ها، صادرات دانمارک در سه ماه دوم سال ۱/ ۸ درصد کمتر از صادرات سه ماهه قبل این کشور بوده است. متوسط نرخ رشد اقتصادی در دانمارک طی بازه زمانی ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۴۲/ ۰ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۰۶ با ۳ درصد و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به ۳ماهه پایانی سال ۲۰۰۸ با منفی ۴/ ۲ درصد بوده است.