پوشش ریسک‌ها با اهرم طلا

علاوه‌بر عامل فزاینده تعداد بیماران موج جدید کرونا، افزایش مجدد تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، به خوبی توانسته است در روزهای اخیر از قیمت طلا حمایت کند. افزایش تعداد مبتلایان جدید در آمریکا سبب شده است تا مجددا محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه در کالیفرنیا اعمال شود؛ موضوعی که می‌تواند سبب توقف مجدد فعالیت‌های اقتصادی و به تعویق افتادن ریکاوری اقتصادی باشد. از سوی دیگر روزی نیست که مقامات فدرال رزرو از طولانی بودن فرآیند ریکاوری اقتصاد آمریکا سختی به میان نیاورند.

  حمایت در مرز ۱۸۰۰ دلاری

تحلیلگران طلا بر این باورند که تقاضا برای طلا در محدوده قیمت ۱۸۰۰ دلاری بسیار زیاد است، و عامل اصلی این اتفاق پوشش ریسک کرونایی توسط سرمایه‌گذاران است. اعمال قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی سبب شده است تا نگرانی در بازارها مجددا افزایش پیدا کند.

علاوه ‌بر اخبار متعدد درباره چشم‌انداز اقتصادی مخدوش و موج جدید کرونا، در چند روز گذشته عاملی که برای چند ماه غیرفعال بود مجددا به بازارها بازگشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی در روز سه‌شنبه از بسته‌شدن در مذاکرات فاز دوم قرارداد تجاری با چین سخن گفت و اضافه کرد به‌دلیل پاندمی ویروس کرونا علاقه‌ای به گفت‌وگو با پکن درباره قرار فاز دوم قرارداد تجاری ندارد. ترامپ با اشاره به فاز اول قرارداد تجاری در این مورد افزود که آمریکا و چین در ماه ژانویه یک قرارداد بسیار بزرگ امضا کردند، اما بلافاصله بعد از امضای قرارداد، چین با این بیماری همه‌گیر به آمریکا ضربه زد.

اگرچه در روزهای اخیر بازارهای سهام وضعیت مطلوبی را پشت‌سرگذاشته‌اند، اما اظهارنظر نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی ژاپن و فدرال رزرو درباره طولانی شدن طول دوره ریکاوری موجب به وجود آمدن نگرانی در سرمایه‌گذاران شده است و همین عامل نیز به افزایش تقاضای طلا انجامیده است. همچنین تحلیلگران تکنیکال فلز زرد پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت ادامه روند کنونی، هدف بعدی قیمت طلا مرز ۱۸۳۱ دلاری خواهد بود.

  هشدار فدرال رزرو در مورد خوش‌بینی اقتصادی

مقامات فدرال رزرو اعلام کرده‌اند که به‌دلیل افزایش مجدد مبتلایان به ویروس کرونا، بازگشت اقتصاد به وضعیت عادی پیش از کرونا، آهسته‌تر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود و موج جدید این ویروس سبب تعمیق خسارات وارده به اقتصاد این کشور خواهد شد. سیاست‌گذاران فدرال رزرو یک به یک در روزهای اخیر، سیگنال‌های بدبینانه‌ای را به بازارها مخابره می‌کنند.

 این سیگنال‌ها سبب شده است تا انتظارات درباره ریکاوری به نوعی اصلاح شود و همچنین سبب شده است تا نگاه‌ها به بهبود در آمارهای اقتصادی نیز دچار تغییر شود. در حقیقت استنباط تحلیلگران این است که بهبود در آمارهای اقتصادی مانند آمار بازار کار می‌تواند بسیار زودگذر باشد و ادامه روند کنونی غیرممکن. لایل براینارد اقتصاددان آمریکایی و از اعضای شورای حکام فدرال رزرو در یک سخنرانی مجازی در انجمن ملی اقتصاد در این باره گفت: پاندمی کرونا همچنان به‌عنوان کلیدی‌ترین محرک اقتصاد در جهان است. این عامل سبب شده است که اقتصاد در مه غلیظی از نااطمینانی فرو رود و ریسک‌های رکود همچنان بر اقتصاد چیره باشد.

براینارد در ادامه گفت انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده به ادامه کمک‌های اقتصادی از جمله خرید دارایی‌ها در مقیاس بزرگ متعهد بماند و در ضمن اضافه کرد که کمک‌های حمایتی مالی اضافی برای قدرت گرفتن فرآیند ریکاوری برای اقتصاد این کشور امری حیاتی است.

 فدرال رزرو از ماه مارس در بحبوحه همه‌گیری کرونا، نرخ بهره را به محدوده صفر درصد کاهش داد، اقدام به خرید دارایی در سطح گسترده کرد و بسته‌های حمایتی زیادی را برای اطمینان از کارکرد مطلوب سیستم مالی طراحی کرد.

طلا دوست روزهای نااطمینانی است و شرایط اخیر کرونا و جنگ تجاری بار دیگر چشم‌ها را به سوی این فلز ارزشمند خیره کرده است.