وی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از منابع ارزی ما در کشورهای آسیایی، همسایه و عربی وجود دارد، اظهار کرد: به موجب گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی نحوه دسترسی به این منابع تشریح شد و پیشنهاد ما در این مورد، تدوین یک ساز و کار جدید بود تا در شرایط نیاز کنونی کشور به منابع ارزی، دسترسی ما امکان‌پذیر شود. پورابراهیمی تقویت طرف عرضه را یکی دیگر از محورهای مهم مورد بحث در این جلسه عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت‌های جدید یکی از راهکارهایی است که می‌تواند کار را برای ما امکان‌پذیر کند. همچنین استفاده از رمزارزها از یکسو منابع ارزی را تقویت و تحریم‌ها را به شکلی بی‌اثر می‌کند و از سوی دیگر موجب تقویت مدیریت حوزه اقتصادی می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه به‌زودی آیین‌نامه جدید رمزارزها از سوی بانک مرکزی به فعالان اقتصادی ابلاغ می‌شود، بیان کرد: حجم بسیار زیادی از سرمایه‌گذاری در کشور متوقف شده آن‌هم در شرایطی که ما به حجم عظیمی از منابع باید دسترسی پیدا کنیم که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. وی با اشاره به طرح موضوع انعقاد پیمان‌های پولی گفت: برای استفاده از این ظرفیت، گزارشی توسط رئیس‌کل بانک مرکزی و معاونان وی ارائه شد، از نگاه ما اجرای این وضعیت با توجه به همکاری‌های مشترک کشورهای همراه با ایران در حوزه سیاست‌ها و مسائل اجرایی امکان‌پذیر است. برای ما قابل‌قبول نیست که بخشی از حوزه‌ پیمان‌های پولی هنوز عملیاتی نشده، هرچند محدودیت‌های ایجادشده در بحث ارزی ناشی از این مسائل نیز هست. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: افزودن ظرفیت‌ پیام‌رسان‌ها در مبادلات مالی و ارزی یکی از موضوعات مهم دیگر در این جلسه بود که آقای همتی اعلام کرد، دو کشور بحث پیام‌رسان‌ها را پذیرفته‌اند. خروج از بحث سوئیفت به‌دلیل آنکه باید تمام نقل و انتقالات مرتبط با دلار از کانال بانک مرکزی آمریکا عبور می‌کرد و عملا این موضوع نظارت آمریکا را بر کلیه مبادلات تجاری ما فراهم می‌کرد، کاملا بدیهی بود که خوشبختانه موضوع پیام‌رسان‌های مالی خارج از سوئیفت با کشورهایی که با ما تبادلات تجاری و سیاسی دارند، در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه ضمن تاکید بر تسهیل روند صادرات در کشور گفت: هیچ‌ راهی جز تقویت بخش صادرات در کشور برای رفع مشکلات اقتصادی وجود ندارد، بخشی از محدودیت‌های ایجاد شده در حوزه صادرات از نظر ما قابل‌قبول نیست؛ زیرا بخشی از آن مرتبط با بانک مرکزی بوده و بخش دیگر به سایر دستگاه‌ها مرتبط است.

پورابراهیمی ادامه داد: در این نشست قرار شد، برنامه جامعی برای تقویت صادرات با نگاه و منظر تقویت ارزی تدوین شود. همچنین مقرر شد، کارگروه مشترکی میان کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی تشکیل و به‌صورت مستمر و هفتگی تمام مسائل اقتصادی و ارزی را رصد و بررسی کرده و جمع‌بندی نهایی را به مجلس ارائه کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فضای موجود در بازار ارز با واقعیت‌های اقتصادی ایران همخوانی ندارد، اظهار کرد: بیشتر مسائل پیش‌آمده در بحث ارز جنبه روانی دارد؛ البته حضور و فعال بودن بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز در این میان بسیار تاثیرگذار خواهد بود و باید بیشتر تقویت شود.

وی ضمن تاکید براینکه سیاست‌های بانک مرکزی، مدیریت و کنترل تراکنش‌های ریالی و ساماندهی نظام ارزی کشور باید تقویت شود، افزود: بانک مرکزی توان لازم و فراتر از آن اقتصاد کشور ظرفیت‌های بسیاری را در بحث منابع و مصارف ارزی در کشور دارد که امکان مدیریت ارز را فراهم می‌کند؛ البته نقاط ضعف باید برطرف و نقاط قوت تقویت شود. پورابراهیمی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی در اولین جلسه خود در مجلس یازدهم با توجه به اهمیت موضوع ارز در کشور به این موضوع ورود کرد، ما با تمام توان درخصوص مسائل ارزی موضوعات را به‌صورت روزانه رصد کرده و تلاش می‌کنیم تا به حل مشکلات کمک کنیم، البته انتقاداتی به نحوه عملکرد دولت وجود دارد که در این جلسه مطرح کردیم و بخشی از آن مورد تایید آقای همتی قرار گرفت. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بر اساس گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی خوشبختانه از خردادماه یک فضای رونقی در بحث صادرات در کشور شکل گرفته و منابع ارزی خوبی از اردیبهشت‌ماه به کشور وارد شده و در صورت رفع موانع بخش صادرات و ورود و تقویت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به‌زودی مشکلات حوزه ارزی حل خواهد شد.

وی اظهار کرد: قرار است، جلساتی را در روزهای آینده با فعالان بخش خصوصی که متولیان امر صادرات هستند، برگزار کنیم تا از نگاه آنها هم این مسائل بررسی شود. پورابراهیمی گفت: تقریبا تراز تجاری صادرات غیرنفتی با میزان واردات برابری کرد و قطعا برای ۹ ماه آینده برنامه خواهیم داشت و امیدواریم خروجی این برنامه‌ریزی‌ها ایجاد یک فضای مثبت در حوزه اقتصادی باشد.