براساس آمار رسمی منتشر شده تعداد کل مبتلایان شناسایی شده در کشور به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسیده که به نسبت روز قبل رشد ۷/ ۱ درصدی را تجربه کرده است. رقم ۷/ ۱ درصدی نشان می‌دهد سرعت رشد ابتلا در کشور افزایش یافته است. در ۱۳ اردیبهشت سرعت رشد ابتلا به ویروس در کشور زیر یک درصد بوده است، اما به ترتیب در روزهای بعد روند صعودی داشته به‌طوری‌که در ۱۴ اردیبهشت این نرخ یک درصد و در روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت به ۳/ ۱ درصد رسید بود. اما آمار جدید نشان می‌دهد رشد ابتلای روزانه به ۷/ ۱ درصد رسیده که تقریبا به نرخ ابتلا در روزهای اول اردیبهشت‌ماه می‌رسد. بررسی روندها خبر شروع پیک دیگر از بیماری را در روزهای آینده می‌دهد.

تعداد آزمایش‌های روزانه در ۱۷ اردیبهشت ۱۱ هزار و ۷۳۲ عدد بوده که از این تعداد ۱۶۸۰ نفر ابتلای قطعی به کووید-۱۹ را داشته‌اند. بررسی آمارها نشان می‌دهد تعداد آزمایش‌های روزانه انجام شده در ۱۷ اردیبهشت معادل ۱۴ اردیبهشت است، اما نکته مهم این است که نسبت تعداد تست‌ها به ابتلا در روز در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۳۲/ ۸ درصد بوده که در ۱۷ اردیبهشت‌ماه این نسبت به ۳۲/ ۱۴ درصد رسیده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت افزایش تعداد مبتلایان به دلیل افزایش تعداد تست نبوده است. از سوی دیگر تغییرات هفتگی تعداد مبتلایان نیز زنگ خطر دیگری را به صدا در می‌آورد. محاسبات نشان می‌دهد تعداد مبتلایان در ۱۷ اردیبهشت‌ماه به نسبت ۱۰ اردیبهشت‌ماه رشد ۵۷ درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که این نسبت در ابتدای هفته منفی ۲۹ درصد بوده است.

رشد ۲۷درصدی در مرگ‌و میر

براساس آمار منتشر شده در روز گذشته ۷۸ نفر براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و آمار کل فوت‌شدگان به علت این بیماری به ۶۴۱۸ نفر رسیده است. مقایسه دو روز متوالی نشان می‌دهد که تعداد افراد فوت‌شده به نسبت ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۵ نفر بیشتر شده و رشد ۲۷درصدی را ثبت کرده است. علاوه بر این، بررسی آمارها نشان می‌دهد میزان کل فوت‌شده‌ها به مبتلایان در کشور به رقم ۳۱/ ۶ درصد رسیده که تفاوت چندانی با روز قبل آن نمی‌کند. از کل مبتلایان به این ویروس ۸۱ هزار و ۵۸۷ نفر بهبود یافته‌اند. اگر تعداد افراد فوت‌شده و بهبودیافته را از کل تعداد افراد مبتلاشده به این ویرس کم کنیم، ۱۳ هزار و ۶۴۵ نفر باقی می‌ماند که طبق اعلام رسمی ۲۷۳۵ نفر در حالت ابتلای شدید هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد افرادی که در وضعیت شدید بیماری قرار گرفته‌اند نسبت به روز قبل افزایش ۵۰ نفری را ثبت کرده است که به نسبت روزهای قبل افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

 

06-03