مهم‌ترین سوال اما برای تعیین چشم‌انداز فوری دلار آمریکا این است: بازارهای مالی به کجا می‌روند؟ اقدامات محرک طولانی‌مدت و چاپ حجم زیادی از اسکناس موجب کاهش قدرت خرید ارز واقعی خواهد شد. این یک نسخه پرسرعت از تضعیف قدرت خرید دلار در اثر تورم است که از زمان تصویب این ارز در کنگره در سال ۱۷۷۵ تاکنون، در حال روی دادن است.

هنگامی که بازارهای سهام ایالات متحده در ماه مارس برای نخستین بار به شیوع جهانی کووید-۱۹ واکنش نشان داد، حدود ۳۵ درصد از ارزش کل آنها از بین رفت. سقوط بازار سهام عموما تأثیر معکوس بر دلار آمریکا دارد. سهام در معامله با دلار تحلیل می‌رود. همین امر باعث افزایش تقاضای بازپرداخت شده، بنابراین ارزش آن با نرخ ارز بالا می‌رود، چرا که در این زمان ارزش همه چیز رو به سقوط است، بنابراین تنها پول نقد از منظر آنچه خریداری می‌شود، باارزش‌ است.

فاجعه قیمت نفت در هفته گذشته (قیمت‌های آتی منفی برای نخستین بار در تاریخ) همچنان در جریان است تا بیش از پیش نمایانگر عمق رکود اقتصادی کنونی در جهان باشد. باتوجه به پیش‌زمینه اقتصادی ضعیف در داخل آمریکا، احتمالا نزول هرچه بیشتر بازار سهام این کشور می‌تواند یک پیش‌بینی منطقی باشد.

با فرض اینکه واکسن کرونا کشف شود و موج دوم و سوم این بیماری وجود نداشته باشد،‌ احتمالا بهبود اقتصاد سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، اتفاق می‌افتد. اگر روند تزریق محرک‌های مالی به اقتصاد به همین منوال پیش رود، این یعنی کاهش قدرت خرید دلار تسریع می‌شود، به ویژه هنگامی که با واحدی غیرقابل چاپ مانند طلا قیاس شود.  اگر دلار در رقابت با سایر ارزها زمین را از دست بدهد، تنها یورو آنقدر قوی است که یک رقیب جدی به‌شمار آید. اسپانیا و ایتالیا قویا درگیر کووید-۱۹ شده‌اند اما آلمان و اتریش هفته گذشته به مهار خیلی بهتری در مبارزه با آن دست یافته و بخش‌هایی از اقتصاد خود را بازگشایی کرده‌اند.

بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که فلز زرد در ۱۸ ماه آینده از ۳۰۰۰ دلار در هر اونس فراتر رود. با توجه به تقاضای فلزات گرانبهای فیزیکی طی امسال که در سطح جهان شدیدا صعودی می‌شود، به نظر می‌رسد که طلا و نقره فلزات باارزشی هستند که تنها رقیب نزدیک به دلار آمریکا به حساب می‌آیند.

سهم طلا در سرمایه‌گذاری بلندمدت آمریکایی‌ها

بر اساس نتایج این نظرسنجی، آمریکایی‌ها در جریان بحران ناشی از شیوع کرونا از سوددهی بازار سهام ناامید شده و تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار املاک، طلا و حساب‌های بانکی دارند. در این میان، بازار املاک و مستغلات بیشترین علاقه‌مند را به خود کسب کرده و حدود ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی این بازار را هدف نخست سرمایه‌گذاری بلندمدت خود معرفی کرده‌اند. املاک از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیشترین سرمایه مردمی را جذب خود کرده است.

سهام تا حدودی مقبولیت خود را از دست داده و تنها ۲۱ درصد آمریکایی‌ها این گزینه را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد کمتر بوده و پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۲ به بعد است. با وجود این افت، بازار سهام همچنان دومین انتخاب شهروندان آمریکایی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. در بررسی‌های امسال، علاقه‌مندان به طلا و حساب‌های پس‌انداز با افزایش همراه بوده‌اند. طلا سرمایه محبوب ۱۶ درصد از پاسخ دهندگان و حساب پس‌انداز انتخاب ۱۷ درصد آنان بوده است. به این معنا که از هر ۶ آمریکایی تقریبا یک نفر طلا یا حساب پس‌انداز را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت خود انتخاب می‌کند. طلا در نظرسنجی امسال با افزایش ۲ درصدی همراه بوده که به‌صورت بالقوه می‌تواند نشان‌دهنده تغییر دیدگاه آمریکایی‌ها در این زمینه باشد. افزایش علاقه‌مند به این فلز احتمالا ناشی از افزایش قیمت آن طی سال‌جاری است. طلا از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۳۵ درصد رشد قیمت ثبت کرده است.این فلز براق در آخرین معامله هفته گذشته ۱۷۲۶ دلار در هر اونس قیمت داشت و هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کرد.