شاخص صنعتی داوجونز روز جمعه و پس از ۴ هفته کاهش،‌ بازده کلی خود را به ۳درصد رساند و از بدترین عملکرد سه ماهه خود اندکی عقب‌نشینی کرد. در شرایطی که بدترین همه‌گیری قرن گریبان اقتصاد جهانی و سرمایه‌گذاران را گرفته و چشم‌اندازی نیز برای پایان آن وجود ندارد، قصد داریم در مطلب پیش‌رو وضعیت آینده را ارزیابی کرده و اوضاع خود را بر اساس آن بسنجیم. شاید آنچه ۱۰۰ سال پیش در بازار سهام روی داده بتواند سرنخ‌هایی را در این زمینه در اختیار ما قرار دهد. گروه سرمایه‌گذاری Bespoke اخیرا نموداری از بورس سهام در دوران آنفلوآنزای اسپانیا طی سال‌های ۱۹۱۸-۱۹۱۹ منتشر کرده که در آن دوره، حدود ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

در اصل سه موج مختلف آنفلوآنزا در اسپانیا وجود داشته است. موج اول و سوم نسبتا خفیف اما موج دوم آن در پاییز ۱۹۱۸ بسیار شدید بوده که میزان مرگ و میر آن ۲۴ نفر در هر هزار نفر بوده است. Bespoke در توضیح می‌نویسد: طی این همه‌گیری که در دوره رکود مالی پس از جنگ جهانی اول رخ داد، هنگامی که موج شیوع به اوج خود رسید شاخص داوجونز سقوط کرد و طی سه ماه پس از آن نیز در وضعیت نزولی قرار داشت. به‌رغم شدت آن همه‌گیری، این شاخص به کف زیر ۱۱ درصد سقوط نکرد.

این در حالی است که در جریان شیوع کووید- ۱۹، شاخص S&P۵۰۰، هنوز هم نسبت به اوج خود ۱۵ درصد فاصله دارد؛ حتی پس از آنکه طی چند هفته شاهد پیشتازی شاخص بود. همچنین‌ خوش‌بینی به بازار سهام پس از پایان موج دوم همه‌گیری آغاز شد؛ حتی در شرایطی که موج سوم در جریان بود. در شرایطی که جهان به سوی بهبود نسبی از این همه‌گیری پیش می‌رود،‌ شاخص داوجونز سقوط سه ماهه خود را بیش از ۱۵ درصد ثبت کرده است.

نکته حائز اهمیت این است که داوجونز در همه‌گیری سال ۱۹۱۸، حتی به روند نزولی در بازار نیز نزدیک نشد. با این حال، این وضعیت خوب دوام چندانی نداشت. کمتر از یک سال بعد از به اوج رسیدن نرخ مرگ و میر در اسپانیا،‌ رکود اقتصادی در آمریکا رخ داد، بیکاری بیش از ۱۰ درصد شد و تورم نیز به ۱۸ درصد رسید. Bespoke در انتها نوشت: «اکنون تصور کنید که از همه‌گیری (کرونا) خارج شده و چیزی بیشتر از یک اصلاح ۱۱ درصدی نداشته‌ایم. حالا طبق این وضعیت، برنامه‌ریزی کنید.»

تقاضای روبه‌رشد طلا

جای تعجب نیست که تقاضای سرمایه‌گذاری در طلا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. فلزات گرانبها مانند طلا همیشه به‌عنوان یک طبقه دارایی ایمن مورد توجه بوده و در شرایط نبود اطمینان یا آشفتگی بازار نیز از سوی سرمایه‌گذاران مورد توجه بوده‌اند. به گفته مدیر یک شرکت فعال در حوزه طلا، افزایش قیمت این فلز در هفته‌های اخیر ناشی از نگرانی‌هایی است که شیوع کرونا برای اقتصاد کلان کشورها ایجاد کرده است. اکنون شاهد نوعی عجله در سرمایه‌گذاری در سطح جهانی هستیم. بر اساس اطلاعات شورای جهانی طلا (WGC)، تنها در ۳ماه نخست سال ۲۰۲۰، ورودی رید طلا ۲۳ میلیارد دلار بوده که بالاترین رقم سه ماهه در تاریخ آمریکا به شمار می‌آید.

 

13-02