تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۳/ ۷ و ۷/ ۵ درصد کاهش می‌یابد. اقتصاد انگلیس ۵ درصد تولید ناخالص داخلی را طی سال‌جاری از دست می‌دهد، آلمان ۷/ ۴ درصد و فرانسه نیز ۷/ ۴ درصد با کاهش تولید ناخالص داخلی رو‌به‌رو خواهند شد.این آژانس همچنین به داده‌های صندوق بین‌المللی پول استناد می‌کند که براساس آن، تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی به دلیل انزوا و بسته‌شدن مرزها، در سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان ۵/ ۷ درصد کاهش خواهد یافت. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایتالیا و اسپانیا نیز بیشترین آسیب را خواهند دید (به ترتیب منفی ۱/ ۹ درصد و منفی ۸ درصد). پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی فرانسه ۲/ ۷ درصد و آلمان با ۷ درصد طی سال‌جاری کاهش داشته باشند. گفتنی است تاکنون ده‌ها هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته‌اند.

طلا همچنان در کمین قله ۸ ساله

قیمت طلا در معاملات دیروز به دنبال ترس از رکود اقتصادی شدیدتر و در میانه اقدامات محرک عظیم بانک‌های مرکزی جهان، به بالاترین رقم در ۷ سال و نیم گذشته رسید.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۳ دلار افزایش ۱۷۱۴ دلار فروخته شد. طلا در ساعات اولیه به ۱۷۲۶ دلار، بالاترین رقم از نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی نیز رسید.میشائیل مک‌کارتی، استراتژیست ارشد بازارهای سی‌ام‌سی گفت: «نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصادی به‌صورت ویژه سبب تقویت طلا شده است. نقدینگی (از سوی فدرال رزرو) به همراه کاهش نرخ بهره، طلا را در موقعیت جذاب‌تر قرار داده است.»بسیاری از کشورها و بانک‌های مرکزی برای بهبود اقتصادشان در بحبوحه شیوع کرونا، اقدامات مالی پولی انجام داده‌اند.بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته بسته محرک ۲۳۰۰ میلیارد دلاری را اعلام کرد؛ در حالی که وزرای دارایی اتحادیه اروپا با حمایت اقتصادی به ارزش ۵۰۰ میلیارد یورو موافقت کردند.رکود اقتصادی شدید و هزینه‌های کمکی عظیم تقریبا کسری بودجه آمریکا در سال مالی ۲۰۲۰ را ۴ برابر کرده و به رکورد ۳۸۰۰ میلیارد دلاری رسانده که ۷/ ۱۸ درصد تولید اقتصادی این کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است.فیل استریبل، از شرکت اوراق بلو لاینز در شیکاگو، می‌گوید: بازارهای سهام دچار نوسانات شدیدی شده‌اند که مردم نمی‌توانند آن را تحمل کنند و به همین دلیل به ذخیره کردن طلا روآورده‌اند.اقدامات محرک مالی بانک مرکزی آمریکا روی ارزش دلار تاثیر می‌گذارد و ضعیف شدن ارزش دلار، خرید طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر می‌کند. از سوی دیگر کاهش نرخ‌های بهره هم هزینه نگهداری طلا را کمتر کرده و به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند می‌افزاید.