قعرنشینی بیت‌کوین با صعود طلا

بیت‌کوین بیش از آنکه با خود و به‌عنوان یک دارایی با ارزش مقایسه شود، با طلا مقایسه می‌شود. این در حالی است که پاول، رئیس صندوق ذخیره فدرال آمریکا از این ارز دیجیتال به‌عنوان «دارایی ارزشمند درست مانند طلا» یاد می‌کند. به نظر نمی‌رسد که شف نیز چنین نظری داشته باشد، چراکه وی بیت‌کوین را فاقد ارزش ذاتی می‌‌داند. این تحلیلگر بار دیگر پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین در نهایت سقوط کرده و زمین‌گیر خواهد شد. طی چند سال گذشته بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران طلا، موضوعی سرگرم‌کننده بوده زیرا این رمز ارز بسیار بیشتر از طلا در دسترس و قابل‌تهیه است. طی چند سال آینده،‌ این رویه برعکس خواهد شد نه به این دلیل که طلا بیش از بیت‌کوین تولید می‌شود، بلکه به این خاطر که بیت‌کوین زمین‌گیر شده و طلا درخششی دوچندان پیدا می‌کند.

شف در بخش دیگری از سخنانش گفت: من هیچ بیت‌کوینی ندارم و مقادیر زیادی طلا و نقره دارم. من حتی موقعیت‌های بهتری نیز در سهام معادن فلزات گرانبها برای خود خریداری کرده‌ام. این شرطی بزرگ برای بیت‌کوین است که مانع تبدیل شدن آن به طلای جدید می‌شود. این ارز دیجیتال نمی‌تواند ارزش و اطمینانی را که طلا در بازار ایجاد می‌کند، برای خود کسب کند.

طلا، یک دارایی مدرن

بیت‌کوین با داشتن بسیاری از ویژگی‌های طلا، معمولا به «طلای دیجیتال» معروف شده است. در واقع، رمزنگاری آن به معنای «استخراج» آن است. علاوه‌بر این، بیت‌کوین نیز به اندازه طلا کمیاب است. هر دو دارایی، مقادیری از پیش تعیین شده دارند. فقط طلا به مقدار زیاد در زمین موجود است و بیت‌کوین، استخراج خواهد شد.

تفاوت در اینجا است که ما می‌دانیم چه تعداد بیت‌کوین موجود است (۲۱ میلیون) اما نمی‌دانیم چه مقدار طلا هنوز اکتشاف نشده باقی مانده است. نکته قابل‌توجهی که در پیام توییتری شف آمده این است که طلا یک دارایی باستانی و دیرینه است و قبلا در جوامع غیردیجیتالی مورد استفاده بود، که اکنون مورد بحث ما نیست. شف استدلال می‌کند که طلا تنها حدود ۷۰۰ سال قبل میلاد مسیح به‌عنوان سرمایه مطرح بوده، بنابراین یک دارایی مدرن محسوب می‌شود. به گفته این تحلیلگر سرشناس، طلا یک فلز است نه سنگ و می‌تواند به آسانی به پول تبدیل شود اما بیت‌کوین هرگز پول نخواهد شد. حتی غارنوردان نیز این مساله را پذیرفته‌اند! دولت‌ها برای مقابله با بحران مالی ناشی از کرونا در حال تزریق پول به سیستم‌های اقتصادی خود هستند و همین امر، ارزش ارزهای کاغذی را کاسته و بر بهای فلزات گرانبها می‌افزاید.

هفته گذشته بهای طلا به بالاترین قیمت خود از هفت سال پیش تاکنون رسید و قرار است این روند صعودی همچنان ادامه یابد. حتی اگر سایر بازارها مانند سهام یا اوراق بهادار بار دیگر سقوط را تجربه کنند ـمشابه الگوی مشاهده‌شده در بحران مالی سال ۲۰۰۸ـ قیمت طلا همچنان به همین منوال پیش می‌رود. اکنون برای خرید سهام فلزات گرانبها زود نیست،‌ حتی اگرهفته گذشته بزرگ‌ترین صعود بازار سهام که در ۴۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده،‌ ناگهان به سقوط کشیده شود. اکنون که پناهگاه امن چندانی برای سرمایه‌های سرمایه‌گذاران وجود ندارد، فلزات گرانبها پتانسیل صعودی قابل‌توجهی از خود نشان داده و به‌عنوان یک حاشیه امن برای جذب سرمایه‌ها و محافظت از آنها در برابر موج دوم تنش در بازار، محسوب می‌شوند. برای کسانی که پیشرفت این فلز زرد را دنبال می‌کنند باید گفت که طلا برای تحویل ژوئن در روزهای نزدیک به آخر هفته به ۱۷۴۰ دلار در هر اونس رسید در حالی که بهای نقطه‌ای این فلز ۱۶۸۵ بود. معمولا بهای طلا و معاملات آتی آن با مقادیر اندکی تفاوت، معامله می‌شود. این واگرایی قیمت‌ها به معامله‌گران نشان می‌دهد که قیمت بعدی به کدام سو می‌رود: به سمت بالا.

اگر به زمان بحران مالی بازگردیم، پس از اقدام فدرال رزرو آمریکا برای تحریک اقتصاد این کشور با مبلغ ۷۰۰ میلیارد دلار، قیمت طلا از اواسط اکتبر ۲۰۰۸ به بعد بیشتر و بیشتر شد. در همین زمان، بازارهای سهام نیز در روندی مشابه آنچه هفته گذشته آن روی داده بود، بار دیگر صعودی شدند. اما شاخص سهام بار دیگر سقوط کرد تا سرانجام در مارس ۲۰۰۹، نقاط اوج تمامی سهام با کاهش ۵۰ درصدی روبه‌رو شد.

در مقابل،‌ بهای طلا پس از فروش اولیه سال ۲۰۰۸،‌ سقوط دوباره‌ای نداشت و در ۲۰۱۱ به بالاترین قیمت خود در دوره جدید رسید. سوال اینجا است که آیا این بار، وضعیت متفاوت خواهد بود؟ احتمالا خیر. فدرال رزرو این بار نیز بسته‌های محرک اقتصاد را تحت عنوان «بمب اتمی» ارائه کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول نیز تسهیلات وام جدید یک میلیاردی خود را باز کرده و اتحادیه اروپا نیز قرار است هفته آینده برنامه اضطراری ۵۹۰ میلیارد دلاری خود را تصویب کند.

سرمایه‌گذاران و دلالان فلزات گرانبها فراموش نکرده‌اند که چنین برنامه‌های محرکی برای قیمت طلا و نقره به چه معنی است. در اصل، دنیا پول چاپ می‌کند و ارزش ارزهای کاغذی را کاهش می‌دهد. در همین حال، عرضه فلزات گرانبها تقریبا ثابت است، بنابراین قیمت آنها بالا می‌رود.

رفت و برگشت طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران به سودگیری از افزایش هفته گذشته قیمت‌ها پرداختند، با کاهش روبه‌رو شد. با این حال، پس از این افت کمی ارزش خود را بازیافت. به گزارش «ایسنا» هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز دوشنبه بازار سنگاپور با ۴/ ۰ درصد کاهش، به ۱۶۸۲ دلار و ۶۵ سنت رسید. با این حال، پس از این کاهش، قیمت تا حدود ۵ عصر به بالای هزار و ۶۹۰ دلار بازگشت.

به گفته کایل رودا، تحلیل‌گر ‌ای جی‌مارکتس، بازار شاهد معکوس شدن روند صعودی قیمت‌ها در شب جمعه است که تحت‌تاثیر اقدامات سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا روی داده بود و در نتیجه امروز سودگیری آغاز شده است. همچنین باید توجه داشت که طلا در سطح ۱۶۹۰ دلار با مقاومت فنی شدیدی روبه‌روست با این حال در شرایط اقتصادی فعلی طلا از حمایت خوبی برخوردار است. بانک مرکزی آمریکا پنج‌شنبه گذشته برای حمایت از اقتصاد داخلی که درگیر تبعات شیوع ویروس کرونا شده و بیکاری ۸/ ۱۶ میلیون آمریکایی را به‌دنبال داشته است، یک بسته محرک مالی به ارزش ۲ تریلیون و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت خدمات مالی اکسی کورپ در این باره گفت: بسته بانک مرکزی آمریکا موقعیت خوبی برای طلا فراهم می‌کند و نه تنها هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را کاهش می‌دهد بلکه ارزش دلار را هم تضعیف می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، وزیران دارایی اتحادیه اروپا هم با بسته حمایت اقتصادی به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو موافقت کردند اما معلوم نیست چگونه احیای اقتصاد رکودزده این منطقه را تامین مالی خواهند کرد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۴/ ۳ درصد افزایش، به ۲۲۴۵ دلار و ۴۸ سنت صعود کرد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۹/ ۰ درصد کاهش، به ۷۴۱ دلار و ۶۰ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۵/ ۰ درصد کاهش، ۱۵ دلار و ۲۴ سنت معامله شد.