وضعیت ایران از این حیث از کشورهایی چون مجارستان، یونان، لهستان و ترکیه بهتر است. اما در بین ۱۵ کشور اول از نظر ابتلا، تقریبا بدترین وضعیت را دارد؛ میزان تست سرانه در ایران یک‌سوم اسپانیا، یک چهارم ایتالیا و یک هفتم سوئیس است. می‌توان گفت در طول ۴۷ روز شیوع کرونا در کشور، در هر روز ۴۰۴۰ تست انجام شده است. پایین بودن این رقم، بیشتر به دلیل محدودیت‌های موجود در روزها و هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور بوده است.

سیگنالی از کنترل کرونا؟

تعداد مبتلایان روزانه کرونا، در ۶ روز متوالی کاهشی شد. یازدهم فروردین، تعداد مبتلایان روزانه ۳۱۸۶ نفر اعلام شده بود و از آن روز تعداد مبتلایان مرتبا کاهش یافت تا دیروز به ۲۴۸۳ مورد برسد. این کاهش مداوم از زمان شیوع کرونا در کشور سابقه نداشته است. اینکه بتوان این داده‌ها را نشانی بر آرام گرفتن تب کرونا بر کشور قلمداد کرد یا خیر، هنوز زود است. کمااینکه داده‌های مرگ‌ومیر روزانه کرونا این فرضیه را رد هم می‌کند. چرا که تعداد قربانیان در ۱۱ فروردین ۱۱۷ تن بود و در روز گذشته ۱۵۱ تن. در واقع روند فوت شده‌ها این امید که کرونا در حال کنترل شدن است را تضعیف می‌کند.

در حال حاضر، مجموع تعداد مبتلایان معادل ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر و مجموع تعداد جانباختگان معادل ۶۰۳/ ۳ نفر ثبت شده است و در واقع، ۲/ ۶ درصد از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند. نسبت جهانی این عدد در محدوده ۴/ ۵درصد قرار دارد. در حقیقت فاصله ایران از نسبت جهانی ۸/ ۰ درصد است. البته در بین کشورهای مبتلا، بر اساس داده‌های رسمی ایران وضع چندان بدی ندارد. در بین ۱۵ کشور اول از نظر ابتلا، نسبت ایران از کشورهای ایتالیا، بریتانیا، هلند، اسپانیا، فرانسه و بلژیک بهتر است. از آن سو، کشورهای آلمان، کانادا، اتریش، ترکیه، پرتغال، آمریکا، سوئیس و چین نسبت مرگ‌ومیر کمتری در قیاس با ایران ثبت کرده‌اند. البته درباره کشورهای پیشرفته مانند هلند و بریتانیا، باید به این نکته نیز توجه کرد که جمعیت سالمند در این کشورها بالاتر است و به همین دلیل، نسبت مرگ ومیر نیز رشد بیشتری یافته است. واقع ساختار جمعیتی آنها از نظر هرم سنی نمی‌تواند چندان با ایران قابل مقایسه باشد.

میزان تست صورت گرفته در کشور

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت میزان تست صورت گرفته در کشور برای تشخیص ابتلا به کووید-۱۹ را ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ مورد گزارش کرد. بر این اساس، اگر جمعیت ایران حدود ۸۳ میلیون نفر در نظر گرفته شود، تاکنون به ازای هر یک میلیون نفر، تقریبا ۲۲۹۰ تست صورت گرفته است. این عدد می‌تواند درجه پایش و رصد بیماری را در کشور انجام دهد. بسیاری از کارشناسان در روزهای اخیر، تنها راه کنترل کرونا در ایران را افزایش چند برابری تست‌های آزمایشگاهی در کشور و شناسایی تمامی افراد مبتلا و قرنطینه آنها ذکر کرده‌اند. سرانه تست انجام شده در کره‌جنوبی تقریبا ۴ برابر ایران بوده است. کره در همان هفته‌های اول تعداد تست‌ها را به سرعت افزایش داد و موفق به کنترل بیماری در کشورش شد. ایران در بین ۱۵ کشور اول از نظر ابتلا، عملکرد ضعیفی داشته است. البته این عملکرد متاثر از شرایط تحریمی بوده که در روزهای ابتدایی، دسترسی به کیت‌های تشخیص را محدود کرده بود. اخیرا انستیتو پاستور اعلام کرد که توان افزایش تست‌های روزانه به میزان ۱۰ هزار مورد به زودی فراهم می‌شود. در حال حاضر، سرانه تست صورت گرفته در ایتالیا، آلمان و سوئیس بیش از ۱۰ هزار مورد بوده که نشان‌دهنده پیمایش بیشتر این کشورها نسبت به جمعیت‌شان است.

نتایج غربالگری وزارت بهداشت

مطابق کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، از ۱۴ اسفند تا ۱۶ فروردین، ۶۹ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۵۰ نفر در کشور، در غربالگری وزارت بهداشت شرکت کرده‌اند. مطابق گزارش وزارت بهداشت، ۲/ ۰ درصد افراد غربال شده به پزشک ارجاع شده‌اند، یعنی بیش از ۱۳۸ هزار نفر. تقریبا به یک‌چهارم افراد ویزیت شده، مراقبت در منزل توصیه شده و برای ۶/ ۰ درصد آنها نیز درمای سرپایی تجویز شده است. داده‌های رسمی حاکی از این است که ۶/ ۴ درصد افراد ویزیت شده به بیمارستان ارجاع شده‌اند که از تعداد مراجعان، نزدیک به یک سوم آنها بستری شده‌اند.

ویژگی‌های فردی مبتلایان و جانباختگان

در طول ۷۲ ساعت منتهی به ۱۶ فروردین، میانگین سنی مبتلایان در محدوده ۲/ ۵۴ سال قرار داشته است. میانگین سنی مبتلایان در ۳ روز منتهی به ۱۲ فروردین، ۷/ ۵۲ سال بود. پس در روزهای اخیر، میانگین سن مبتلایان جدید افزایش یافته است. نکته دیگر اینکه نسبت مردان و زنان در ابتلا به یکدیگر نزدیک شده است. تقریبا ۷/ ۵۲ درصد از مبتلایان ۳ روز منتهی به ۱۶ فروردین را مردان تشکیل داده‌اند و مابقی را زنان. این در حالی است که در هفته‌های اول، ۵۸ درصد مبتلایان کرونا در ایران را مردان تشکیل می‌دادند. در آخرین بررسی‌های صورت گرفته، ۵۳ درصد از مبتلایان جدید دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند. ۵/ ۱۵ درصد از بیماران جدید جزو موارد شدید بیماری تشخیص داده شدند. این عدد در گزارش قبلی وزارت بهداشت ۱۴ درصد بود. موارد شدید شامل بیمارانی با پیامد فوت، بیماران تحت لوله‌گذاری نای و بیماران نیازمند بستری در بخش‌های ویژه هستند. ۳/ ۱۲ درصد از بیماران بستری شده، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مراقبت می‌شوند که این نسبت، در قیاس با گزارش قبلی وزارت بهداشت کمی افزایش را نشان می‌دهد. در یک هفته منتهی به ۱۶ اسفند، میانگین سنی جانباختگان در اثر کرونا ۶۷ سال ثبت شده است که نسبت به گزارش قبلی، تغییر چندانی نکرده است. ۲/ ۷۷ درصد از افراد فوت شده، بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند. به‌طور کلی، ۹/ ۸۷ درصد از فوتی‌ها یا بالای ۶۰ سال بوده‌اند یا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای. در بین فوت‌شده‌ها، همچنان فراوانی مردان بر زنان غلبه می‌کند؛ ۷/ ۵۷ درصد از فوت شده را مردان تشکیل می‌دهند.

 

12-02