در آخرین روز هفته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی بالا رفت؛ روز پنج‌شنبه صرافی‌های منتخب بازارساز در همان ابتدای روز قیمت دلار را ۱۵۰ تومان افزایش دادند تا این ارز به بهای ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان برسد. حدود ساعت ۱۱ صبح، ۱۰۰ تومان دیگر به ارزش دلار بر تابلوی این صرافی‌ها افزوده شد تا قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومانی به ثبت برسد. در این هنگام ارزش دلار در بازار آزاد بالای ۱۴ هزار تومان بود، ولی هر چقدر از ابتدای روز فاصله گرفتیم، فروش‌ها در میان معامله‌گران غیررسمی رشد کرد و حدود ساعت ۳ بعدازظهر این ارز در بازار آزاد روی عدد ۱۳ هزار و ۹۴۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۵۰ تومان کمتر از روز چهارشنبه بود و ۱۰ تومان نیز با نرخ صرافی‌های بانکی تفاوت داشت. در واقع می‌توان گفت، روز پنج شنبه بازارساز از کانال صرافی‌های بانکی و بالا بردن نرخ آنها،‌ توانست جهت نوسانات بازار را تغییر دهد و قیمت دلار پس از ۵ روز افزایش متوالی، وارد فاز کاهشی شد. از نظر فعالان دو دلیل موجب شد که افزایش قیمت دلار در ایستگاه آخر هفته گذشته متوقف شود. اول اینکه با افزایش قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی زمینه برای ورود تقاضای کاذب به بازار بسته می‌شد و دوم اینکه، زمانی که بازارساز چنین با جسارت قیمت را بالا می‌برد، به نوسان‌گیران چنین سیگنالی را مخابره می‌کند که هراسی از مداخله ارزی در قیمت‌های بالا ندارد و هر چقدر آنها قیمت را بالا ببرند، بازارساز در قیمت‌های بالاتر عرضه خواهد کرد و اجازه خرید ارز ارزان را به آنها نداد. البته این تاکتیک بازارساز ریسک‌های خاص خود را نیز داشت. به‌عنوان مثال، اگر به جز تقاضای نوسان گیران،‌ تقاضای واقعی نیز در بازار حضور داشت، برخی معامله‌گران می‌توانستند این حرکت صرافان بانکی را به‌عنوان چراغ سبز بازارساز نسبت به افزایش قیمت دلار برداشت کنند.

به‌رغم این موضوع، تاکتیک بازارساز جواب داد و قیمت در روز پنج شنبه رویه کاهشی گرفت؛ البته افت روز آخر نیز برای تغییر مسیر هفتگی بازار کافی نبود و دلار در هفته‌ای که گذشت توانست ۱/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. شاخص ارزی دو هفته قبل نیم درصد از ارزش خود را از دست داد.

در بازار موازی نیز در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نیز در واکنش به افت قیمت دلار راه کاهشی را در پیش گرفت و ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. در آخرین ساعات روز پنج شنبه، بر اساس گزارش سایت اتحادیه سکه و جواهر، هر سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد با قیمت ۵ میلیون و ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.  به‌رغم افت قیمت سکه تمام بهار آزادی و دلار،‌ روز پنج شنبه،‌ وقت درخشش ربع سکه بود. ربع سکه در آخرین روز هفته، ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید. با ثبت این رشد میزان بازدهی ربع سکه به بالای ۵ درصد رسید که بیشتر از دلار و سایر انواع سکه بود. به گفته بیشتر فعالان، دلیل رکوردزنی ربع سکه نزدیک شدن به روز مادر و افزایش تقاضا به این مناسبت بود. یکی از فعالان قدیمی بازار عنوان کرد،‌ پیش‌تر افراد در آستانه روز مادر اقدام به خرید سکه تمام می‌کردند، ولی در دو سال اخیر با توجه به کاهش قدرت خرید، سکه‌های کوچک‌تر در بازار در مناسبت‌های خاص متقاضی بیشتری پیدا می‌کنند. نیم سکه نیز در هفته گذشته ۵/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند، حال آنکه رشد سکه امامی ۲/ ۲ درصد بود.

 

13-01