به گزارش ریسک نیوز سید مصطفی کیایی با بیان اینکه تلاش برای شفافیت صورت‌های مالی یکی از تعهدات اخلاقی بیمه‌گران است که باید در اولویت‌های کاری قرار گیرد، افزود: بیمه اتکایی امین درجهت قرار گرفتن در جایگاه یکی از پرسودترین شرکت‌های بیمه که این سوددهی نتیجه شفافیت باشد، تلاش می‌کند.

وی در نشست با اصحاب رسانه از فروش سهم دولتی شرکت متبوعش در هفته‌های آتی خبر داد و تاکید کرد: بیمه اتکایی امین در سال گذشته تنها شرکت بیمه‌ای بود که به‌رغم بخشنامه بیمه مرکزی درخصوص تسعیر ارز با نرخ نیمایی، حساب‌های خود را با منشا حواله داخلی و با نرخ رسمی بانک مرکزی تسعیر کرد.

کیایی با بیان اینکه سازمان حسابرسی با شرکت بیمه اتکایی امین در این خصوص همکاری‌های لازم را به ‌عمل نیاورد، یادآور شد: عملکرد بیمه اتکایی امین در راستای جلوگیری از شناسایی سودهای موهوم بوده، زیرا عمده دارایی شرکت‌های بیمه، به‌صورت حواله‌هایی با منشأ داخلی است و قابلیت انتقال به خارج از کشور را ندارد.

به گفته او از تک تک بانک‌ها و صرافی‌ها استعلام گرفته شده و استعلامات به‌عمل آمده بانک‌ها نرخ رسمی بانک مرکزی را ملاک خرید حواله‌های با منشأ داخلی اعلام کرده است و صرافی‌ها نیز از خرید این حواله‌ها امتناع ورزیدند. وی تاکید کرد: از تسعیر ارز با نرخ نیمایی رضایت ندارد و معتقد است این امر منجر به ایجاد سودهای غیر واقعی می‌شود. کیایی ادامه داد: اعتقادی به دریافت ارز دولتی ندارم، زیرا معتقدم ما یک شرکت خصوصی هستیم و نباید به دولت فشار بیاوریم، بنابراین هیچ گاه به دنبال گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی نبودیم، زیرا شرکت‌های بیمه خصوصی نباید سربار دولت باشند و چه بسا باید تلاش کنند تا باری از دوش دولت بر دارند.

کیایی ظرفیت مجاز قبول اتکایی این شرکت را براساس آخرین ظرفیت اعلامی توسط بیمه مرکزی ۹۶۱ میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی به دلیل حذف تعرفه‌ها و حاکمیت دیدگاه نرخ‌محور در بازار بیمه و رقابت‌های شرکت‌های بیمه روی نرخ و کاهش مستمر آن، بسیاری از ریسک‌های تحت پوشش بر اساس نرخ و شرایطی بیمه می‌شود که فاقد حداقل منطق ارزیابی ریسک و تجزیه و تحلیل آن است.