به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، به نظر می‌رسد پس از ماه‌ها اجرای سیاست محرک، نرخ تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به مسیر صعودی بازگشته است به گونه‌ای که در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر، نرخ تورم آلمان با ۳/ ۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه دسامبر به ۵/ ۱ درصد رسید تا بیش از پیش به سطح هدف‌گذاری شده نزدیک شود.

این نرخ تورم که بالاترین تورم ثبت شده چهار ماه اخیر آلمان محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت مواد غذایی قرار گرفته است. نرخ تورم در این بخش از ۹/ ۲ درصد در ماه اوت به ۳/ ۱ درصد رسیده است. تورم در بخش انرژی نیز منفی شده و به منفی ۱/ ۱ درصد رسیده است. اما بالاترین تورم‌های ثبت شده مربوط به مراقبت‌های درمانی با ۲/ ۳ درصد و رستوران و هتلداری با ۱/ ۲ درصد بوده است. با این حال هنوز این نرخ فاصله زیادی تا نرخ ۲ درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی آلمان و اروپا دارد و برخی کارشناسان معتقدند احتمالا کاهش بیش از پیش تورم نیز وجود دارد. سباستین وانکه، کارشناس اقتصادی در موسسه «کا اف و» گفت: نرخ تورم مانند یک نفتکش بزرگ در محدوده یک درصدی لنگر انداخته است و توان حرکت رو به جلو را ندارد، شاید حتی با توجه به تضعیف فعالیت‌های اقتصادی، در ماه‌های آینده تورم به زیر یک درصد نیز سقوط کند.

نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو، قربانی جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین مساله چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شده‌اند. ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا از دولت‌های اروپایی خواسته است برای تقویت رشد اقتصادی و کمک به افزایش نرخ تورم، میزان مخارج خود را افزایش دهند. بر مبنای ماهانه نرخ تورم آلمان در ماه سپتامبر به ۶/ ۰ درصد رسیده است تا اقتصاد این کشور بتواند کاملا از تورم ماهانه منفی که در ماه اوت به ثبت رسید، خارج شود. متوسط نرخ تورم آلمان در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۳۷/ ۲ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۵۴/ ۱۱ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژوئن ۱۹۵۰ با منفی ۶۲/ ۷درصد بوده است.

نرخ تورم در برخی دیگر از کشورها نیز بر اساس آخرین آمارها افزایش یافته است. به گزارش «ایسنا» به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم گرجستان در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر با ۱/ ۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷ درصد افزایش پیدا کرد که این رقم، بالاترین تورم ثبت شده در گرجستان از ژوئن سال ۲۰۱۶ تاکنون است. در بین بخش‌های مختلف، تنباکو با تورم ۴/ ۱۵ درصدی، نوشیدنی و مواد غذایی با تورم ۳/ ۱۲ درصدی، رستوران و هتلداری با تورم ۹/ ۷درصدی و فرهنگ و آموزش با تورم ۹/ ۶ درصدی بیشترین نقش را در افزایش تورم داشته‌اند. از سوی دیگر حمل و نقل با تورم ۹/ ۲ درصدی و بهداشت و درمان با تورم ۳/ ۳ درصدی بیشترین نقش کاهشی را داشته‌اند. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم ماه دسامبر ۴/ ۰ درصد بوده است. متوسط نرخ تورم گرجستان در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۷/ ۷ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۹۶ با ۳۱/ ۵۹ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به می ‌۲۰۱۲ با منفی ۳/ ۳ درصد بوده است. از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور منطقه یعنی پاکستان نیز رو به افزایش رفت، به‌طوری که متوسط نرخ تورم پاکستان در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر با ۱۴/ ۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۴۲/ ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد که این رقم، بالاترین تورم ثبت شده در پاکستان از سپتامبر سال ۲۰۱۹ تاکنون است. در بین بخش‌های مختلف، ارتباطات با تورم ۲/ ۱۷ درصدی، نوشیدنی و مواد غذایی با تورم ۸۸/ ۱۶ درصدی، حمل و نقل با تورم ۱۲ درصدی و لوازم منزل با تورم ۷۷/ ۱۱ درصدی بیشترین نقش را در افزایش تورم داشته‌اند.