به گزارش خبرگزاری مهر، حسین میرزایی با اشاره به آغاز ثبت‌نام متقاضیان جدید کمک معیشتی اظهار کرد: متاسفانه از ساعت ۲۲ شب دهم دی‌ماه همزمان با آغاز ثبت‌نام متقاضیان جدید، بسیاری از خانوارها به سایت مراجعه کردند و ترافیک سامانه به شدت افزایش یافته است. وی افزود: حدود ۶۶۶ هزار نفر از سرپرستان خانوار دریافت‌کننده کمک معیشتی که در «لیست یارانه بگیران قرار ندارند»، در بازه زمانی سوم تا بیستم آذرماه، شماره ملی خود را با شماره‌گیری # ۶۳۶۹ * از طریق تلفن‌همراه ثبت کردند که در این مرحله، تقاضا می‌شود فقط این گروه از سرپرستان خانوار، تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند. سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان حمایت معیشتی تاکید کرد: فقط سرپرستان خانوار متقاضی کمک معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند؛ اما در بازه سوم تا بیستم آذرماه کد دستوری مذکور را با شماره موبایل خود شماره‌گیری کرده‌اند، می‌توانند تا ۲۴ دی‌ماه به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

میرزایی تصریح کرد: پس از ورود به سایت دو بخش «ثبت خانوار جدید» و «ورود به سامانه» وجود دارد. سرپرستان خانوار متقاضی کمک معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند و قبلا کد دستوری را شماره‌گیری کردند، باید گزینه ثبت خانوار جدید را انتخاب و اطلاعات شماره ملی، جنسیت، سال تولد، ماه تولد و روز تولد، تلفن همراه و تصویر امنیتی خود را ثبت کنند. وی ادامه داد: چنانچه سرپرست خانوار پیش از این برای دریافت یارانه نقدی در سال ۹۳، اطلاعات خود را ثبت کرده باشد، اطلاعات خانوار آنها در پایگاه داده موجود است که این افراد، پس از درج اطلاعات مذکور، مستقیما به بخش «ورود به سامانه» هدایت می‌شوند؛ اما چنانچه هیچ زمانی برای دریافت یارانه نقدی اقدام نکردند، از طریق پیامک، اقدام مقتضی برای آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شرایط بررسی درخواست معترضان

ستاد شناسایی مشمولان یارانه حمایتی معیشتی اعلام کرد: در صورتی که محرز شد متوسط درآمد ماهانه خانوار‌ها بیش از مبلغ اعلام شده باشد، بسته حمایت معیشتی و یارانه خانوار قطع خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی از روز گذشته برخی از سرپرستان‌ خانواری که متقاضی یارانه حمایت معیشتی بوده‌اند و این بسته را دریافت نکرده‌اند به سایت برای پیگیری اعتراض خود مراجعه کرده‌اند که بسیاری از خانواده‌هایی که اعتراض خود را ثبت کرده‌اند، مدعی هستند مشمول دریافت یارانه حمایت معیشتی نشده‌اند.

این در حالی است که پس از ورود به سایت اشاره شده، به فرد معترض اعلام می‌شود که برای پیگیری اعتراض خود به مراحل بعدی اعلام شده در سایت مراجعه کند. نکته قابل توجه این است که دربخشی از این سایت آمده است: با توجه به اطلاعات شناسنامه اقتصادی- اجتماعی خانوار، بسته حمایت معیشتی به خانوار ۲ نفری شما تعلق نمی‌گیرد. در صورت تمایل به بررسی مجدد وضعیت خانوار طی شش ماه آینده لازم است رضایت‌نامه زیر را تایید فرمایید:

«مجموع درآمد ماهانه خانوار اینجانب کمتر از ۵ میلیون تومان است. اطلاعات خانوار اینجانب در اختیار سازمان امور مالیاتی و نظام بانکی قرار گیرد و مبنای تصمیم‌گیری درخصوص اخذ مالیات و ارائه تسهیلات درخواستی باشد. در صورتی که محرز شد متوسط درآمد ماهانه خانوار اینجانب بیش از مبلغ فوق است، بسته حمایت معیشتی و یارانه خانوار اینجانب قطع شود.»