به گزارش «ایسنا» به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان عرب تا پایان ماه نوامبر به منفی ۲/ ۰درصد رسید که ۱/ ۰درصد بیشتر از رقم بازه مشابه منتهی به ماه قبل و یازدهمین تورم متوالی منفی این کشور بوده است. در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به بخش رستوران و هتلداری با ۴/ ۲ درصد بوده است و پس از این بخش، غذا و نوشیدنی با ۱/ ۱درصد و حمل و نقل با ۹/ ۰درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به لوازم منزل با منفی ۸/ ۳ درصد بوده است و پس از این بخش، ارتباطات با منفی ۴/ ۰ درصد و لباس با ۸/ ۰درصد قرار دارند. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم عربستان در ماه نوامبر منفی ۱/ ۰درصد اندازه‌گیری شده است که نسبت به ماه قبل ۳/ ۰درصد کاهش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴۶/ ۲درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱/ ۱۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲/ ۲ درصد بوده است.

از سوی دیگر متوسط تورم در دوازده ماه منتهی به نوامبر در دیگر کشور عربی یعنی کویت به ۶/ ۱ درصد افزایش یافت که ۱/ ۰ درصد بیشتر از تورم ثبت شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل بوده است. در بین بخش‌های مختلف، بیشترین تورم مربوط به بخش حمل و نقل با ۴/ ۴ درصد بوده است و پس از این بخش، آموزش با ۹/ ۳ درصد و فرهنگ و آموزش با ۳/ ۳ درصد قرار دارند.  بر مبنای ماهانه، نرخ تورم کویت در ماه نوامبر صفر درصد اندازه‌گیری شده است که نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. متوسط نرخ تورم کویت در بازه زمانی ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۸۲/ ۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به اوت ۲۰۰۸ با ۷/ ۱۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۹۸ با منفی ۱۵/ ۱ درصد بوده است.

تورم عربستان در حالی منفی شده است که رسانه‌های این کشور از افشای بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ این کشور خبر می‌دهند. به گزارش «ایبِنا» سه تبعه خارجی و یک شهروند عربستانی به اتهام پولشویی بی‌سابقه در تاریخ این کشور بازداشت شده‌اند. روزنامه عکاظ به نقل از ماجد الدسیمانی، سخنگوی دادستانی کل عربستان سعودی از بازداشت چهار نفر به جرم پولشویی بی‌سابقه در این کشور خبر داده است. وی بیان کرد که سه تن از متهمان تبعه خارجی و یک نفر نیز شهروند عربستان هستند. این افراد با جعل اسناد رسمی از جمله ارائه فاکتور به دادستانی سعی می‌کردند تا جرم خود را کتمان کنند. متهمان همچنین با دور زدن سیستم بانکی، مبالغ به دست آورده از طریق پولشویی را به ارز تبدیل کرده و به خارج از عربستان منتقل کرده‌اند.

این مقام عربستانی، میزان پول منتقل شده به خارج از این کشور را پنج میلیارد ریال سعودی (۳/ ۱ میلیارد دلار) عنوان کرد و افزود متهمان در مجموع به ۲۶ سال زندان و غرامت به میزان شش میلیون ریال و مصادره اموال محکوم شده‌اند.