حرکت مخالف سکه با دلار

در مقابل سکه تمام بهار آزادی از همان ابتدای روز به استقبال کاهش قیمت رفته بود؛ فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را با قیمت ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان آغاز کرد که ۱۵ هزار تومان پایین‌تر از روز دوشنبه بود. در ادامه تا ساعت ۳ بعدازظهر تا قیمت ۴ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد که ۴۵ هزار تومان کمتر از روز پیشین بود. این اولین‌بار از هجدهم خردادماه بود که سکه و دلار در جهتی مخالف حرکت کردند. البته با توجه به افت دلار پس از ساعت ۳ بعدازظهر می‌توان گفت که خیلی زود این دو هم‌مسیر شدند. افت انتهای روز دلار موجب شد که سکه به نزدیکی سطح روانی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی میل کند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شده بود که سکه در ابتدای روز در خلاف جهت دلار حرکت کند، نزول بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اونس طلا روز گذشته به زیر مرز هزار و ۴۰۰ دلار رفت و حدود ساعت ۳ بعدازظهر زیر مرز هزار و ۳۹۰ دلار نوسان کرد. ۱۸ خرداد که سکه و دلار مخالف یکدیگر حرکت کرده بودند نیز پای اونس طلا در میان بود، منتها در آن مقطع زمانی سکه رشد کرد و دلار کاهشی شد. پس از آن همواره سکه روند دلار را جدی‌تر از اونس گرفت. این موضوع موجب شد که افزایش اونس در بازار طلای داخلی چندان برجسته نشود و در نتیجه آن علامت حباب سکه تغییر کند. در واقع دیروز پس از حدود یک ماه سکه، اونس را از دلار جدی‌‌تر گرفت.

البته عده دیگری از معامله‌گران دیدگاه‌های دیگری دارند؛ از نظر آنها سکه‌بازان باور داشتند که تقاضا در بازار ارز چندان جدی نیست؛ در نتیجه زودتر به پیشواز کاهش قیمت رفتند. در واقع از نظر این گروه اگر دلار توان زیادی برای افزایش قیمت از خود نشان می‌داد، سکه به کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی توجهی نمی‌کرد و در مسیر صعودی جابه‌جا می‌شد. البته باید یادآور شد که سکه با وجود افت دیروز از سطح حمایتی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی تا ساعت ۴ بعدازظهر خارج نشد.

سکه از ۴ تیر تا ۱۷ تیر تنها در دو کانال ۴ میلیون و ۵۰۰ و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نوسان کرده و در این بازه توان ثبت قیمت‌های بالاتر و پایین‌تر را از خود نشان نداده است. کمترین قیمتی که برای سکه در سال ۹۸ به ثبت رسیده، عدد ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که در همین سال سکه بعضا قیمت‌های بالای ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را نیز تجربه کرده است. باید دید سکه طی روزهای آتی می‌تواند از کف حمایتی محکم سال ۹۸ پایین‌تر برود یا رو به سوی اعداد بالای دو کانال ۴ میلیون و ۵۰۰ و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد آورد. در این مسیر روند حرکتی دلار از نگاه معامله‌گران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به گفته برخی تحلیلگران فنی، دلار در صورتی که یک‌بار دیگر بتواند به سمت سطح ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی حرکت کند، ارزش سکه نیز می‌تواند به بالای کانال۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برود. البته هم‌زمان روند بهای اونس در بازارهای جهانی نیز مهم است. طلای جهانی در هفته‌های اخیر روند افزایشی زیادی داشت و در مقطعی تا محدوده هزار و ۴۴۰ دلاری نیز بالا رفت؛ ولی دیروز عمدتا روند کاهشی داشت و تا بعدازظهر زیر مرز هزار و ۴۰۰ دلاری معامله شد.