سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با «ایبنا» درباره سامانه نیما و چگونگی فعالیت در این بازار اظهار کرد: سامانه نیما محلی برای انطباق منابع و مصارف است که خریداران و فروشندگان ارز در این محل یکدیگر را ملاقات و معامله صورت می‌گیرد. در این سامانه تمرکز بر صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: این سامانه وظیفه بازارسازی را برعهده دارد و تعهد بانک مرکزی نیز به میزان ارزی که به این سامانه وارد می‌کند خواهد بود، نه بیشتر. معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه قیمت در این بازار توسط عوامل (صادرکنندگان و واردکنندگان) تعیین می‌شود، هرچند قیمت در این سامانه به‌دلیل اینکه واردکنندگان کالا واقعی با قیمت بازار امکان واردات کالا را نداشتند، قیمت این بازار پایین‌تر از بازار است.

سیدعلی ادامه داد: ورود کالای قاچاق و خروج سرمایه دو دلیل عمده تفاوت قیمت بازار آزاد و سامانه نیما است و اگر سیستم قصد داشته باشد که نرخ سامانه نیما و بازار آزاد را به یک نرخ مشخص برساند، باید هم در تعرفه برخی کالا‌ها بازنگری شود و هم به خروج سرمایه به‌خصوص با افزایش تنش‌های بین‌المللی توجه شود. به گفته وی به مرور برخی کالاها از سرفصل‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برداشته شده و به سامانه نیما منتقل شود تا به مرور شاهد یکسان‌سازی نرخ ارز باشیم.