به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، روحانی با اشاره به ثابت ماندن قیمت سوخت و نفت و گاز برای ۴ سال متوالی در کشور تصریح کرد: فعلا نمی‌توانیم در مورد درست یا غلط بودن این سیاست قضاوت کنیم و البته هر وقت برای تغییر قیمت اقدام کردیم با مشکلاتی مواجه شدیم، اما در هیچ جای دنیا چنین قیمت سوخت ارزانی وجود ندارد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حمایت‌های دولت از بخش خصوصی و کارآفرینان عدم قطعی گاز در طول سال است، افزود: در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که چنین حجم بزرگی از لوله‌کشی گاز به مراکز تولیدی و مسکونی انجام شده باشد و الان ۹۵ درصد مردم از نعمت گاز برخوردارند و این حمایت دولت از مردم و بخش تولیدی است. وی رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی را کاملا غلط و اشتباه دانست و گفت: در شرایط مساوی حتما بخش خصوصی در اولویت است و حق تقدم با بخش خصوصی است، نباید به هیچ عنوان بخش دولتی رقیب بخش خصوصی باشد و ما باید امتیاز را به بخش خصوصی دهیم و حتما بنگاه‌های دولتی باید واگذار شوند.

روحانی با تاکید بر اینکه همه بخش‌های دولتی باید واگذار شوند، گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری هم با اینکه بخش‌های نظامی از اقتصاد بیرون بروند، موافق بودند و در مورد موضوع ادغام بانک‌ها نیز ایشان موافق بوده و حمایت کردند. وی اصلاحات در بانک‌ها را کاری بسیار سخت و دشوار عنوان کرد و گفت: متأسفانه مجوزهای بی‌رویه زیادی صادر شده و فعالیت در بخشی از بانک‌ها دارای اشکالات عدیده‌ای است. بانک‌ها سرمایه‌های جامد و شرکت دارند و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند که حاضر نیستند این فعالیت‌های خود را واگذار کنند و این در حالی است که نمی‌شود هم بانک‌دار و هم بنگاه‌دار بود. رئیس‌جمهوری در تشریح کارهای مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مورد بانک‌ها گفت: اولین کار مهم دولت در این زمینه این بوده که در طول ۶ سال گذشته دست در جیب بانک مرکزی نبرده‌ایم و دولت پایه پولی را بالا نبرد. بالا رفتن پایه پولی کار بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه در این ۶ سال، دولت نسبت به استفاده نکردن از پایه پولی متعهد بوده و بعد از این هم متعهد خواهد بود، گفت: حتی برای پرداخت یارانه‌ هم زمانی که پول کم می‌آوردند از پایه پولی استفاده می‌کردند اما ما این کار را نکردیم. رئیس‌جمهوری تعدیل موسسات اعتباری غیرمجاز را دومین کار دولت عنوان کرد و گفت: ‌این کار بسیار سختی بود و شجاعت زیادی می‌خواست و ما برای توقف فعالیت این موسسات اعتباری غیرمجاز دردسرهای زیادی متحمل شدیم به گونه‌ای که حتی برخی تجمع‌های خیابانی از سوی حامیان همین موسسات سازمان‌دهی می‌شد تا ما نتوانیم این کار را با موفقیت انجام دهیم. روحانی تاکید کرد: البته در مورد بانک‌ها اصلاحات زیادی باید انجام شود که قدم به قدم در حال انجام است و این اقدامات کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد کرد. وی در پاسخ به سوال یکی از فعالان اقتصادی در حوزه انرژی مبنی بر ورود بخش خصوصی به فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، گفت: برای این منظور راه را باز کرده‌ایم و با ارائه نفت در بورس مشکلی برای فروش نفت و فرآورده‌ها توسط بخش خصوصی نداریم. روحانی در پاسخ به اظهارات نماینده صادرکنندگان و درخواست واردات کالا از سوی صادرکنندگان به‌جای انتقال ارز به کشور هم گفت: آزاد گذاشتن صادرکنندگان برای واردات کالا به جای انتقال ارز خوب است به شرطی که کالای وارد شده را بر مبنای دلار ۱۳ هزار تومانی با مردم حساب نکنند و حداقل براساس ارز نیمایی محاسبه کنند. محاسبه کالای وارداتی با نرخ آزاد به مردم فشار وارد می‌کند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برای دولت راحت‌تر است که صادرکننده جنس مورد نیاز کشور را هم وارد کند، افزود: به شرطی که قیمت‌ها را برای مصرف‌کننده بالا نبرد. روحانی یادآور شد: همه می‌دانیم که قیمت ارز ۱۳ هزار تومان نیست حتی ۸ هزار تومان هم نیست و شرایط و مسائل روانی در افزایش نرخ ارز وجود دارد.