ریسک‌های ژئوپلیتیکی: به گفته اوتکریت نیگماتولین، کارشناس سرمایه‌گذاری در موسسه «جی‌اس‌سی» هر چند که کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی روسیه باعث کاهش قدرت نقدینگی آن می‌شود اما به‌دلیل سیاست‌گذاری‌های اخیر بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره و تنش‌های سیاسی در سطح جهان، این اقدام باعث کاهش ریسک می‌شود. بین ژوئن ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸، یوآن بیشترین بازدهی را در بین ارزهای جهانی داشته و رشد ۲/ ۳ درصدی را تجربه کرده است، درحالی‌که این رشد برای دلار در مدت مشابه تنها ۳۵/ ۰ درصد بوده است. نیگماتولین افزود: به هر صورت زمانی که یک سبد دارایی تشکیل می‌دهید باید به ریسک‌های ژئوپلیتیکی توجه کنید و دلار در حال حاضر خطرناک‌ترین ارز است. روسیه در یک دهه گذشته ۱۷۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بازار بدهی آمریکا انجام داد، اما به‌دنبال سرد شدن روابط طرفین به‌دلیل مساله اوکراین و گسترش ناتو به شرق، بانک مرکزی روسیه به‌تدریج در حال فاصله گرفتن از دلار است.

تحریم روسیه توسط آمریکا:‌هنگامی که در آوریل سال گذشته آمریکا برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی روسی را به فهرست تحریم‌های خود افزود، بانک مرکزی این کشور به سرعت اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا را که در اختیار داشت به فروش رساند به‌گونه‌ای‌که سهم روسیه از این اوراق از حدود ۱۰ درصد به تقریبا صفر درصد رسید. اکنون که اخباری از تلاش‌های برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای تحریم‌های بیشتر روسیه به گوش می‌رسد، بانک مرکزی روسیه انگیزه بیشتری برای فروش دارایی‌های دلاری خود پیدا کرده است.

تضعیف بازارهای آمریکا: یکی دیگر از ریسک‌های اقتصادی که تحلیلگران نسبت به آن هشدار می‌دهند، تهدید بازارهای سهام آمریکاست که اکنون بیشترین ریزش خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ را تجربه می‌کنند. به گفته ناتالی دمبینسکایا، کارشناس بازارهای سهام، اگر بانک مرکزی آمریکا برای حل بحران بورس وال‌استریت به تزریق دلار به بازار روی آورد، تمایل جهان به ارزهای دیگر افزایش خواهد یافت که یکی از آنها یوآن است. نفوذ یوآن بر بازارهای مالی جهان رو به افزایش است به‌گونه‌ای‌که مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس اخیرا گفته است این احتمال وجود دارد که روزی یوآن جای دلار را به‌عنوان ارز نخست جهانی بگیرد.

طلا: بانک مرکزی روسیه همزمان با واگذاری دارایی‌های دلاری خود، در حال تقویت ذخایر طلا است. تنها در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ حدود ۹۲ تن طلا به ذخایر این کشور افزوده شده است تا حجم کل ذخایر طلای این کشور به ۲ هزار تن برسد و این کشور پس از آمریکا، آلمان، ایتالیا و فرانسه به‌عنوان پنجمین دارنده بزرگ ذخایر طلا در جهان شناخته شود.

در کنار این به‌نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا از دیگر عواملی بوده است که برخی از کشورها از جمله روسیه تصمیم گرفته‌اند فاصله بیشتری از دلار بگیرند. چندی پیش «ایسنا» به نقل از راشاتودی عنوان کرده بود کشورهایی که توسط آمریکا به جنگ تجاری کشیده شده یا تحریم شده‌اند، مجبور شدند به‌دنبال سیستم‌های پرداخت غیردلاری بروند. چین، ترکیه، ایران و ونزوئلا از دیگر کشورهایی هستند که تلاش کرده‌اند وابستگی خود به دلار را کاهش دهند.