از دید مشتریان می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و دسترسی به کانال‌های متعدد برای انجام عملیات بانکی اشاره کرد و از دید بانک‌ها می‌توان ویژگی‌هایی چون ایجاد و افزایش شهرت در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان به‌رغم تغییرات مکانی بانک‌ها، ایجاد فرصت برای جست‌وجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» طبق آخرین گزارش نظام پرداخت و زیرساخت بانک مرکزی ایران، آمار ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک نظام بانکی کشور تا پایان دی‌ماه ۱۳۹۶ شامل ۳۴۱ میلیون و ۷۰ هزار و ۸۶ کارت بانکی، ۵۸ هزار و ۲۸۴ خودپرداز و ۷۹ هزار و ۱۵۲ پایانه شعب است. در این گزارش سهم بانک‌های آینده، سینا، شهر و ملی ایران از آمار ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک تا پایان دی‌ماه ۱۳۹۶، آمار مبلغ تراکنش‌های شبکه بانکی کشور در دی‌ماه ۱۳۹۶ و آمار تعداد تراکنش‌های شبکه بانکی کشور در دی‌ماه ۱۳۹۶ (آخرین گزارش در سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) در جدول بالا آمده است.  طبق گزارش قابل‌اتکای بانک مرکزی، نکته جالب در گزارش دی‌ماه سال ۹۶ از نظر تعداد تراکنش‌های انجام شده که به دو گروه تهران و سایر استان‌ها تقسیم شده، اینکه تعداد تراکنش خودپردازهای بانک آینده در تهران و سایر استان‌ها به هم نزدیک است. در این دوره تعداد تراکنش خودپردازهای بانک آینده در تهران ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۷۴۴ تراکنش و در سایراستان‌ها ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۰۷ تراکنش است. این در حالی است که از مجموعه ۶۲۸ خودپرداز بانک آینده تنها ۲۹۲ خودپرداز در استان‌ها مستقر هستند، این آمار نشان می‌دهد مشتریان بانکی در شهرهای دیگر کشور به اندازه پایتخت از این خدمات استفاده می‌کنند.

طبق همین گزارش، تفاوت تعداد تراکنش در سایربانک‌ها طی دوره یاد شده در پایتخت و سایر استان‌ها زیاد است؛ به‌طوری‌که این میزان در خودپردازهای بانک ملی ایران در پایتخت، ۱۹ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۸۵ تراکنش و در خودپردازهای سایراستان‌ها ۸۷ هزار و ۱۹۳ هزار و ۴۴۵ تراکنش است. تعداد تراکنش‌های خودپرداز بانک سینا در پایتخت یک میلیون و ۴۲۲ هزار و ۸۵۸ تراکنش و درسایر استان‌ها ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۳۶ تراکنش اعلام شده است و تعداد تراکنش‌های خودپردازهای بانک شهر در تهران ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۵۵ تراکنش و درسایر استان‌ها ۵ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۴۸۴ تراکنش است. پایانه شعبه یا PIN PAD دستگاهی است مانند POS فروشگاه‌ها، با این تفاوت که از طریق آن می‌توان برخی از خدمات بانکی را در مدت زمان کوتاهی انجام داد. از جمله خدمات این دستگاه می‌توان به انتقال وجه، مشاهده و پرینت موجودی کارت، پرداخت قبوض، خرید شارژ تلفن همراه و تغییر رمز اصلی و رمز دوم کارت‌ها اشاره کرد. شاخصه این خدمت، صرفه‌جویی در وقت بدون نیاز به انتظار کشیدن در صف و امکان انجام تراکنش‌های بانکی با سقف بالاتر با استفاده از کارت است. سهم این خدمت بانکی نیز در جدول بالا آمده است.

بانک‌های آینده، سینا، شهر و ملی ایران خدمات زیادی را در بخش بانکداری الکترونیک ارائه می‌دهند.

پیشخوان مجازی یکی از خدمات بانک آینده است. درتوصیف پیشخوان مجازی در سایت بانک آینده آمده است: «پیشخوان مجازی، آنچه که در اینترنت‌بانک همه بانک‌ها، غیرممکن بود را در دسترس مشتریان بانک آینده قرار داده است. کلیه خدماتی که در شعب بانک‌ها ارائه می‌شود از طریق پیشخوان مجازی به مشتریانی که به هر دلیل امکان حضور در شعب بانک را ندارند، قابل ‌ارائه است. این سامانه، مشتریان را از مراجعه به شعب بانک‌ها بی‌نیاز کرده است.»

سامانه «بام» بانک ملی ایران یکی از خدمات این بانک بزرگ دولتی است. درسایت بانک ملی ایران درباره بام آمده است: «هدف ما از ایجاد سامانه بام در دو جمله خلاصه می‌شد، موضوع نوآوری پایانی ندارد و مشتریان ما لایق بهترین خدمات هستند. در این سامانه از صف خودپرداز یا شعبه بی‌نیاز شوید، در هر زمان و مکان افتتاح حساب کنید، از دفترچه تلفن بی‌نیاز شوید، مدیریت مالی و بودجه‌بندی انجام دهید، به جمع نیکوکاران بپیوندید و میزان امنیت ورود به سامانه را خودتان انتخاب کنید.»  اینترنت بانک سینا نیز خدمتی از این بانک است. اینترنت بانک، سرویسی است که طیف وسیعی از خدمات بانکی را در هر زمان و هر مکان در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این خدمت به مشتری امکان می‌دهد از طریق برقراری ارتباط توسط اینترنت بتواند بسیاری از امور بانکی خود را انجام دهد. تنها با داشتن یک ارتباط اینترنتی در هر جای دنیا می‌توان از خدمات اینترنت بانک سینا بهره‌مند شد. امکانات قابل‌دسترس در اینترنت بانک شامل مشاهده لیست سپرده‌ها، اعلام موجودی، سرویس کارپوشه (انتقال وجه از سپرده‌های حقوقی و حقیقی مشترک دارای شرایط برداشت با امکان تایید و نظارت امضاداران سپرده) و انواع انتقال وجه است. در موبایل‌بانک سینا نیز دارندگان انواع گوشی‌های موبایل با سیستم عامل Android و iOS می‌توانند از امکانات این نرم‌افزار استفاده کنند.

در بانک شهر نیز «خدمات پیشخوان‌های شهرنت» یکی از محصولات این بانک است. مشتریان می‌توانند بدون حضور در شعب بانک و از طریق مراجعه به این کیوسک‌ها که برخی به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند از خدماتی نظیر: امکان تعویض کارت‌های بانکی در پیشخوان‌ها، گرفتن صورتحساب‌های بانکی و گواهی تمکن مالی به وسیله دستگاه‌های VTMوRTM، ارائه خدمات صندوق امانات بانک شهر و امکان ارائه دستگاه‌های کارتخوان (POS) بانک شهر به صاحبان مشاغل توسط راهبران، صدور آنی کارت هدیه و دسترسی به خدمات اینترنتی بانک شهر بهره‌مند شوند.

12 (2)