فدرال رزرو مستقل ماند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ظرف چند ماه اخیر بارها از سیاست‌های فدرال رزرو در راستای افزایش نرخ بهره انتقاد کرده و نهاد پولی این کشور را بزرگ‌ترین تهدید موجود برای خود و رشد اقتصادی ایالات‌متحده توصیف کرده است. آخرین انتقاد ترامپ یک روز قبل از برگزاری نشست ماه اکتبر کمیته بازار آزاد آمریکا اعلام شد؛ اما براساس متن مذاکرات سیاست‌گذاران پولی در نشست اخیر فدرال رزرو نشان داد تصمیم مستقل آنها برای آینده نرخ بهره روبه رشد همچنان پابرجا است.

فدرال رزرو آمریکا در نشست ماه سپتامبر برای سومین بار متوالی در سال ۲۰۱۸ میلادی نرخ بهره را افزایش داد. همچنین چشم‌انداز آتی اعضای کمیته ۱۰ نفره بازار آزاد از یک نوبت رشد نرخ دیگر در نشست ماه دسامبر حکایت دارد. در متن منتشرشده از چشم‌انداز فدرال رزرو آمده است: «سیاست‌گذارانی که در نشست فدرال رزرو شرکت کرده‌اند بر این باورند که افزایش تدریجی نرخ بهره مطابق با اهداف تعیین شده، هماهنگ با ضرباهنگ رشد اقتصادی واقعی و شرایط بازار کاری در وضعیت اشتغال کامل (نرخ بیکاری ۷/ ۳ درصدی) خواهد بود. همچنین روند انقباضی مدنظر برای تداوم حرکت در مسیری با نرخ تورم هدف ۲ درصدی نیز مناسب است. تاکید فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در شرایطی رخ داد که ترامپ فشارهای سیاسی خود را بر این نهاد افزایش داده است تا با سیاست‌های اقتصادی کاخ سفید هماهنگی ایجاد کند. برخلاف تصور دونالد ترامپ، اعضای فدرال رزرو سیاست‌های مالی دولت را ریسک موجود در فضای اقتصادی آمریکا قلمداد می‌کنند و برنامه‌ریزی این نهاد را نوعی تعدیل‌کننده بسته‌های مالی انبساطی و کسری روبه‌رشد کاخ سفید می‌دانند.

 همبستگی طلا به ین

تناقض آشکار میان سیاست‌های دولت ترامپ و فدرال رزرو، شاخص دلار را نیز تحت تاثیر قرار داده است. شاخص دلار از ابتدای ماه آوریل (۱۰ فروردین سال ۹۷) تا زمانی که انتقادی از سوی دولت مطرح نشده بود، در بازار جهانی ارز پیشتازی می‌کرد و بر ارزهای کشورهای توسعه‌یافته، بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه نیز فشار شدید وارد کرده بود. رشد شاخص دلار، اونس طلا را نیز دچار سقوط شدیدی کرد که فاصله بیشترین قیمت و کمترین قیمت هر اونس را ظرف سال‌جاری میلادی به بیش از ۲۰۰ دلار رساند. ین ژاپن نیز به‌رغم مقاومت شدیدی که از خود نشان می‌داد در نهایت وارد محدوده منفی شد که شاخص دلار آن را هدایت می‌کرد. افت بالغ‌ بر ۷ درصدی طلا در سال‌جاری میلادی تا چند هفته گذشته با بازدهی منفی ین نسبت به دلار همراهی می‌شد؛ اما ین در حال حاضر با بازدهی ۱/ ۰ درصدی از ابتدای سال‌جاری میلادی نشان داده که رالی دیگری میان این دو ارز در راه خواهد بود. رقابتی که به ذخایر امن در شرایط نااطمینانی نیز مربوط می‌شود. از آنجا که طلا و ین ژاپن از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به شدت از روند یکدیگر تبعیت می‌کردند، تداوم این روند نیز محتمل خواهد بود. اولین نشانه‌های موجود در فضای بازارهای جهانی با ثبت سومین هفته پیاپی رشد ارزش فلز زرد قابل مشاهده است. همچنین ضریب همبستگی بالاتر از ۷ که میان ین و طلا در میان‌مدت (۲۱ ماه اخیر) برقرار شده نیز حرکت هماهنگ این دو را در آینده از احتمال بیشتری برخوردار کرده است.