رشد ذخایر امن

افزایش سرمایه ورودی به بازار طلا با رشد قابل‌توجه بازدهی اونس همراه شد. بهای هر اونس از این فلز گرانبها روز پنج‌شنبه نزدیک به ۵/ ۲ درصد افزایش یافت که ظرف ۲ سال گذشته بی‌سابقه محسوب می‌شود. روند هفتگی فلز زرد نیز با ثبت رشد ۸/ ۱ درصدی بهترین شرایط ۷ ماه اخیر را برای طلا رقم زد. با این حال، طلا تنها دارایی امن در وضعیت قرمز بازارهای جهانی سهام نبود. تقاضا برای ین ژاپن نیز همزمان با نوسانات بازار سهام افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد. ین بیشترین بازدهی هفتگی خود در برابر دلار آمریکا را با رشد ۳۴/ ۱ درصدی که ظرف ۹ ماه اخیر بی‌سابقه بود، پشت‌سر گذاشت. یورو و پوند نیز بالغ‌بر ۳دهم درصد رشد هفتگی در برابر دلار آمریکا داشتند.

  زیان ۲۷۰۰ میلیارد دلاری بازار سهام

سرمایه‌گذاران فعال در وال‌استریت هفته پرالتهابی را سپری کردند. نوسان شدید شاخص‌های بازار سهام باعث شیوع چشم‌انداز جدیدی در میان معامله‌گران شد؛ نگرانی از فرارسیدن انتهای مسیر «بازار افزایشی پسابحران» رویکردی بود که در فضای وال‌استریت شیوع پیدا کرد. بروز این رویکرد براساس روند شاخص S&P ۵۰۰ در روز پنج‌شنبه از تخلیه افزون بر ۱۷۰۰ میلیارد دلاری حکایت داشت. این میزان برای بازار جهانی سهام بالغ‌بر ۲۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. البته، وال‌استریت روز جمعه را در کانال متفاوتی سیر کرد و بخشی از زیان خود را پوشش داد. به این ترتیب، افت میانگین ۴ شاخص اصلی وال‌استریت ظرف هفته اخیر بیش از ۳/ ۴ درصد ثبت شده است. ظرف هفته گذشته، شاخص S&P ۵۰۰ ریزش ۱/ ۴ درصدی را تجربه کرد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/ ۴ درصد افت داشت، شاخص نزدک کامپوزیت بیش از ۷/ ۳ درصد کاهش یافت و شاخص Russell ۲۰۰۰ حدود ۲/ ۵ درصد تضعیف شد. شدت سقوط بازار سهام در آسیا (افت نزدیک به ۸ درصدی در چین) بیش از وال‌استریت و سایر نقاط دنیا بود و شاخص سهام بازارهای نوظهور (با افت ۲درصدی) کمترین نزول را تجربه کرد.

  تقویت سیاسی-اقتصادی لیر

لیر ترکیه با پشتوانه یک دلیل اقتصادی و یک دلیل سیاسی نسبت به دلار آمریکا تقویت شد. نرخ برابری دلار به لیر روز گذشته ۸۷/ ۵ به ثبت رسید. گزارش تراز حساب جاری ماهانه و تصمیم دادگستری ترکیه مبنی بر آزاد کردن کشیش آمریکایی دو دلیل تقویت لیر به‌شمار می‌روند. تراز حساب جاری ترکیه پس از ۳ سال مثبت شد. این ترازنامه در ماه آگوست با ثبت مازاد ۶/ ۲ میلیارد دلاری حجم کسری حساب جاری ۱۲ماهه را به ۱/ ۵۱ میلیارد دلار کاهش داد. کاهش واردات نسبت به ماه ژوئن حدود ۵ میلیارد دلار بود، اما صادرات ۵/ ۱ میلیارد دلار در همین فاصله افت داشت. حجم واردات ترکیه در ماه آگوست ۴/ ۱۹ میلیارد دلار و مجموع صادرات این کشور ۱/ ۱۳ میلیارد دلار گزارش شده است که عامل اصلی ثبت مازاد در تراز حساب جاری را افت واردات نشان می‌دهد. کسری حساب جاری ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۷ میلیارد دلار بود و به‌عنوان یکی از ریسک‌های آتی برای اقتصاد این کشور مطرح می‌شد. انتشار گزارش ترازنامه حساب جاری ترکیه بازار ارز را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و لیر را در برابر دلار آمریکا بیش از ۵/ ۲ درصد تقویت کرد. البته لیر تنها ارز تقویت‌شده در برابر دلار آمریکا نبود. در مقیاس بازارهای نوظهور نیز، راند آفریقای‌جنوبی، پزو آرژانتین و روپیه هند در برابر اسکناس دلار رشد کردند.