برخی از فعالان باور دارند، پس از رشد زیاد قیمت‌ها در هفته گذشته و آرام شدن بازارها در انتهای هفته، می‌توان از امروز انتظار نزول قیمت‌ها را داشت. به گفته آنها اگر اتفاق خاصی روی ندهد، این انتظار در میان معامله‌گران وجود دارد که بخشی از خریدهای سنگین هفته گذشته در هفته جاری به بازار بازگردد. از نظر معامله‌گران فنی، پس از افزایش رکوردی هفته گذشته، برخی بازیگران اگر حس کنند روند صعودی پایان گرفته است، از موقعیت خرید خارج می‌شوند و در سقف قیمت‌ها شروع به عرضه ارز می‌کنند تا زمینه برای خرید در قیمت‌های پایین دوباره فراهم شود. یکی از نشانه‌هایی که موجب می‌شود معامله‌گران فنی احساس کنند، قیمت به سقف رسیده است، آرامش بازار پس از افزایش‌های شدید و ناتوانی از عبور از مرز ۱۴ هزار تومانی است. عبور از این مرز می‌تواند معادلات بازار را تغییر دهد.

در این میان، یکی از دلایل دیگری که برخی معامله‌گران را در انتهای هفته کاهشی کرده بود، به رفتار بازیگران سکه مربوط بود. سکه هفته گذشته بسیار کمتر از دلار رشد کرد و معامله‌گران این بازار تا حد زیادی با احتیاط رفتار کردند. در آخرین روز هفته نیز سکه روز نسبتا پرنوسانی نداشت و در نهایت نیز با ۱۰ هزار تومان افت روی قیمت ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. عدم‌رشد متناسب سکه با دلار موجب شد که هفته گذشته حباب فلز گرانبهای داخلی تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یابد. این در حالی بود که پنج‌شنبه ۲ هفته پیش حباب سکه در حدود ۷۰۰ هزار تومان بود. به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، معامله‌گران سکه معمولا زودتر از بازیگران ارزی به استقبال افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌روند. جالب اینجاست که تا پیش از هفته گذشته، سکه رشد بیشتری را در سال جاری نسبت به دلار تجربه کرده بود و در واقع سکه بازان زودتر از معامله‌گران دلار به استقبال افزایش قیمت‌ها رفته بودند. در این شرایط، تغییر رفتار معامله‌گران سکه در هفته گذشته نشانه‌ای برای برخی بازیگران بازار ارز بوده است. از نظر آنها رشد هفته گذشته چنان هیجانی بوده است که تا زمان تثبیت قیمت‌ها در بازار احتمال کاهش وجود خواهد داشت. سیگنال کاهش قیمتی دیگری که در میان معامله‌گران مشاهده شد، افت قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه بود. به گفته یکی از فعالان، روز جمعه در معاملات پشت خطی قیمت دلار تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان پایین رفته بود، عاملی که ممکن است موجب شود این ارز در روز جاری با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه معاملات خود را بازگشایی کند. یکی دیگر از نشانه‌های کاهش مورد اشاره فعالان، افت قیمت دلار در معاملات هرات افغانستان به زیر مرز ۱۳ هزار تومانی بود. تا ساعت ۶ بعدازظهر جمعه، قیمت دلار در منطقه سلیمانیه نیز به ابتدای مرز ۱۳ هزار تومانی نزدیک شده بود.

در شرایطی که عده‌ای از معامله‌گران از احتمال کاهش قیمت‌ها در هفته جاری خبر می‌دهند، گروه دیگری همچنان باور دارند رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. از نظر این عده، ادامه ورود تقاضای احتیاطی به بازار موجب خواهد شد که عرضه‌کنندگان بار دیگر از فروش ارز خودداری کنند و به تبع آن هیجان در بازار بالاتر برود و قیمت‌ها رشد کنند. در واقع از نظر آنها، وجود تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی معامله‌گران همچنان می‌تواند منجر به رشد قیمت‌ها شود. ریسک‌های سیاسی دیگر موضوعی است که معامله‌گران افزایشی به آن تکیه می‌کنند. در این میان، دسته‌ای نیز در بازار حضور دارند که معتقدند جهت قیمت در هفته جاری چندان مشخص نیست؛ از نظر آنها باید منتظر روند بازار در روزهای ابتدایی هفته بود. به باور برخی از اعضای این دسته دلار در مسیر کاهشی حمایت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی را در پیش رو دارد و در مسیر افزایشی مقاومت ۱۴ هزار تومانی را و شکست هر یک از این ۲ مرز جهت آینده بازار را مشخص می‌کند. از آن سو، نوسان در فاصله این دو نقطه به معنای بازگشت آرامش نسبی به بازارهاست تا سیگنال قوی تر کاهشی یا افزایشی توسط معامله‌گران دریافت شود.

  روزهای پرنوسان ارزی

دلار هفته گذشته را با یک مرزشکنی آغاز کرد. روز شنبه، شاخص ارزی با عبور از مرز ۱۰ هزار تومانی و ورود به محدوده ۱۱ هزار تومان سیگنال رشد نوسانات را مخابره کرد. به گفته فعالان، عده زیادی از افراد تصور می‌کردند، سقف قیمت دلار در کوتاه‌مدت همان مرز ۱۰ هزار تومانی است ولی مرزشکنی روز شنبه معامله‌گران نگران را در روزهای بعد وارد بازار کرد. روز یکشنبه دلار ۵۱۰ تومان افزایش یافت و به قیمت ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. پس از این رشد، بازار با موجی از تقاضای احتیاطی رو‌به‌رو شد و عرضه‌کنندگان از هراس احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها، از بازار خارج شدند. رشد زیاد تقاضا و خروج عرضه‌کنندگان سنگین‌ترین رشد‌های دلار در سال‌های اخیر را رقم زد. روز دوشنبه، بازارها از همان ابتدای روز فعالیت خود را با هیجان آغاز کردند. دلار که ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه روی عدد ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفته بود، روز دوشنبه را با نرخ ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز کرد؛ فاصله ۳۰۰ تومانی قیمت بسته‌شده با نرخ بازگشایی روز بعد اولین نشانه هیجان خریداران بازار بود. ساعت ۵ بعدازظهر همان روز دلار در کانال ۱۲ هزار تومانی و در آستانه مرز ۱۳ هزار تومانی قرار داشت.

به گفته فعالان، شکست پی‌در‌پی سطوح قیمتی موجب شد تقاضای فنی زیادی روز‌به‌روز وارد بازار شود؛ برخی دیگر از فعالان باور داشتند، تقاضای فصلی مهاجرت دانشجویی نیز در بازار وجود داشت؛ تحت‌تاثیر این نوع از تقاضا، روز دوشنبه قیمت دلار کانادا به حدود ۹۸۰۰ تومان رسیده بود. این قیمت ۹۰۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. سرکشی تقاضا در سطح قیمتی ۱۲ هزار تومانی، از نظر معامله‌گران فنی زمینه‌ساز صعود دلار به کانال‌های بالاتر نیز می‌شد، چنان‌که در روز سه‌شنبه قیمت با رشد شدید هزار تومانی به انتهای کانال ۱۳ هزار تومانی رفت. در شرایطی که دلار به مرز۱۴ هزارتومانی نزدیک شده بود، برخی کارشناسان بازار ارز، به این مرز، لقب ابرمقاومت دادند. در واقع از نظر آنها عبور دلار از این سطح بسیار مشکل است، ولی در صورتی که بتواند از آن عبور کند، مرزهای بعدی را راحت‌تر پشت سر خواهد گذاشت. دپوی دلار و ورود حجم زیادی از تقاضای افراد عادی موجب شد که دلار به راحتی از مرز ۱۳ هزار تومانی عبور کند و در مجاورت مقاومت بلندمدت عدد ۱۴ هزار تومان قرار بگیرد.

 به گفته فعالان، در کنار این در ابتدای روز برخورد امنیتی با برخی دلالان، در جهش قیمتی دلار اثر داشت. این برخورد موجب شد امکان تهیه ارز در بازار سخت‌تر شود، چون دلالان از انجام معامله در مقطعی احساس نا‌امنی می‌کردند. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بازار کم‌کم آرام گرفت و نوسانات کاهش یافت، هر چند همچنان از سطح معمول بازار در شرایط عادی بالاتر بود.

روند افزایش روزهای اخیر در کنار بالا رفتن شدت دامنه نوسانات موجب شد که در روز گذشته خرید و فروش دلار نیز سخت‌تر شود. به گفته یکی از فعالان، روز گذشته اختلاف نرخ خرید و فروش در بازار بسیار زیاد شده بود. به‌عنوان مثال، در بازار آزاد یک بازیگر رسمی عنوان می‌کرد که دلار را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌خرد و بالای مرز ۱۴ هزار تومانی به فروش می‌رساند. برخی فعالان از عطش خریداران استفاده می‌کردند و دلار خود را حتی با قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رساندند. البته قیمت دلار در حجم عمده زیر ۱۴ هزار تومان باقی ماند و حتی حدود ساعت ۶ بعد از ظهر ۱۳هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روند بازار آرام‌تر شد.

13 (3)