جهانگیری روز گذشته پس از نشست با تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان و مدیران عامل بانک‌های کشور درباره مسائل ارزی گفت: آنها می‌دانند برهم زدن ایران یعنی برهم زدن کل منطقه، چراکه ایران، بزرگ و ساحل آرامش منطقه است و نمی‌توانند تعرضی به ایران بکنند؛ اما سعی می‌کنند با فضاسازی‌هایی آرامش درونی اقتصاد ایران را برهم بزنند. جهانگیری با تاکید بر اینکه برهم زدنِ فضایِ اقتصادِ آرامِ ما، بدون هزینه نیست، اظهار کرد: بدخواهان می‌خواهند بدون هزینه فضای کشور را برهم بزنند؛ مگر می‌شود فضای کشوری به این بزرگی مهم و تاثیرگذاری را به راحتی برهم بزنند؟ معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: رئیس‌جمهوری آمریکا از روز نخست سرکار آمدنش هدفش این بود که فضای داخلی و اقتصاد ایران را ناامن جلوه دهد و در طول یکسال چندبار تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد که این کار خیلی پُرضررتر برای اقتصاد ایران بود.

وی تصریح کرد: این جزو سیاست‌هایشان بود و تلاطم‌هایی در بازار ارز ایران ایجاد شد و دولت به ناچار سیاست‌های جدید ارزی را اتخاذ کرد. اگر نقدی متوجه دولت باشد این است که اگر یک ماه زودتر این سیاست‌ها را در پیش می‌گرفت، موثرتر بود. جهانگیری گفت: دشمنان ما تعبیرشان این است که به جنگ اقتصاد ایران آمده‌اند و می‌خواهند اقتصاد ایران را زمین‌گیر کنند و فشارهای آنچنانی از این محل به مردم ایران باید وارد کنند که مردم ایران از این فشارها به تنگ بیایند و من به مردم ایران عرض می‌کنم همه تدابیر اتخاذ شده و هیچ اتفاق منفی در اقتصاد ایران نمی‌افتد. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: هر تصمیم جدیدی آمریکایی‌ها بگیرند منجر به بی‌آبرویی آنها می‌شود که به هیچ توافق بین‌المللی پایبند نیستند، توافقی که چندین سال و در دوره اخیر ۱۸ ماه برای آن مذاکره شد و ایران هم به همه تعهداتش عمل کرده و او که عمل نمی‌کند با قلدری، آمریکاست.

این عضو کابینه با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت خاطرنشان کرد: کار خیلی خوبی صورت گرفته و ایجاد ثبات اقتصادی در کشور از وظایف دولت‌ها است. وی با تشکر از فعالان اقتصادی و نظام بانکی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و جهاد کشاورزی گفت: تصورم این بود حدود دوماه برای ثبات بازار طول بکشد خوشبختانه یک ماه نرسیده جلسه برگزار شد. جهانگیری گفت: وضع اقتصاد کشور خوب است، ولی برخی اصرار دارند بگویند وضع بد است؛ درحالی‌که ما در منطقه ملتهبی هستیم اما وضع خوبی داریم و در سال گذشته شاخص‌های خوبی داشتیم. وی گفت: به فضل الهی وضع اقتصاد کشور خوب است، خودم واقعا گاهی اوقات به‌عنوان یک شهروند علاقه‌مند به ایران و علاقه‌مند به جمهوری اسلامی از این دلم می‌گیرد که بعضی‌ها اصرار دارند بگویند ایران در شرایط بدی قرار دارد.

جهانگیری ادامه داد: کارهای خوبی انجام شده فضای کارمان خوب پیش رفته، حدود ۵۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا کردیم، برای استفاده از خط‌های فاینانس، بیش از ۳۰ میلیارد دلار با دولت ضمانت‌نامه صادر کردیم، با وجود این در چنین اقتصادی ضعف‌هایی هم وجود دارد. معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: می‌دانیم مردم در معیشت‌شان مشکل دارند، مردمی که فرزندانشان بیکارند مشکل دارند و تکلیف داریم با رشد اقتصادی اشتغال‌زایی کنیم. وی با تاکید بر اینکه ما مصمم هستیم اقتصاد کشور را به‌خوبی اداره کنیم‌ گفت: باید مردانه پای اداره ایران ایستاد و ما مشکل غیرقابل‌حلی نداریم، هر مشکلی با فرصت‌ها و توانمندی‌های موجود قابل حل است اقتصاد ما باید به همت همه از ثبات کامل برخوردار باشد. جهانگیری گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات و واردات کشور است؛ درحالی‌که همه ارز دادوستد خیابان‌ها به چند میلیون دلار هم نمی‌رسد و در قبال همین چند میلیون بیاییم درباره تجارت خارجی ۲۰۰ میلیارد دلاری اظهارنظر منفی کنیم؟

وی تصریح کرد: آقای سیف گزارش داد که ۵/ ۶ میلیارد دلار ارز تخصیص شده طی همین مدت کمتر از یک ماه، بخش عمده آن فروش رفته و صادرکنندگان و واردکنندگان با همین قیمت ۴۲۰۰‌تومان به فعالیتشان ادامه دادند و صادرکنندگان با همین نرخ بیش از یک میلیارد دلار ارزشان را به نظام بانکی فروختند و این به آن معنی است که اقتصاد کشور با سرعت بیشتری نسبت به گذشته به کارش ادامه می‌دهد. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: اصلاح سیاست با نیت ثبات اقتصادی ممکن است در روزها و هفته‌های اول نواقصی را نشان دهد و این اصلاح نیاز به زمان دارد اگرچه که خوشبختانه تقریبا در کالاهای اساسی دارو و مواد اولیه کارخانه‌ها مشکلی نداشتیم، ضعف ما در اطلاع‌رسانی است. باید اطلاع‌رسانی شفاف کنیم و مردم را در جریان قرار دهیم و هیچ دغدغه‌ای برای اقتصاد امسال نداریم و این تنظیماتمان ما را برای هر شرایط دیگری آماده می‌کند.