4 +2 عامل افزایشی در بازار ارز

در کنار این، هیجانات در اطلاع‌رسانی قیمتی همراه با جوسازی روانی پیرامون احتمال خروج آمریکا از برجام دو عامل دیگری بودند که در نوسانات قیمتی اثر گذاشتند. یکی از نمونه‌های هیجان‌سازی آن بود که ساعت یک بعدازظهر روز گذشته برخی کانال‌های غیرمعتبر قیمت دلار را بالای ۶ هزار و ۷۰۰ تومان عنوان کردند؛ این درحالی بود که در آن مقطع زمانی، برخی دلالان حاضر بودند این ارز را با قیمت ۶ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه کنند. به‌طور کلی دلالان مختلفی نیز عنوان کردند، قیمت دلار در بازار حتی تا ساعت ۴ بعدازظهر به بالای ۶ هزار و ۴۰۰ تومان نرفت. بنابراین در شرایطی که معاملات بازار حالت غیررسمی دارد، برخی کانال‌ها نیز سعی می‌کنند با درج قیمت‌های اشتباه بازار را هیجانی‌تر کنند. یکی از نکات مهم بازار روز گذشته آن بود که برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند شکست مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌تواند منجر به موج دوم افزایش قیمت دلار در روز جاری شود. به‌نظر می‌رسد این کانال‌ها قصد داشتند با ذکر قیمت‌هایی که بالاتر از مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود، بازار را آماده ورود تقاضاهای بیشتر و جدیدتر کنند.  در این شرایط، نکته‌ای که برخی فعالان بر آن همچنان تاکید دارند آن است که حجم معاملات در بازار غیررسمی چندان بالا نیست و ممکن است با شفاف شدن فضای معاملاتی میزان هیجانات قیمتی نیز تا حدی کاهش پیدا کند. به‌نظر می‌رسد در حال حاضر ریسک انجام معامله در فضای غیررسمی نیز تا حدی روی قیمت دلار انعکاس پیدا کرده است؛ در این شرایط، به گفته برخی کارشناسان بازگشت بازار به فضای عادی با نظم و انضباط بیشتر می‌تواند به مدیریت قیمت‌ها کمک کند.

روز گذشته، همزمان با رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی، سکه تمام بهار آزادی نیز مرز دو میلیونی را پشت سرگذاشت. روز شنبه، سکه با ۱۳۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان رسید. سکه پیش از این چنین سطح قیمتی را تجربه نکرده بود و این میزان افزایش نیز تنها در اواخر بهار۹۲ تجربه شده بود.  در این میان، عده‌ای توقف پیش‌فروش سکه در سررسید ۶ ماهه را دیگر عاملی دانستند که در افزایش قیمت‌ها اثرگذار شد. افزون بر این، برخی فعالان عنوان کردند، انتظارات معامله‌گران داخلی نسبت به روند اونس بدبینانه نیست و حتی برخی انتظار رشد قیمت طلای جهانی به بالای  هزار و ۴۰۰ دلار را دارند. در واقع، می‌توان گفت حداقل از سمت بازارهای جهانی نیز انتظارات معامله‌گران داخلی به گونه‌ای نبوده است که مانعی برای خرید آن‌ها ایجاد کند. در کنار افزایش قیمت سکه تمام، روز شنبه نیم سکه نیز مرز یک میلیونی را پشت سر گذاشت. دیروز نیم سکه با ۵۰ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید.

رفت و برگشت قیمت‌ها در مرکز مبادلات؟

روز گذشته، شایعه‌ای در میان معامله‌گران ارزی پیچیده بود که بانک مرکزی در ساعات ابتدایی اولین روز هفته قیمت بیشتر ارزهای مبادله‌ای را به‌طور چشم‌گیری افزایش داده است. البته برخلاف این صحبت‌ها، قیمت دلار روی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باقی مانده و یورو نیز افت جزئی را تجربه کرده بود. ولی قیمت پوند بیش از هزار تومان بالا رفته بود و قیمت درهم نیز بالای ۲۰۰ تومان افزایش را نشان می‌داده است. محاسبات نشان می‌داد که بر اساس قیمت این ارزها، بهای دلار به ۵هزار تومان می‌رسید.  با این حال در میانه روز شنبه قیمت‌هایی که بر تابلوی مرکز مبادلات ثبت شده بود، بیشتر حکایت از کاهش قیمت‌ها داشت. در این میان، اسکرین‌شات‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شد که نشان‌دهنده تفاوت قیمت‌های صبح روز شنبه بانک‌های مرکزی با نرخ‌های ظهر بود.  

عوامل برونی در افزایش قیمت‌ها

روز گذشته سه عامل بیرونی نیز در رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی نقش داشتند. دو عامل اول مربوط به بازارهای برون مرزی بودند. به گفته فعالان، روز گذشته ارزش دلار در بازار هرات افغانستان در آستانه مرز ۶ هزار و ۳۰۰ تومان قرار داشت. قیمت این ارز در بازار سلیمانیه عراق یک گام بالاتر از بازار هرات  نیز وارد کانال ۶ هزار و  ۳۰۰ تومان شده بود. عده‌ای از بازیگران ارزی، رشد قیمت دلار در این بازارها را سیگنال انتظاری به معامله‌گران بازار داخلی دانستند. با این حال، بازار روز گذشته نکته جالبی داشت. بر اساس گفته‌های برخی فعالان در ابتدای روز ارزش دلار در بازار تهران پایین‌تر از بازارهای همسایه بود ولی در ساعات انتهایی روز برخی عنوان کردند حتی قیمت در بازار داخلی بازارهای همسایه رفته است. عامل برون مرزی دومی که در رشد قیمت بازارهای غیررسمی اثر داشت، رشد نرخ حواله درهم بود. خبرها حکایت از آن داشت که ارزش حواله درهم روز گذشته از مرز روانی هزار و ۷۰۰ تومان عبور کرد و در مقطعی حتی به آستانه هزار و ۷۵۰ تومان رسید. بر اساس سطوح قیمتی درهم، معامله‌گران داخلی انتظار داشتند که ارزش دلار به بالای ۶ هزار و ۳۰۰ تومان برود. عامل آخری که در رشد قیمت در بازار داخلی موثر بود، اثر روانی قطع پیش‌فروش سکه بود. برخی معامله‌گران با جوسازی پیرامون این اتفاق، احتمال قطع پیش‌فروش سکه در سایر سررسیدها را نیز برجسته کردند.