متقاضیان تلفنی در بازار ارز

معاملات در بازار آزاد نیز در روزهای اخیر بیشتر به فضاهای بسته تر منتقل شده است. واسطه‌ها در چنین مکان‌هایی با سر و صدای کم و بدون اینکه نظر کسی را جلب کنند، اقدام به معامله می‌کنند. روند قیمت دلار در بازارهای همسایه و وضعیت نرخ حواله درهم دو متغیری است که ذهنیت بازیگران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. روز یکشنبه، قیمت دلار در میان دلالان بیشتر رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت؛ برخی فعالان عنوان کردند، دلار در این روز به قیمت ۵ هزار و ۴۲۰ تومان رسید. این در حالی است که براساس صحبت‌های آنها، قیمت دلار در روز شنبه بین ۵ هزار و ۴۷۰ تا ۵ هزار و ۵۲۰ تومان نوسان کرده بود. البته حجم این معاملات محدود بود و شفافیت چندانی پیرامون این داد و ستدها وجود نداشت. روز گذشته، قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی نیز روی عدد ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باقی ماند. به‌طور سنتی بانک مرکزی در روزهای یکشنبه قیمت هیچ کدام از ارزهای مبادله‌ای را تغییر نمی‌دهد؛ به‌نظر می‌رسد تعطیلی بازارهای جهانی عاملی است که موجب می‌شود این نهاد در این روز قیمت‌ها را تغییر ندهد؛ چراکه نرخ‌های برابری جهانی نیز دچار تغییر نشده‌اند.

 در روزی که قیمت دلار در بازار غیررسمی رو به سوی محدوده‌های پایین‌تر داشت، بهای سکه تمام بهار آزادی نیز راه کاهشی را در پیش گرفت. روز گذشته، سکه ۱۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان رسید. افت سکه در شرایطی به ثبت رسید که روز یکشنبه عملا پیش‌فروش سکه در سررسید سه ماه متوقف شده بود. با این حال، معامله‌گران باور داشتند، بازار پیش از این خود را برای توقف پیش‌فروش سکه ۳ ماهه آماده کرده بود. هفته گذشته پیش‌فروش سکه در سررسید یک ماهه متوقف شده بود. به‌نظر می‌رسد محدودیت در ضرب سکه عامل توقف پیش‌فروش بوده است. روز گذشته، قیمت سکه‌های کوچک‌تر نیز راه کاهشی را در پیش گرفت. روز یکشنبه نیم سکه با ۶ هزار تومان کاهش به قیمت ۶۸۷ هزار تومان رسید و ربع سکه با افت ۵ هزار تومانی روی قیمت ۵۵۲ هزار تومانی قرار گرفت. باید دید با آغاز فعالیت بازارهای جهانی از روز جاری، نوسانات بهای اونس چه تاثیری بر قیمت سکه در بازار داخلی خواهد داشت.

احتیاط در بازارها

به گفته فعالان، احتیاط همچنان حرف اول را در معاملات بازار آزاد می‌زند؛ کمتر کسی جسارت حمل ارز را با خود دارد و حلقه محدود دلالان ارزی به ندرت پذیرای افراد تازه‌وارد برای انجام معامله است. این در حالی است که برخی از دانشجویان و مسافران برای تهیه ارز به بازار مراجعه می‌کنند؛ حال آنکه فعالیت‌های ارزی در بازار ممنوع شده است. عده‌ای از مسافران عنوان می‌کنند میزان ارز مسافرتی تخصیص‌یافته برای آنها کافی نیست، در نتیجه ناچار می‌شوند برای تهیه باقی مانده ارز مورد نیاز خود دست به دامان دلالان شوند. در کنار این، روز گذشته یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد، هیچ وارد‌کننده‌ای نتوانسته است با دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کند. برخی کارشناسان عنوان کرده‌اند، ممکن است با رونمایی از سامانه نیما مشکلات ارزی فعالان کاهش پیدا کند. سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که با هدف تسهیل تامین ارز برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده، امروز رونمایی خواهد شد. باید دید این سامانه چه اثری بر شیوه معاملات بازار آزاد ارز خواهد داشت.

اولین نزول سکه در اردیبهشت

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی اولین کاهش خود پس از دو افزایش متوالی را به ثبت رساند. سکه که روزهای پنج‌شنبه و شنبه به ترتیب، ۶ و ۸ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود، به یکباره روز یکشنبه ۱۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان قرار گرفت. افت قیمت فلز گرانبهای داخلی در حالی صورت گرفت که دومین پیش‌فروش سکه نیز روز گذشته متوقف شد. پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی سه ماهه که با قیمت یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد، از صبح دیروز متوقف شد. به گزارش ایبِنا، مراجعه به چندین شعبه مختلف بانک ملی ایران حاکی از آن است که این بانک پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی برای دوره سه ماهه را متوقف کرده است. با این حال پیش‌فروش سکه برای دوره‌های ۶ماهه، ۹ ماهه، یک ساله، ۱۸ ماهه و دو ساله همچنان با نرخ‌های مصوب اعلام شده از سوی بانک مرکزی ادامه دارد. پیش‌تر و در تاریخ ۲۹فروردین‌ماه سال‌جاری، پیش‌فروش سکه یک ماهه نیز متوقف شده بود. از روز ۲۲فروردین‌ماه و همزمان با اجرای سیاست جدید دولت و بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز، پیش‌فروش سکه در تمامی شعب بانک ملی ایران نیز آغاز شده بود. مسعود رحیمی روز شنبه اعلام کرد: با توجه به استقبالی که از پیش‌فروش با موعد یک ماهه شده است و محدودیت‌های خطوط تولید سکه طلا در ضرابخانه، پیش‌فروش با سررسید یک ماهه متوقف شد. حراج سکه نیز در فروردین سال ۹۷ بیشتر متوقف بود. به گفته مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی، از ابتدای برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی تا تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه سال‌جاری، در مجموع تعداد ۲۶۰ هزار سکه تمام بهار آزادی و ۲۲۵ هزار سکه نیم بهار آزادی در بازار عرضه شد.

احتمال آغاز حراج سکه

در آخرین خبرها رئیس‌کل بانک مرکزی از احتمال آغاز حراج سکه در آینده خبر داد و گفت: بانک مرکزی با عرضه سکه، حباب پیش آمده را از بین می‌برد. به گزارش «ایبِنا»، ولی‌الله سیف درخصوص اینکه چرا بازار طلا از دلار ۴۲۰۰ تومانی تبعیت نمی‌کند و قیمت سکه طلا بالاتر از ارزش واقعی آن است، گفت: سکه شرایط خاص خود را دارد. وی افزود: در گذشته نیز شاهد حباب در نرخ سکه بودیم و بانک مرکزی از طریق پیش‌فروش و حراج، سکه را به بازار عرضه می‌کرد تا حباب از بین برود و با دلار هماهنگ شود. رئیس بانک مرکزی گفت: ممکن است در آینده بحث حراج سکه را نیز داشته باشیم. به‌نظر می‌رسد ورود سکه‌های پیش‌فروش شده یک ماهه به بازار نیز بتواند بازار را از اواخر اردیبهشت‌ماه تحت‌تاثیر قرار دهد.