برجام یک سند بین‌المللی با هدف برقراری آرامش، ثبات و امنیت است. اروپا این هدف را به خوبی درک کرد اما آمریکا همچنان مانع‌تراشی می‌کند. رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه روابط بانکی پیش‌نیاز روابط اقتصادی است تصریح کرد: هر دو طرف باید تلاش کنند تا مشکل روابط بانکی حل شود.  ایجاد قرارداد فاینانس در واقع دومین گام پس از برقراری روابط کارگزاری بانکی است. سیف سمینارهفته فاینانس فرانکفورت را فرصتی مناسب برای ایجاد شناخت بیشتر از ایران دانست و بیان کرد: با توجه به روابط خوب و قدیمی ایران و آلمان، تنظیم روابط بانکی و مکانیسم تسویه مبادلات امکان‌پذیر خواهد بود. به عقیده ما روابط می‌تواند تسهیل شود و هر دو طرف باید از این هدف حمایت کنند. بانک‌های ایرانی به افتتاح شعبه در آلمان علاقه‌مندند و آن را بر دیگر کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند. ایران در جلسه آینده FATF اقدامات مثبت خود را توضیح می‌دهد و ما انتظار داریم آلمان و اروپا از ایران حمایت کنند تا تصمیم‌گیری‌ها به دور از سیاست‌زدگی باشد.

دیدار با سفیر اتریش

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در دیدار سفیر اتریش گفت: عزم جدی اروپا به پایبندی به برجام عامل مهمی برای حفظ منافع و روابط اقتصادی طرفین است و ادامه این رفتار نقش کلیدی در حفظ ثبات و صلح در منطقه و جهان دارد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف عصر روز گذشته در دیدار سفیر اتریش، ضمن تشکر از همکاری‌های موثر اتریش در پسا برجام گفت: این امر در ارتقای روابط اقتصادی و نیز تشویق سایر کشورهای اروپایی اثرگذار بوده است. به‌عنوان نمونه واکنش اخیر کشورهای اروپایی از جمله اتریش در مقابل کارشکنی‌های دولت ترامپ در تایید پایبندی ایران به برجام، قابل تقدیر است. چراکه ادامه این رفتار از سوی کشورهایی همچون اتریش موجب خواهد شد تلاش‌های آمریکا برای بی‌اثر کردن برجام بی‌نتیجه بماند.

وی عزم جدی اروپا در پایبندی به برجام را عامل مهمی برای حفظ منافع و روابط اقصادی طرفین دانست و عنوان کرد: دولت آقای ترامپ در تلاش است این باور را ایجاد کند که در ایران ثبات وجود ندارد و مانع از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شود.  در این رابطه عزم جدی اروپا در حفظ برجام تاکنون توانسته تا حدی این مشکل را برطرف کند و ادامه این رفتار علاوه‌بر ایجاد منافع اقتصادی برای طرفین، نقش کلیدی در حفظ ثبات و صلح در منطقه و جهان دارد.

 رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص جلسه آتی FATF و نقش اتریش در تصمیم‌گیری‌ها عنوان کرد: در جلسه پیشین، برخی کشورها با نگاه سیاسی در تلاش بودند نظرها را علیه ایران برگردانند. ایران انتظار دارد اتریش و سایر کشورهای اروپایی سعی کنند فضا را به سمت مباحث تکنیکی سوق داده و از طرح مسائل سیاسی جلوگیری کنند تا اقدامات ایران در حوزه‌های مقررات مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریسم AML/ CFT بتواند نظر هیات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را جلب کند.