سودگیری از مارپیچ طلا

رفت و برگشت‌های متناوب قیمت اونس طلا، حاکی از بروز نوعی از تسلسل در بازار این فلز و به تبع آن ارز آمریکایی است. کارشناسان، فلز زرد و اسکناس سبز را درگیر یک حلقه حلزونی می‌دانند.

حلقه حلزونی اشاره به بالا و پایین شدن چرخشی قیمت‌ها حول یک محور خاص دارد. این روند حلزونی برای طلا با گردش حول مرکز ۱۲۸۵ دلاری کاهشی گزارش شده و به عکس برای دلار با چرخش حول محور ۹/ ۹۳ واحدی، افزایشی ثبت شده است. بازار طلا در طول ۳۰ روز گذشته امواج نوسانی بسیاری تجربه کرده که موجب شده سود معاملات پرریسک این بازار به گروه‌های خاصی تعلق بگیرد. «دنیای‌اقتصاد» ضمن تحلیل اتمسفر بازار جهانی طلا با معرفی این گروه‌ها، دلایل موفقیت آنها در صید سود از دریای پرتلاطم بازار طلا را بررسی کرده است.

تسلسل بازار جهانی به سود دلار

اونس طلا پرونده روز سه‌شنبه خود را با ثبت افت ۵/ ۰ درصدی مختومه کرد. این فلز با پایان روز کاری بازار سه‌شنبه نیویورک در قیمت ۱۲۷۶ دلاری بسته شد. همزمان با آغاز به کار بازار‌های آسیا-اقیانوسیه در روز چهار‌شنبه، اونس فلز براق در قیمت مشابهی باز شد. طلا روند کاهشی پیش‌بینی شده خود را با افت ۴ دلاری صبح دیروز ادامه داد و شاخص دلار نیز تداوم نوسان خود را حول محور ۹/ ۹۳ واحدی ثبت کرد. شاخص دلار که ارزش اسکناس آمریکایی را نسبت به ۶ ارز رایج دیگر می‌سنجد، روز سه‌شنبه تنها ۰۳/ ۰ درصد رشد کرده بود. این شاخص صبح دیروز در ۹۴/ ۹۳ باز شده بود و تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر در بازه ۷/ ۹۳ و ۹۴ واحدی به‌صورت متناوب رفت و برگشت می‌کرد. اگرچه این شاخص در طول ۴۵ روز گذشته بیش از ۲ درصد رشد داشته، اما این رشد با روند مدت‌دار و قابل‌اتکایی برای معامله‌گران توام نبوده است. اونس طلا نیز که به‌طور طبیعی با تقویت دلار کاهشی می‌شود، به‌رغم افت محسوسی که در مدت مشابه داشته، همانند اسکناس پشت‌سبز، پیش‌بینی‌پذیری مطمئنی برای بازاری‌ها بروز نداده است. شرایط فلز زرد و اسکناس پشت سبز در روز‌های اخیر علاوه‌بر مولفه‌های تکراری مانند سیاست‌های ترامپ، گزینه‌های ریاست فدرال‌رزرو و اجماع جمهوری‌خواهان برای به تصویب رساندن طرح کاهش مالیات، به گزارش‌های حاکی از تقویت فعالیت‌های اقتصادی، تثبیت دیدگاه خوش‌بینانه نسبت به رشد اقتصادی آمریکا و همچنین گزارش نرخ رشد خالص سفارش‌های ثبت‌شده کالاهای بادوام نیز مربوط می‌شود.

حلقه حلزونی طلا و دلار

روند اسپیرالی (حلزونی) بازار جهانی طلا، آینده کوتاه‌مدت (چند روزه) این فلز را برای معامله‌گران گنگ کرده است. روند اسپیرالی یا حلزونی به مسیر حرکتی اطلاق می‌شود که طی آن، مقادیر پارامتر مورد نظر در چرخه تکرار شونده‌‌ای حول یک محور یا یک مرکز تحرک می‌کنند. مسیر حرکت قیمت‌های فلز زرد از گرفتاری بازار فلز گرانبها به حلقه اسپیرالی حکایت دارد. از آغاز ماه سپتامبر تاکنون، بازار جهانی فلز زرد  ۳۶ روز فعال داشته است. در بیش از نیمی از این روز‌ها، روند رشد نسبت به روز گذشته برعکس شده است. اگر روز‌های کاهشی، روز‌های سرد و روز‌های افزایشی، روز‌های گرم فرض شوند، دمای بازار جهانی در این بازه، مجموعا ۲۱ بار از منفی به مثبت یا بالعکس تغییر یافته است، این سرد و گرم شدن قیمت طلا بیانگر حاکم نبودن یک روند بلندمدت در این بازار است (روندهای بلندمدت معمولا به دوره‌های دوماهه می‌گویند). این مسیر حلزونی‌شکل، معامله‌گران و حتی تحلیلگران را نسبت به پیش‌بینی روند صحیح پیشروی قیمت‌ها دچار اشتباه کرده بود. نبود اطمینان از آینده فلز زرد تا جایی پیش رفته که حتی تحلیلگران وال‌استریت نیز شش هفته متوالی، پیش‌بینی غلطی در نظرسنجی هفتگی کیتکو ثبت کردند. تاریخچه قیمت‌های ثبت‌شده به ازای هر اونس طلا در طول ۳۰ روز گذشته نشان می‌دهد، ارزش فلز زرد بین دو قیمت ۱۲۷۰دلار و ۱۳۰۰ دلار در حال چرخش است.

پیش‌بینی‌های خطی، گواه به کاهشی بودن روند تغییرات می‌دهند؛ بنابرین حلقه اسپیرالی طلا برعکس دلار از نوع کاهشی است. زمانی که یک حلقه اسپیرالی در بازار ایجاد می‌شود، تحلیل‌های فنی و ساختاری، کارآیی همیشگی خود را از دست می‌دهد و تغییر قیمت‌ها بیشتر به دست عده معدودی از موج‌سازان بازار که سرمایه‌داران عمده، شرکت‌های غول‌پیکر و تامین‌کنندگان بازار هستند می‌افتد. بی‌ثباتی بازار مسلما به معنای ضرر همه معامله‌گران نخواهد بود و به جز موج‌سازان پشت پرده، برخی از معامله‌گران ریز و درشت اما هوشیار نیز از این حلقه‌های تکرارشونده سود می‌برند. برخی از تحلیلگران سود‌گیری گروه‌های متفاوتی را در شرایط مشابه بررسی کرده‌اند. نتیجه مطالعات این کارشناسان بر رفتار اقتصادی این گروه‌ها و نتیجه رفتار آنان، سه دسته عمده را در مسیر دستیابی به سود در حلقه‌های اسپیرالی موفق معرفی می‌کند.

صیادان دریای توفان‌زده طلا

بازار جهانی اونس طلا در طول ۳۰ روز گذشته از نا‌مشخص بودن روند قیمت‌های این فلز حکایت دارد. با دقت به روند تغییرات فلز زرد می‌توان بازار این فلز گرانبها را به دریایی تشبیه کرد که به شدت تحت تاثیر شرایط جوی است. باد‌های تند تحولات ارزی، سیاسی و اقتصادی، امواج متعدد کاهشی و افزایشی در این دریا پدید آورده‌اند. این امواج، معامله‌گران بی‌پشتوانه را که بسان ماهی‌های کوچک و تنها در این بازار نا‌امن فعالیت می‌کردند به بیرون از سطح دریا هدایت کرده است. اما سه دسته توانستند با سواری گرفتن از امواج بازار و حتی شکل‌دهی به آنها از دل دریای توفانی سود صید کنند. «وال»‌ها دسته اصلی صیادان در این بازار بودند. در بازار جهانی، وال‌ها گروهی هستند که به واسطه قدرت اقتصادی، عظمت سیاسی و ضریب بالای نفوذشان در بازار جهانی، می‌توانند در بازار، روند دلخواهشان را تولید کنند یا حداقل همگام با روند‌های صحیح پیش بروند.

دسته دومی که از این دریای توفانی سود بردند به گروه کوسه‌ها معروف هستند. یک کوسه در موقع مناسب به سطح دریا می‌آید، روی موج مناسب سوار می‌شود، سود می‌گیرد و از سطح دریا خارج می‌شود. کوسه‌ها در این بازه توفانی، با ورود و خروج به موقع توانستند سود فراوانی به جیب بزنند. ورود و خروج این دسته از معامله‌گران در این بازه زمانی، حجم معاملات بازار طلا را به شدت تغییر می‌داد تا حدی که ورود و خروج کوسه‌ها موجک‌های قیمت‌ساز تازه‌ای به سمت بازار گسیل می‌کرد؛ بنابراین معاملات سریع این گروه سودجو تاثیر متقابلی بر روند بازار ایجاد می‌کرد. دسته سوم، ماهی‌های ریسک‌گریزی هستند که در پناه وال‌ها حرکت می‌کنند. این دسته ضمن تشخیص درست، با تبعیت از جریان‌سازان اصلی بازار جهانی، بدون ریسک‌پذیری، مسیر سودآور بازار را پیدا می‌کنند.

پیش‌بینی بهبود رشد اقتصادی بر پایه داده‌ها

فعالیت‌های تجاری بخش خصوصی و خدمات آمریکا در ماه اکتبر (مهر ماه و اوایل آبان) بنا بر گزارش شاخص‌های «مرکیت» در بخش خدمات و کارخانجات، از پیش‌بینی‌ها سبقت گرفت. شاخص مدیران خرید بخش کارخانه‌ای برای ماه سپتامبر در عدد ۱/ ۵۳ واحدی گزارش شده بود و پیش‌بینی تحلیلگران از ثبت عدد ۵/ ۵۳ واحدی در ماه اکتبر حکایت داشت. اما این شاخص برای این ماه به ۵/ ۵۴ واحد افزایش یافت. از سوی دیگر شاخص مدیران خرید در بخش خدمات با رشد ۶/ ۰ واحدی نسبت به ماه گذشته میلادی در عدد ۹/ ۵۵ واحدی ثبت شد. از آنجا که به اعتقاد اقتصاددانان، بخش خدمات ۸۰ درصد از اقتصاد آمریکا را شکل می‌دهد، داده‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شوند تاثیر زیادی بر پیش‌بینی رشد اقتصادی می‌گذارند. رشد این دو شاخص در گزارش روز سه‌شنبه اعتماد سرمایه‌گذاران را از سمت طلا منحرف کرد و دلار را به مقصد امن سرمایه‌ معامله‌گران تبدیل کرد.

رشد شاخص دلار در انتظار گزارش نرخ رشد خالص سفارش‌های کالا‌های بادوام در آمریکا برای ۳۰ دقیقه متوقف شد. حجم معاملات بازار ارز پیش از انتشار این گزارش در ساعت ۱۵:۳۰ به شدت افت کرد تا شاخص دلار اندکی افت کند. اما پس از انتشار این گزارش در ساعت‌۱۶ که از رشد ماهانه ۷/ ۰ درصدی خبر می‌داد، شاخص دلار مجددا روند صعودی خود را از سر گرفت. نرخ رشد سفارش‌ها در ماه سپتامبر ۵/ ۰ درصد گزارش شده بود که هم‌اندازه پیش‌بینی‌های اکتبر بود. افزایش ثبت‌شده این نرخ همواره برای شاخص دلار نقش تقویت‌کننده داشته است. گزارش مثبت ماه اکتبر نیز در این زمینه مستثنی نبود تا روند دلار باز هم افزایشی شود.

 

06-001