به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در این مراسم هادی اخلاقی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر تاکید زیادی در مفهوم اقتصاد مقاومتی داشتند، گفت: برای تحقق این امر باید در بخش دانش‌بنیان تمرکز کنیم. مدیرعامل بانک ملت با تاکید بر اینکه سهم فعالیت‌های دانش‌بنیان در دنیا رو به افزایش است، اظهار کرد: در دنیا موضوع تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان یک مساله بسیار مهم تلقی می‌شود در حالی که اقتصاد دانش‌بنیان در ایران با مناسبات تامین مالی انطباق نداشته و نتوانسته قدم بردارد. وی با بیان اینکه بانک ملت در ۵ سال گذشته در قالب ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه فعالیت داشته است، افزود: بانک ملت در قالب این تفاهم‌نامه مکلف به همراهی با صندوق در حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان خواهد بود و برای اجرای دقیق این تفاهم‌نامه باید پیگیری‌های دقیق‌تری از دو طرف انجام شود و جزئیات بیشتر در قالب شیوه‌نامه پیگیری خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه این بانک خود را در حوزه دانش‌بنیان مکلف می‌داند، افزود: در کنار این تفاهم‌نامه برنامه‌های دیگری برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

در ادامه این مراسم، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام اینکه هشت بانک شامل چهار بانک دولتی و چهار بانک خصوصی از طرح‌های نوآورانه حمایت می‌کنند، از آغاز ارائه خدمات ارزی به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد. بهزاد سلطانی با بیان اینکه برای فرهنگ سازی و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان باید صدها میلیارد تومان هزینه شود، گفت: این گونه حمایت‌ها مانع خروج جوانان از کشور وتاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصول جدید در حوزه‌های مختلف خواهد شد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان محور اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: از تکنولوژی‌های جدید بسیار عقب هستیم و برای اینکه سهم خود را از بازار تکنولوژی داشته باشیم باید هزینه کنیم و گرنه باید این تکنولوژی را با صرف هزینه سنگین وارد کنیم و فقط به بازار مصرف تبدیل شویم. این در حالی است که وزارتخانه‌های صنعت، اقتصاد، علوم، بانک مرکزی، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و نظام بانکی که از پشتوانه مالی برخوردار هستند، باید در این حوزه‌ها وارد شوند.سلطانی به تزریق ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۷۸۳ طرح حوزه نرم‌افزار و فناوری الکترونیک اشاره کرد و گفت: تاکنون با ۸ بانک خصوصی و دولتی تفاهم‌نامه همکاری داشتیم و همچنین در حال مذاکره با چهار بانک دیگر برای همکاری هستیم.

وی با اعلام اینکه بانک‌ها اعلام کرده‌اند یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان اختصاص خواهند داد، گفت: البته تاکنون که در ابتدای مسیر هستیم ۴/ ۴۸ میلیارد تومان منابع اختصاص یافته که در کنار آن ۲۶۶ میلیارد تومان نیز در قالب ضمانت‌نامه، حمایت صورت گرفته است. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از معرفی ۹۸ شرکت دانش‌بنیان به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات خبر داد و افزود: از این تعداد تاکنون ۴۲شرکت موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که برای بسیاری از آنها نیز ضمانت نامه‌های بانکی صادر شده است.سلطانی تفاهم‌نامه با بانک ملت را سه ساله و با قابلیت تمدید عنوان کرد و گفت: برای اولین بار خدمات ارزی به شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب این تفاهم‌نامه ارائه می‌شود. وی بانک ملت را به لحاظ ساختاری و الکترونیکی پیشرو دانست و گفت: بانک ملت در صندوق‌های جسورانه وارد شده و می‌توانیم در توسعه صندوق‌های خطرپذیر هم با بانک ملت همکاری داشته باشیم.