نوزدهمین نشست GECF که به ریاست الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه برگزار شد، در شرایطی قرار بود به بررسی مهم‌ترین تحولات بازار گاز، نحوه همکاری کشورهای عضو با یکدیگر، برررسی و تصویب برنامه ۵ ساله این سازمان و... بپردازد که به نظر می‌رسد در کنار موضوعات مطرح شده مهم‌ترین برنامه آن تعیین‌ انتخاب دبیر کل جدید سازمان کشورهای صادرکننده گاز بوده است.

از مهر ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون، سیدمحمد حسین عادلی، ۲ دوره دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود و این دوره با پایان ماموریتش در این سازمان، باید جای خود را به دبیرکل جدید دهد. عادلی پیش از این در مصاحبه‌ای به «شانا» اعلام کرده بود که نامزدهای روسیه و لیبی برای احراز سمت دبیرکلی مصاحبه شده‌اند. در پایان نشست، سنتورین، کاندیدای روسیه با کسب اکثریت آرا به‌عنوان دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز  برگزیده شد. دبیرکل جدید مجمع از اول ژانویه ۲۰۱۸ کارش را آغاز می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان سخنرانی خود در اجلاس هفته انرژی روسیه ابراز امیدواری کرد که «گفت‌وگوهای مهمی در اجلاس هفته انرژی روسیه بین شرکت‌‌کنندگان در آن انجام بگیرد تا بتوانند استانداردهایی برای رسیدن به رویکردهایی برای شکل‌دهی به دستورالعمل‌های انرژی و برقراری ارتباطات متقابل تدوین کنند.»

از دیگر سو اجلاس یاد شده فضای خوبی برای اظهارنظر بزرگان نفتی درباره توافق اوپک فراهم کرد. به گزارش رویترز وزیر نفت ایران در حاشیه سفر به مسکو اعلام کرد که «اوپک برای هر اقدام لازم به‌منظور کمک به ثبات بازار آمادگی دارد.» بیژن زنگنه همچنین اعلام کرد «همه اعضای اوپک می‌خواهند برای تثبیت بازار نفت هر گونه کار لازم را انجام دهند.» او در پاسخ به پرسشی درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت، گفت: ما درباره این مساله با یکدیگر گفت‌وگو نکرده‌ایم، اما برداشت من این است که همه آماده‌اند که هر کاری برای ثبات بازار انجام دهند. پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در سخنرانی خود اعلام کرد «ممکن است توافق جهانی کاهش تولید نفت تا پایان سال آینده میلادی

تمدید شود.»

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: براساس واقعیت‌ها در ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی، ما تصمیم خود را می‌گیریم، اما احتمال تمدید توافق را رد نمی‌کنیم. پوتین افزود: اگر درباره تمدید احتمالی صحبت کنیم، در آن صورت دست کم باید تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی باشد. همچنین روز گذشته، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز کشورش را به مقصد مسکو ترک کرد تا با پوتین دیدار داشته باشد. به گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تمدید توافق اوپک یکی از محورهای گفت‌و‌گوی سران دو کشور است.

ایران، روسیه، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه‌استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات اعضای اصلی مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز هستند. کشورهای عضو این مجمع ۷۰ درصد ذخایر گازی و ۴۲ درصد تولید گاز جهان را در اختیار دارند.