رکورد توفانی بورس‌های هسته‌ای

دنیای اقتصاد: اوج‌گیری بورس‌ها در پی ضعف توفان «ایرما»، فلز زرد را تحت‌فشار گذاشته است. همزمان، بازگشت شاخص دلار نیز علیه طلا عمل می‌کند. بازارهای سهام که دوشنبه متاثر از داده‌های جدید تا اوج تاریخی تازه‌ای رشد کرده بودند، سه‌شنبه نیز همین روند را پی گرفتند و به اوج جدید دیگری رسیدند. بورس‌ها دوشنبه و سه‌شنبه با توجه به نرسیدن اخبار تازه از کره شمالی و ضعیف‌تر بودن توفان ایرما از پیش‌بینی‌ها رشد کردند. روز گذشته، بورس‌های جهان به اوج تاریخی تازه‌ای رسیدند و همزمان شاخص دلار که دوشنبه جهشی اصلاحی کرده بود نیز به رشد خود ادامه داد. به این ترتیب، اونس طلا که دوشنبه با ۱۹ دلار سقوط به بهای ۱۳۲۷ دلار رسیده بود، سه‌شنبه را نیز با ضعف آغاز کرد. البته در قیمت‌های پایین‌تر،‌ شناسایی سود معامله‌گران، خریدها و قیمت‌ها را بالاتر می‌برد. بهایی که تا ساعت ۸ عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، ۱۳۲۶ بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز هفته میلادی رقم خورده باشد.

سقوط 19 دلاری

اونس طلا در حالی روز نخست هفته را با سقوط شدید آغاز کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حامی فلز زرد بودند. مهم‌ترین عوامل این سقوط سودگیری معامله‌گران از اوج قیمتی هفته گذشته، جهش اصلاحی شاخص دلار، رشد بورس‌ها و کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن به‌دلیل آرامش نسبی در شبه‌جزیره کره بود. کسب سود معامله‌گران در روز دوشنبه با توجه به اینکه اونس هفته قبل به اوج قیمتی یکساله رفته بود، عجیب نبود. کاهش ریسک‌گریزی بازارها نیز مزید بر علت شد. همزمان، شاخص دلار که جمعه روی عدد ۳۵/ ۹۱ واحد سقوط کرده بود،‌ دوشنبه تا عدد ۸۷/ ۹۱ واحد تعدیل شد. کاهش ریسک‌گریزی و افزایش ریسک پذیری بازارها در این روز، مانند روز سه‌شنبه، اولا ناشی از نرسیدن اخبار تازه از کره شمالی و دوما ناشی از تخریب‌های کمتر از انتظار توفان ایرما در آمریکا بود. به این ترتیب، بورس‌ها نیز به‌شدت رشد کردند تا عامل دیگری نیز علیه طلا کار کند.

ادامه ضعف

اونس طلا سه‌شنبه را تحت‌فشار ادامه تعدیل روند شاخص دلار و رشد بورس‌ها با بهای ۱۳۲۵ دلار آغاز کرد گرچه قیمت‌های پایین، خریدها را افزایش می‌داد. روز گذشته، شاخص ام اس سی‌ای جهانی ۲/ ۰ درصد رشد کرد که به رشد ۹/ ۰ درصدی دوشنبه افزوده شد. شاخص اروپایی استاکس ۶۰۰ هم به اوج یک ماهه رفت. پیش از آن،‌ بورس‌های آسیایی به اوج ۱۰ ساله رفته بودند. در نیمه دوم روز،‌ بازارها در انتظار مراسم رونمایی آیفون ۸ بودند که قطعا هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، بورس‌های سه‌شنبه آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.روز گذشته بهای نفت خام تحت تاثیر نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا در پی توفان ایرما تضعیف شد که این عامل نیز علیه طلا کار کرد. با این همه، وضعیت طلا هنوز هم در مقایسه با یک ماه قبل بسیار بهتر است. اونس حدود یک ماه پیش حتی امیدی به گذر از مرز ۱۳۰۰ دلار نداشت، اما اکنون کاملا در کانال ۱۳۰۰ دلار تثبیت شده است.

در اهمیت دلار

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی تا زمانی کاهش خواهد یافت که ارزش دلار آمریکا همچنان به روند صعودی اش ادامه دهد. همان طور که اشاره شد قیمت طلا پس از ثبت رکورد ۱۳۵۸ دلاری در روز جمعه، بار دیگر روندی نزولی را آغاز کرده است.به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل موثر بر کاهش قیمت طلا در کوتاه‌مدت افزایش ارزش دلار آمریکا بوده است. مجموعه‌ای از عوامل مختلف از جمله تنش‌های سیاسی در شبه‌جزیره کره، نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های ترامپ و سقف بدهی‌های دولت آمریکا موجب شده است تا تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود. ششمین آزمایش اتمی کره شمالی موجب تشدید تنش‌های بین‌المللی شده است. اظهارات ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در نشست روز پنج‌شنبه موجب افزایش ارزش یورو در برابر دلار شده بود. انتشار آمارهای نگران‌کننده اقتصادی در آمریکا موجب شده است تا احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه‌های آینده کاهش یابد.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، در صورتی که روند صعودی ارزش دلار طی روزهای آینده ادامه یابد، قیمت جهانی طلا با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. تحلیل فنی نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در روزهای آینده ۱۳۸۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا مرز ۱۴۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. برخی تحلیلگران نیز معتقدند که بحران بدهی و کسری بودجه آمریکا می‌تواند قیمت هر اونس طلا را به زودی تا سطح ۱۴۰۰ دلار افزایش دهد. قیمت طلا از سال ۲۰۱۳ تاکنون به سطح ۱۴۰۰ دلاری نرسیده است. اگر طلا بتواند سطح مقاومتی ۱۴۰۰ دلاری را بشکند، دستیابی به سطوح مقاومتی جدید دور از انتظار نخواهد بود. افزایش قیمت طلا به ۱۴۰۰ دلار می‌تواند سرمایه‌گذاران بین‌المللی را از بازار سهام به بازار طلا سوق دهد. گروهی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در صورت وقوع جنگ در شبه‌جزیره کره قیمت جهانی هر اونس طلا تا ۱۶۰۰ و ۱۷۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.