دنیای اقتصاد: عوامل سیاستی نیز به عوامل سیاسی حامی طلا اضافه شده است. توصیه سیاست گذاران پولی آمریکا به احتیاط درباره انقباض بیشتر پولی در روزهایی که تنش‌های شدید وابسته به شبه جزیره کره ادامه دارد، فلز زرد را قوی نگه داشته است. ادامه تهدیدها و اولتیماتوم‌های ایالات متحده و کره شمالی،‌ خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن، بالا و بورس‌های جهانی را تحت فشار نگه داشته است. بورس‌های جهان چهارشنبه دوباره کاهشی شدند تا بهای اونس طلا نزدیک اوج ۱۱ ماهه بماند.

اونس طلا که دوشنبه با ۱۰ دلار جهش به بهای ۱۳۳۴ دلار رسیده بود، سه‌شنبه تا قیمت ۱۳۳۹ دلار بالا رفت. چهارشنبه با بهای ۱۳۳۷ دلار شروع و تا ۱۳۴۲ دلار نیز بالا رفت. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. بهایی که تا ساعت ۸ عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، ۱۳۴۰ دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز هفته میلادی رقم خورده باشد.

رشد ۵ دلاری اونس در روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و حمایت نمودارهای فنی بود. افت شاخص دلار نیز در این روز که تقویت ین ژاپن و فرانک سوئیس ادامه داشت، به نفع طلا بود. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد ۶۳/ ۹۲ واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا کف تقریبا ۱۵ ماهه ۲۵/ ۹۲ واحد افت کرد. در این روز، بورس‌های آسیا کار بورس‌ها را با افت شروع کردند. بورس‌های اروپا توانستند به لطف داده‌های خوب جدید رشد کنند اما بورس‌های آمریکا که دوشنبه به مناسبت روز کارگر تعطیل بودند، سه‌شنبه به شدت افت کردند. علاوه بر افت بورس‌ها و شاخص دلار که حامی طلا بودند، رشد بهای نفت خام نیز سه‌شنبه یار فلز زرد بود. دلیل رشد نفت، بازگشت تقاضای پتروشیمی‌ها و پایان درگیری مستقیم با توفان‌هاروی بود.

چهارشنبه نیز وضعیت تقریبا مشابهی با سه‌شنبه داشت. روز گذشته در نتیجه ادامه تنش‌های ژئوپلیتیک، بورس‌ها افت کردند و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه یافت. مهم‌تر اینکه بازارها روز چهارشنبه به شدت به هشدار مقام‌های بانکی آمریکا توجه داشتند. رابرت کاپلان، از اعضای صاحب رای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا سه‌شنبه درباره افزایش بیشتر نرخ‌های بهره گفت: «من معتقدم باید واقعا صبور باشیم.» لال برینارد دیگر مقام بانکی آمریکا هم در همان روز گفت: «ما باید درباره تشدید سیاست انقباضی محتاط باشیم تا وقتی که مطمئن شویم تورم در حال حرکت به سوی نرخ هدف است.» این گفته‌ها شاخص دلار را بیش از پیش تضعیف کرده، گرچه احتمال تعدیل‌های مقطعی وجود دارد.

امروز پنج‌شنبه نیز بازارها به عوامل سیاسی و سیاستی توجه خواهند داشت. مهم ترین داده روز از بانک مرکزی قاره سبز خواهد آمد. به‌نظر می‌رسد برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای بین‌المللی به‌خصوص بازار ارز و طلا داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی اروپا در این نشست نرخ بهره را تغییر ندهد، اما نشست خبری این نهاد می‌تواند اخباری برای بازارها داشته باشد.

وضعیت طلا این روزها بسیار خوب است، اما کارشناسانی نیز هستند که احتمال عقب‌گرد این کالای گرانبها را مطرح کرده‌اند. برخی تحلیلگران اقتصادی نسبت به خطر کاهش قیمت طلا در کوتاه‌مدت هشدار می‌دهند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «سی ان بی‌سی»، در حالی که قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر تحت تاثیر رشد فزاینده تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری و تشدید بحران کره شمالی، با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است، جورجت بوئل، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «ای‌بی‌ان امرو» بر این باور است که سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند که احتمال کاهش تنش در شبه جزیره کره وجود دارد و این مساله به سرعت موجب کاهش قیمت جهانی طلا خواهد شد.» او می‌گوید: «اگر تنش در شبه جزیره کره و آسیا افزایش یابد، این مساله بی‌شک موجب افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد شد ولی کاهش تنش‌ها نیز از سوی دیگر موجب کاهش قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی می‌شود.» کیت جوکیس، تحلیلگر ارشد موسسه «سوسیته جنرال» فرانسه نیز هشدار داده است که سرمایه‌گذاران باید برای هر گونه کاهش قیمت طلا آماده باشند.