دنیای اقتصاد: رئیس‌کل بانک مرکزی در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی از سه موضوع مهم ابهام‌زدایی کرد. اولین موضوع در مورد تاسیس بانک آستان قدس رضوی بود که در روزهای گذشته در خبرگزاری‌ها اعلام شده بود. موضوع دوم به تغییر سپرده‌های کوتاه‌مدت بانک‌ها به بلندمدت اشاره داشت که پس از ابلاغ بخشنامه ۸ ماده‌ای بانک مرکزی به بانک‌ها سبب صف طولانی سپرده‌گذاران در مقابل بانک‌ها شده بود. نکته سوم نیز به سودهای بالای خودرو‌سازان اشاره داشت. رئیس‌کل بانک‌مرکزی درباره تاسیس بانک بدون ربا آستان قدس رضوی اعلام کرد هنوز درخواستی مبنی‌بر تاسیس این بانک دریافت نشده است، اما در صورت دریافت، مطابق دستورالعمل‌ها بررسی خواهد شد. در روزهای اخیر، اخباری مبنی‌بر تاسیس بانک بدون ربا ازسوی آستان قدس رضوی از سوی مسوولان شنیده می‌شد.

علاوه‌بر این، سیف در مورد تمدید قراردادها توسط بانک‌ها در چند روز گذشته، توضیح داد: اوج این اقدام باعث می‌شود سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی تبدیل به بلندمدت شود. ما این مورد را قبل از ابلاغیه پیش‌بینی کرده بودیم اما برای اینکه بانک‌ها هیچ توجیهی برای اجرایی نکردن این ابلاغیه نداشته باشند مجبور به در نظر گرفتن یک بازه زمانی برای اجرایی شدن آن شدیم. تبدیل سپرده‌های کوتاه‌مدت به بلندمدت هزینه‌ای است که برای انضباط بیشتر نظام بانکی باید پرداخت می‌شد. البته اگر بانکی در این مورد تخلفی انجام داده باشد حتما برخورد جدی با آن صورت خواهد گرفت. او در پاسخ به اینکه این اقدام تاثیری در کمبود منابع بانک‌ها خواهد داشت یا خیر، گفت: بانک مرکزی در گذشته تلاش کرده در مواردی که اضافه برداشت وجود داشت از طریق خطوط اعتباری مشکل را حل کند، کمبودهای مقطعی کوتاه‌مدت را نیز تلاش می‌کند از طریق بازار بین بانکی تامین کند. وی در پاسخ به این مطلب که آیا بانک‌مرکزی برای پرداخت سود بالاتر از ۱۸ درصد به خودروسازان مهلت ۵ ماهه داده است، اظهار کرد: نرخ برای خودروسازان (قراردادهای پیش‌فروش خودرو) ۱۸ درصد است و در صورت اتمام قرارداد در دوره کمتر از یک سال، ۱۵ درصد است. وی در واکنش به این سوال که پس خودروسازان مهلت ۵ ماهه ندارند، گفت: مهلت ۵ ماهه فقط مشمول قراردادهای قبلی می‌شود.

علاوه بر این، سیف در پاسخ به قطعی بودن سود ۱۵ درصدی سپرده‌گذاران بانکی اظهار کرد:‌ یکی از عوامل تخریب‌کننده در بازار پول کشور موسسات غیرمجاز بوده که شرایط بسیار ناگواری را ایجاد کرده بودند و اکنون با اقدامات جدی که همکاران ما در بخش نظارت انجام دادند، موسسه غیر مجاز فعالی در سطح کشور نداریم و اخلال و بی‌نظمی‌هایی که ایجاد می‌کردند دیگر وجود ندارد. سیف ادامه داد: عامل دیگری که زمینه بی‌نظمی را ایجاد می‌کرد. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تحت عنوان اضافه برداشت بود که نرخ‌های جریمه بالایی داشت. قسمت اعظم این بدهی‌ها موجه بود و به‌دلیل تحمیل تسهیلات تکلیفی به نظام بانکی ایجاد شده بود و تعادل مالی بانک‌ها را به‌هم زده بود که آنها را ساماندهی و تبدیل به خط اعتباری کردیم. رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: مورد دیگری که بر بازار اثر منفی می‌گذارد اوراق بدهی است که در بازار سرمایه و بورس و اوراق بهادار معامله نمی‌شود و در مذاکراتی که با رئیس بورس انجام گرفت، پذیرفته شد که این اوراق در بورس مطرح شود و خبر آن اثر گذاشت و نرخ را به‌صورت محسوسی پایین آورد که ان‌شاءالله طی روزهای آینده مبادلات اوراق بدهی در بورس انجام می‌شود.رئیس‌کل بانک مرکزی درباره مفهوم سود در بانکداری بدون ربا، با بیان اینکه در نظام بانکی نمی‌تواند ثابت باشد و در آخر دوره مالی به‌صورت دقیق‌تر شود، گفت: نرخ سودی که بانک‌ها می‌دهند قطعی نیست و علی‌الحساب بوده و رقمی که در پایان سال سپرده‌گذار می‌تواند از بانک دریافت کند بخشی را در پایان هر ماه به‌صورت علی‌الحساب دریافت می‌کند و نکته مهم این است که علی‌الحساب نمی‌تواند از نرخ سود پیش‌بینی شده بالاتر باشد. وی افزود: اکنون هیچ بانکی نمی‌تواند از علی‌الحساب سود ۱۵ درصد بیشتر سود بپردازد، اما بانک‌ها باید توجه داشته باشند که این سود اعلامی کمتر از آن چیزی باشد که آخر سال حاصل می‌شود.

کاپیتان تیم اقتصادی کیست؟