دنیای اقتصاد: بر مبنای گزارش بانک مرکزی در هفته ماقبل پایانی تیرماه، تغییرات قیمت در ۶ گروه از ۱۱ گروه اقلام مورد بررسی در خرده‌فروشی‌های شهر تهران مثبت بوده است که در این بین محصولات طیور (گوشت مرغ و تخم‌مرغ) بیشترین درصد افزایش قیمت در هفته مورد بررسی را به‌ثبت رسانده‌اند. همچنین میانگین قیمت اقلام مندرج در ۴ گروه «گوشت قرمز»، «لبنیات»، «حبوب» و «قند و شکر» در بازه زمانی مورد بررسی بدون تغییر بوده است. میانگین قیمت اقلام مندرج در گروه میوه‌های تازه نیز برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافته‌است. به نظر می‌رسد عامل اصلی کاهش قیمت میوه رسیدن موعد برداشت محصول باشد. این اثر فصلی باعث شده‌ است که در بازه زمانی پس از اردیبهشت‌ماه، میانگین قیمت این اقلام در تمامی هفته‌ها نزول کرده‌باشد. افزایش قیمت محصولات مندرج در گروه سبزیجات تازه نیز باعث شده است تا این گروه تنها گروهی باشد که در هفته مورد بررسی با افزایش میانگین قیمت روبه‌رو باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل صعودی بودن میانگین قیمت این گروه کاهش عرضه پیاز در هفته‌های اخیر بوده‌است. قیمت این محصول در یک ماه منتهی به زمان گزارش‌شده حدود ۴۰ درصد افزایش یافته‌است.

پرواز قیمت محصولات طیور

بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی را در هفته ما قبل پایانی تیرماه منتشر کرد. بر این اساس در هفته منتهی به ۲۳ تیرماه سال‌جاری میانگین قیمت اقلام مندرج در ۶ گروه افزایش یافته است. در این بین اقلام مندرج در گروه گوشت مرغ با افزایش ۷/ ۸درصدی در هفته مورد بررسی بیشترین صعود قیمت را تجربه کرده‌است. میانگین قیمت هر کیلو گوشت مرغ در هفته مورد بررسی حدود ۷۹۵۰ تومان گزارش شده و این در حالی است که در هفته پیشین هر کیلو گوشت مرغ با قیمت متوسط ۷۳۰۰ تومان در خرده‌فروشی‌های تهران عرضه می‌شده است. پس از گوشت مرغ نیز دیگر محصول حاصل از طیور یعنی تخم‌مرغ با افزایش ۶/ ۳ درصدی میانگین قیمت در هفته پوشش داده شده در گزارش بانک مرکزی، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌است. میانگین قیمت عرضه تخم‌مرغ در خرده‌فروشی‌های شهر تهران در هفته مورد بررسی از حدود ۹۸۰۰ تومان به بیش از ۱۰۲۰۰ تومان رسیده‌است. با این وجود کاهش قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های پیشین باعث شده است که میانگین قیمت تخم‌مرغ در هفته مورد بررسی، کماکان پایین‌تر از بازه زمانی مشابه در ماه پیشین به ثبت رسیده باشد. پس از محصولات طیور نیز، سبزی‌های تازه با افزایش ۵/ ۱ درصدی قیمت در هفته مورد بررسی در رده سوم افزایش میانگین قیمت قرار گرفته‌است. اقلام مندرج در گروه‌های «برنج»، «چای» و «روغن نباتی» سایر گروه‌هایی بودند که میانگین قیمتشان در هفته مورد بررسی افزایش یافته است. البته میزان افزایش میانگین قیمت این اقلام همگی کمتر از یک درصد بوده است.

عدم نوسان در 4 گروه

بر مبنای گزارش بانک مرکزی، در هفته ماقبل پایانی تیرماه برآیند نوسان میانگین قیمت در ۴ گروه «گوشت قرمز»، «لبنیات»، «حبوب» و «قند و شکر» صفر بوده است و میانگین قیمت اقلام مندرج در گروه‌های یاد شده در هفته ماقبل پایانی تیرماه تغییر چندانی نداشته ‌است. کاهش میانگین قیمت اقلام مندرج در گروه «میوه‌های تازه» نیز باعث شده‌ است که گروه میوه‌های تازه تنها گروه از میان ۱۱ گروه مورد بررسی باشد که با کاهش میانگین قیمت روبه‌رو شده‌ است. به نظر می‌رسد با فرارسیدن زمان برداشت بسیاری از محصولات باغی در کشور و افزایش عرضه محصولات باغی قیمت این محصولات کاهش یافته باشد. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی میانگین قیمت اقلام مندرج در این گروه در تمامی افرازهای هفتگی به جز یک هفته، روند کاهشی داشته است. برآیند این کاهش قیمت‌های متوالی کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت محصولات باغی در ماه منتهی به زمان گزارش شده بوده است.

فراوانی بیشتر کاهشی‌ها

یکی از اجزای گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی به بررسی تغییرات قیمت اقلام مندرج در گروه‌های متفاوت در مقیاس ماهانه می‌پردازد. بر این اساس در بازه زمانی یک ماه منتهی به هفته ما قبل پایانی تیر، تغییرات قیمت در ۶ گروه اصلی مثبت بوده و در ۵ گروه باقی‌مانده میانگین قیمت کاهش یافته‌است. بر مبنای گزارش بانک مرکزی اقلام مندرج در گروه «میوه‌های تازه» با تجربه افتی حدود ۲۵ درصد در قیمت عرضه، بیشترین کاهش قیمت در میان گروه‌های مختلف را داشته‌است. «تخم مرغ»، «برنج»، «حبوب» ، «سبزی» و «قند و شکر» سایر گروه‌هایی هستند که در ماه منتهی به زمان گزارش‌شده کاهش میانگین قیمت را تجربه کرده‌اند. صعود قیمت گوشت مرغ در چهار هفته متوالی باعث شده میانگین قیمت این کالای خوراکی در یک ماه منتهی به زمان گزارش شده با افزایش بیش از ۱۴ درصدی بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رسانده باشد. میانگین قیمت هر کیلو گوشت مرغ در یک ماه منتهی به ۲۳ تیرماه سال‌جاری حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته‌است. «چای»، «روغن»، «گوشت قرمز» و «لبنیات» نیز در گروه‌هایی هستند که در یک ماه منتهی به زمان گزارش‌شده با افزایش میانگین قیمت مواجه بوده‌اند.

شتاب پیاز در گرانی

بر مبنای آمارهای بانک مرکزی میانگین قیمت تمامی ۱۱ گروه مورد بررسی در این گزارش در هفته منتهی به ۲۳ تیر در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته افزایش یافته‌است. بیشترین افزایش قیمت در میان گروه‌های مختلف مربوط به اقلام مندرج در گروه سبزیجات تازه است. افزایش چشمگیر قیمت پیاز در هفته‌های اخیر یکی از مهم‌ترین دلایل رکوردداری گروه سبزیجات تازه در صعود قیمتی است. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی میانگین قیمت هر کیلو پیاز در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران در یک سال منتهی به زمان گزارش‌شده حدود ۵/ ۲برابر شده‌است.