دنیای اقتصاد: روز پنج‌شنبه، سکه دومین افت متوالی را تجربه کرد تا به دو قدمی مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. در آخرین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۲۰۲ هزار تومان رسید. این کمترین بهای سکه از هجدهم اردیبهشت‌ماه بود؛ همچنین با افت روز آخر، میزان بازدهی هفتگی سکه به منفی ۸/ ۱ درصد رسید، این در حالی بود که۲ هفته پیش رشد ۲/ ۱ درصدی را به ثبت رسانده بود. کاهش بهای دلار و سکون نسبی قیمت اونس تا آخرین روز بازارهای داخلی از مهم‌ترین عواملی بودند که سکه را با افت حدودا ۲ درصدی مواجه کردند.

با وجود رشد منفی اولین هفته خرداد، گروهی از معامله‌گران اعتقاد دارند، سکه در اولین روز هفته‌جاری از کف ۱۷ روزه بالا خواهد آمد و در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. این عده برای این مدعا دو دلیل را عنوان کردند: اول، مقاومت سکه تمام در مرز روانی یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و دوم، افزایش بهای اونس در بعدازظهر روز جمعه. به گفته فعالان، معامله‌گران در آستانه مرز روانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریدهای خود را افزایش می‌دهند و تنها در صورتی که عامل کاهنده قوی در بازار وجود داشته باشد، امکان افت این فلز گرانبها وجود خواهد داشت. در کنار این، ماندن اونس بالای مرز هزار و ۲۵۰ دلار همچنان می‌تواند امید افزایشی‌های بازار سکه را زنده نگاه دارد.

در چهارمین روز خردادماه، دلار از فاز کاهشی خارج شد و به محدوده ۳ هزار و ۷۴۰ تومان بازگشت. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز با افزایشی تک تومانی به قیمت ۳ هزار و ۷۴۰ تومان رسید. البته این افزایش نیز نتوانست مانع از روند کاهشی هفتگی آن شود. در اولین هفته خردادماه، دلار ۲/ ۱ درصد از ارزش خود رااز دست داد، حال آنکه درهفته پیش از آن افزایش نیم درصدی راتجربه کرده بود. جو روانی ایجاد شده در بازار ارز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در کنار نبود عوامل افزایشی موجب شدند، شاخص ارزی کار خود را در اولین هفته ازسومین ماه بهار کاهشی آغاز کند. اگرچه قیمت دلاردر هفته گذشته بیش از یک درصد ازارزش خود را از دست داد، گروهی از معامله‌گران اعتقاد دارند، این ارز به کف قیمت خود رسیده است و ازابتدای هفته جاری با افزایش خرید مواجه خواهد شد. به باور این عده، قیمت دلار در ۶۵ روز گذشته بیشتر تحت‌تاثیر احتیاط معامله‌گران ارزی و قدرت عرضه بازارساز نوسان چندانی نداشت. آنها انتظار دارند به مرور زمان میزان عرضه کمی افت کند و هم‌زمان تقاضاهای خفته وارد بازار شوند. این در حالی است که همچنان عده‌ای باور دارند، عامل بنیادی خاصی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد.

در اولین هفته خردادماه، سکه نزدیک به ۲ درصد و دلار بیش از یک درصد از ارزش خود را از دست داد. یکی از عوامل مهمی که روند قیمت هر دو دارایی مورد علاقه معامله‌گران داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد، اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بود. پس از اعلام پیروزی حسن روحانی، دلار در اولین روز هفته بیشترین کاهش در سال ۹۶ را تجربه کرد و به زیر مرز ۳ هزار و ۷۵۰ تومان رفت؛ هم‌‌زمان در بازار موازی، سکه با کاهش ۶ هزار تومانی از کانال یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومانی پایین رفت و روی قیمت یک میلیون و ۲۱۸ هزار تومان قرار گرفت.

فرار سکه از کف 17 روزه؟

فرار سکه از کف 17 روزه؟