استمرار موفقیت‌های «سیمان خاش» در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان خاش برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۵ با حضور بیش از ۳۷/ ۹۷ درصد سهامداران برگزار شد. مجمع مزبور به ریاست سید ابراهیم مهدویان به نمایندگی از سیمان فارس و خوزستان و نظارت آن را آقایان سید محسن موسوی و حمیدرضا بهزادی‌پور برعهده داشتند. همچنین سمت دبیری این جلسه برعهده خسروجامعی، مدیرعامل شرکت سیمان خاش بود. دراین مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران، تقسیم مبلغ ۱۲۰۰ ریال سود به‌ازای هر سهم به تایید حاضران جلسه رسید.

مدیرعامل سیمان خاش در ابتدای جلسه به گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی ۹۵ پرداخت و گفت: سیمان خاش در سال مالی ۹۵ با عملکرد مناسب خود توانست به‌رغم کاهش شدید اعتبارات عمرانی و کاهش تخصیص اعتبارات عمرانی سال ۹۴، سهم بازار داخلی خود را افزایش دهد.خسرو جامعی افزود: میزان فروش داخلی شرکت طی سال مالی ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال مالی ۹۴ از افزایش ۴ درصدی برخوردار بوده است.و سیمان خاش به دلیل واقع شدن در شرق کشور و نزدیکی به کشورهای افغانستان و آسیای میانه از پتانسیل بالایی در صدور تولیدات خود به این کشورها برخوردار است و توجه به کارآیی مدیریت و پرسنل، در آینده و سوددهی آن تاثیرات بسزایی خواهد داشت. همچنین موسسه حسابرسی دایارهیافت به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس اصلی و موسسه حسابرسی دیلمی‌پور و همکاران به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس علی‌البدل شرکت برای سال مالی ۹۶ انتخاب شدند.

پیام هیات مدیره

بیست و یکمین سال فعالیت تولیدی شرکت سیمان خاش را در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین بود با اتمام سال ۹۵ به پایان رساندیم. به‌رغم سایه‌افکنی رکود بر اقتصاد و تولید کشور، دست‌اندرکاران این شرکت با برنامه‌ریزی و همت پرسنل پرتلاش و حمایت سهامداران توانستند از این گذرگاه سخت نیز عبور کرده و به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند.

از عمده موفقیت‌های کسب شده در سال ۹۵ می‌توان به شرح زیر یاد کرد:

۱- کسب رتبه اول در بین شرکت‌های سیمانی و رتبه ۴ در بین کل شرکت‌های زیرمجموعه شستا برای دومین سال پیاپی براساس مدل‌های روز ارزیابی انجام شده

۲- انتخاب واحد نمونه و برتر صادراتی استان سیستان و بلوچستان

۳- انتخاب واحد نمونه صنعت سبز در کل کشور

۴- دریافت تندیس واحد نمونه از سوی اداره کل استاندارد

۵- دریافت تندیس واحد نمونه تولیدی برتر حامی حقوق مصرف‌کننده

۶- دریافت لوح تقدیر کارآفرین برتر در استان سیستان و بلوچستان

۷- کسب مقامات کشوری و استانی در مسابقات ورزشی در سطح استان و کشور.

همچنین توجه ویژه به امر بازاریابی و فروش با توجه به محدودیت بیش از پیش بازار، مخاطرات فراوان منطقه‌ای، نفوذ رقبای سایر استان‌ها و بعضا رقابت‌های ناسالم حاکم بر بازار داخلی و صادرات، پایش مستمر و بازاریابی گسترده را ایجاب می‌کرد. حفظ و بعضا توسعه سهم بازار داخلی به ویژه تحویل سیمان به پروژه‌های استراتژیک منطقه از قبیل راه‌آهن زاهدان - چابهار، سد کهیر و ... به‌رغم کاهش مصرف سیمان در سال ۹۵ و تشکیل سبد صادراتی از برنامه‌های اجرا شده این شرکت است.

توزیع ۱.۰۱۶ هزار تن انواع محصولات که حاکی از پوشش کامل ظرفیت و افزایش ۲ درصدی نسبت به سال ۹۴ است، صادرات حدود ۳۴۶ هزار تن انواع محصولات و کنترل قیمت تمام‌شده با رشد ۴ درصد نسبت به سال ماقبل آن از شاخصه‌های ارتقای کمی و کیفی عملکرد است که اثرات آن در ارزش بازار سهم شرکت کاملا مشهود است. تحقق کامل بودجه شرکت در سال ۹۵ و نیل به کلیه اهداف تعیین‌شده، ناشی از عملکرد مطلوب شرکت در این سال مالی بوده و به‌رغم مشکلات حاکم بر بازار سرمایه، ارزش سهام شرکت در سال ۹۵ از ثبات مطلوبی برخوردار بوده و انتظار می‌رود شاهد رشد بیش از پیش و خشنودی بیشتر سهامداران باشیم.

طی سال ۱۳۹۵ به‌رغم مشکلات نقدینگی حاکم بر کلیه واحدهای تولیدی، با بهره‌گیری مناسب از تسهیلات بانکی، مدیریت منابع مالی و تبدیل دارایی‌های غیرمولد در کنار عملکرد اجرایی مناسب، برنامه‌های شرکت به طور کامل عملیاتی و اجرا شده است.

حفظ استانداردهای ملی و بین‌المللی سیستم مدیریت کیفیت IMS، استاندارد محصول اروپا CE، سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه ISO۱۷۰۲۵، سیستم مدیریت رضایت مشتریان ISO۱۰۰۰۰ و همچنین اخذ گواهینامه سیستم مدیریت انرژی ISO۵۰۰۰۱:۲۰۱۱ برای اولین بار و بازنگری سند راهبردی شرکت با رویکرد حفظ و توسعه بازار در افق پنج‌ساله آتی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به همراه تدوین ماموریت، چشم‌انداز، استراتژی‌ها، اهداف جدید، بازنگری کمیته‌ها و اعضای کارگروه‌ها و به‌روزرسانی اهداف کلان و خرد، برنامه‌های مدیریتی، شاخص‌های کلیه سیستم‌های مدیریتی از اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ است. لازم است از کلیه مدیران، کارشناسان، کارکنان و کارگران عزیز شرکت به واسطه عملکرد مناسب در سال ۱۳۹۵ تشکر و قدردانی شده، از سهامداران نیز به واسطه حمایت بی‌دریغ و اطمینانی که به مدیران شرکت داشته‌اند سپاسگزاری کرده و به تمامی ذی‌نفعان و سهامداران برای تداوم روند بهبود و ارتقای روزافزون جایگاه شرکت در سال‌جاری اطمینان خاطر بخشیم.

سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۷۵.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۱۲۵ میلیارد ریال (شامل تعداد ۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) در سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است.

عملکرد واحد فروش داخلی:

در سال ۱۳۹۵ به‌رغم کاهش شدید اعتبارات عمرانی و کاهش تخصیص اعتبارات عمرانی سال ۹۴، پروژه‌های ملی در سطح استان با توقف و کاهش چشمگیر فعالیت روبه‌رو بوده‌اند. همچنین اعمال سیاست‌های مالی و پولی انقباضی فعالیت بخش خصوصی در استان را که خود تحت تاثیر ناامنی‌های منطقه قرار داشته تنزل داد؛ ولیکن با افزایش مسوولیت بخش بازاریابی و برگزاری جلسات ماهانه و بررسی میدانی شهرستان‌های مختلف به‌صورت مستمر، تمامی تلاش در حفظ سهم بازار داخلی صورت گرفت. اگرچه در مجموع تقاضا در بازار داخلی به طور چشمگیری کاهش یافت، ولیکن سهم سیمان خاش از این بازار در بیشتر اوقات سال ثابت یا رو به افزایش بوده است.

میزان فروش داخلی در دوره مشابه در سال ۹۴ برابر ۶۴۴.۵۳۰ تن بوده است که به دلایل فوق‌الاشاره میزان فروش داخلی در سال ۹۵ بالغ بر ۶۶۹.۹۱۱ تن شد که با افزایش فروش داخلی در حدود ۴ درصد روبه‌رو بوده‌ایم؛ ولیکن سهم خود از بازار داخلی استان را در حدود ۶۰ درصد نگه داشته‌ایم. اگرچه ویژگی‌های اقتصادی در سال ۹۵ سیاست‌های داخلی فروش را تحت تاثیر خود قرار داده، ولیکن تغییر در گروه مصرف‌کنندگان عمده از عاملان به طرح‌های عمرانی موجب افزایش میزان فروش سیمان فله نسبت به سال‌های گذشته شده است.

پروژه‌های انجام شده

۱- پروژه گازسوز کردن کارخانه:

با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان و به منظور در نظر گرفتن صرفه و صلاح شرکت این پروژه در دو شاخه ذیل تعریف شد.

الف- مشعل‌های دوگانه‌سوز: این مشعل‌ها از شرکت یونیترم خریداری شده و طراحی کالسکه مشعل‌های کلساینر از سوی پرسنل شرکت سیمان خاش طراحی و توسط پیمانکار در تهران ساخته شده است. در حال حاضر کلیه امور قابل انجام در بخش مکانیکال، الکتریکال و ساختمانی به انجام رسیده و مقرر است در تعمیرات اساسی پیش رو این تجهیزات نصب شوند.

درصد پیشرفت 93 درصد

ب- لوله‌گذاری و خرید انشعاب گاز: این پروژه با نظارت مشاور مورد تایید شرکت ملی گاز در حال اجرا ست و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند در حال حاضر تست شبکه فولادی به طور کل به اتمام رسیده و تنها لوله‌گذاری در برخی از ساختمان‌های جنبی باقی مانده است. میزان پیشرفت ۸۵ درصد.

۲- پروژه تصفیه‌خانه آب صنعتی کارخانه:

این پروژه با نظارت شرکت خدمات مهندسی سیمان فارس و خوزستان در حال اجراست و بخش اعظم تجهیزات لازم خریداری و ساخته شده و به محل کارخانه حمل شده‌اند. بخش پیش تصفیه مجموعه به لحاظ مشکلات خرید از خارج با تاخیر مواجه شده که از سوی پیمانکار در حال پیگیری است و امید است تا اردیبهشت‌ماه سال آتی این مهم به اتمام برسد. میزان پیشرفت ۷۰ درصد.

۳- پروژه ارتقای بارگیرخانه:

پس از تعریف پروژه بارگیرخانه تمام تجهیزات خارجی خریداری و به کارخانه حمل شد و بخش ساخت داخل آن نیز مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند و تا اواسط سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت ۶۵ درصد.

استمرار موفقیت‌های «سیمان خاش» در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال

استمرار موفقیت‌های «سیمان خاش» در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال