دنیای اقتصاد: نوسان‌های بهای فلز زرد بار دیگر به محدوده‌های ابتدایی کانال ۱۲۰۰ دلار منتقل شده است. اونس طلا که چهارشنبه تا قیمت ۱۲۳۸ دلار افت کرده بود، پنج‌شنبه تا کف ۶ هفته‌ای ۱۲۲۸ دلار سقوط کرد. گرچه روز جمعه با تعدیل بازارها شروع شد، اونس در آخرین روز کاری هفته اول ماه مه ضعیف ماند. روز گذشته با بهای ۱۲۲۸ دلار شروع و بعد نوسان‌ها در نیمه اول محدوده ۱۲۳۰ دلار پی گرفته شد. البته با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی و انتشار گزارش اشتغال‌زایی دولت آمریکا، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. بهایی که تا ساعت ۸ عصر روز جمعه برای اونس ثبت شد، ۱۲۲۹ دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز گذشته رقم خورده باشد.

سقوط ۱۹ دلاری روز چهارشنبه در حالی اتفاق افتاد که بازارها صبح این روز را به انتظار بیانیه فدرال رزرو گذراندند. انتظار برای انتشار بیانیه نوسان بازارها را کاهش داد اما نیمه دوم روز کاملا متفاوت بود. طبق پیش‌بینی‌ها، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه مه خود که چهارشنبه شب پایان یافت، نرخ بهره را افزایش نداد اما آنچه همه منتظر آن بودند، بیانیه‌ای بود که لحن و جزئیات آن می‌توانست چشم‌انداز سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا را روشن‌تر کند. بیانیه فدرال رزرو به کاهش رشد اقتصادی ایالات‌متحده اشاره داشت، اما تاکید کرد این رشد آنقدر نیست که هدف فدرال رزرو را برای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره دستخوش تغییر کند. با هضم این داده‌ها در بازار، اونس رو به افت گذاشت. عامل مهم دیگری که فشار بر طلا را افزایش داد، افت بهای نفت خام تا کف ۵/ ۵ ماهه بود. شاخص دلار هم در این روز با رشد خود به ضرر طلا کار کرد.

این شاخص که سه‌شنبه روی عدد ۹۷/ ۹۸ واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد ۲۰/ ۹۹ واحد رشد کرد. اونس روز پنج‌شنبه هم ۱۰ دلار دیگر سقوط کرد تا به محدوده ۱۲۲۰ دلار برود. مهم‌ترین عامل فشار بر طلا در این روز، افت بهای نفت خام بود. بهای نفت خام در این روز به حدود ۴۵دلار رسید تا طلای سیاه به کف ۹ ماهه برود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «طلای سیاه امروز نشان داد که آشکارا رهبر بازار کالاهای پایه خام است.» اونس در حالی در چهارمین روز کاری به روند افت خود ادامه داد که در این روز انتخابات فرانسه مورد توجه بود و شاخص دلار نیز به شدت افت کرد. شاخص دلار در روندی که نشان از عقب‌نشینی اصلاحی داشت تا عدد ۷۹/ ۹۸ واحد پایین آمد.

روز جمعه با نوسان اونس در ابتدای محدوده ۱۲۳۰ دلار آغاز شد، اما انتظار تازه‌ای بازارها را کم‌نوسان نگه داشت. گزارش اشتغال‌زایی بزرگ ترین اقتصاد جهان ساعت ۵ بعدازظهر منتشر شد و اونس تا این ساعت به بهای ۱۲۳۴ دلار رسیده بود. بر اساس این گزارش، اقتصاد آمریکا در ماه آوریل ۲۱۱ هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار ۱۹۰ هزار مورد بود. نرخ بیکاری نیز به کمترین میزان در حدود ۱۰ سال گذشته یعنی ۴/ ۴ درصد رسیده است. داده‌های بهتر از انتظار این گزارش باعث افت طلا شد تا اونس تا ساعت ۷ عصر که این گزارش نهایی می‌شد به قیمت ۱۲۳۰ دلار برسد. یک اتفاق جالب روز جمعه اثر معکوس افت طلا بر روند طلا بود. بهای نفت خام روز جمعه نیز افت داشت، اما نگرانی‌هایی که روند بازار انرژی تولید کرد باعث افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شد. همچنین ین ژاپن و برخی از اوراق قرضه از این وضعیت نفع بردند.

یک تحلیلگر ارشد بین‌المللی بر این باور است که روند نزولی قیمت طلا و نقره چندان طولانی نخواهد بود و این کاهش قیمت فرصت مناسبی را برای خرید فراهم کرده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، دیوید بیم، تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «بلانچارد اند کمپانی» می‌گوید: «گرچه قیمت طلا و نقره در مسیر نزولی قرار گرفته است، ولی روند کاهشی قیمت این فلزات گرانبها چندان دوام نخواهد داشت. به‌نظر من افت قیمت طلا و نقره فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است تا اقدام به خرید کنند. با توجه به نگرانی‌هایی که در عرصه بین‌المللی وجود دارد، اکنون زمان خوبی برای افزایش سهم طلا در سبد سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.»