دنیای اقتصاد: فلز زرد که دو ماه نخست سال جدید میلادی را با جهشی بسیار قابل‌توجه به پایان برده بود، ماه سوم را با ضعف آغاز کرده است. اونس طلا که در آخرین روز ماه فوریه روی بهای ۱۲۴۷ دلار ایستاده بود، جمعه هفته گذشته، سومین روز ماه مارس را با قیمت ۱۲۳۴ دلار به پایان برد. روند افت در اولین روز هفته جدید نیز ادامه پیدا کرد تا قیمت نهایی دوشنبه ۱۲۲۵ دلار باشد. روز سه‌شنبه با بهای ۱۲۲۳ دلار آغاز و بعد نوسان‌هایی پیرامون قیمت ۱۲۲۴ دلار تجربه شد. بهایی که تا ساعت ۸ عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، ۱۲۱۷ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفتمین روز ماه سوم سال ۲۰۱۷ رقم خورده باشد.

اونس طلا در نیمه اول روز اول هفته میلادی نوسان‌های محدودی پیرامون قیمت ۱۲۳۲ دلار داشت؛ اما با اثرگذاری سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام، حرکت به سوی ابتدای محدوده ۱۲۲۰ دلار تسهیل شد. شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد ۵۴/ ۱۰۱ واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد ۶۴/ ۱۰۱ واحد رشد کرد و همین رشد اندک فشار بر طلا را افزایش داد. همزمان‌ افت ارزش نفت نیز که کالای رهبر بازار کالاهای خام و پایه است فشار بر فلز زرد را دوچندان کرد. دسته‌هایی از معامله‌گران نیز برای کسب سود، فروش‌های خود را بالا بردند که باعث شد بهای اونس تا میانه محدوده ۱۲۲۰ دلار افت کند. روز دوشنبه اونس تا قیمت ۱۲۲۴ دلار پایین رفت و دست آخر روی بهای ۱۲۲۵ دلار متوقف شد.

سه‌شنبه با بهایی کمتر از روز قبل آغاز شد تا ادامه فشارها آشکار باشد و اونس با کمترین قیمت در ۳ هفته گذشته مواجه شود. با این همه طلا در مقاطعی از روز گذشته از افزایش فروش‌ها در قیمت‌های پایین‌تر نفع می‌برد. شاخص دلار صبح سه‌شنبه رشد بیشتری را تجربه کرد که باعث شد معامله‌گران فلز زرد میل به قیمت‌های پایین‌تر داشته باشند. نفت‌خام هم صبح روز گذشته با افت بیشتر علیه طلا کار کرد. با این همه، ادامه افت بازارهای سهام اروپا به نفع طلا کار می‌کرد. دوشنبه پس از آنکه «دویچه بانک» اعلام کرد برای افزایش سرمایه خود تا ۸ میلیارد یورو نیاز به انتشار سهام بیشتری دارد، سهام این بزرگ‌ترین وام‌دهنده آلمان ۵ درصد سقوط کرد تا بورس‌ها علاوه‌بر نگرانی از تنش‌های شبه جزیره کره دلیل دیگری نیز برای افت داشته باشند. همین نگرانی‌ها سه‌شنبه نیز بورس‌های اروپایی را کاهشی کرد تا بخشی از سرمایه‌های بازار سهام به سوی بازار طلا روانه شود. سه‌شنبه صبح، انتظار برای گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا که روز جمعه منتشر می‌شود بیشتر شد تا میزان معاملات تا حدی افت داشته باشد. میزان اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه فوریه عصر جمعه منتشر خواهد شد. این گزارش نرخ بیکاری ایالات‌متحده را نیز مشخص خواهد کرد. گزارش روز جمعه می‌تواند چشم‌انداز سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا را هم روشن‌تر کند.

داده‌های خوب از بازار کار می‌تواند احتمال افزایش نرخ‌های بهره را افزایش دهد که خود می‌تواند حامی دلار و عامل فشار برای طلا باشد. در حالی که نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا قرار است هفته آینده برگزار شود، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فدرال رزرو آمریکا در این نشست نرخ بهره را افزایش خواهد داد. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، موسسه سرمایه‌گذاری «سان‌گلوبال» صبح سه‌شنبه اعلام کرد: «انتظار داریم که قیمت جهانی طلا تا پایان هفته جاری مسیر پرچالشی داشته باشد. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا می‌تواند مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت جهانی طلا باشد.» همزمان، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «ای‌دبلیو تی» پیش بینی کرد که میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به ۱۱۵۰ دلار خواهد رسید. ویلیام تانکارد تاکید کرد: «تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا به‌واسطه تشدید نگرانی‌های سیاسی بین‌المللی به‌خاطر افزایش قیمت‌ها چندان دوام نخواهد داشت. به نظر من میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به ۱۱۵۰ دلار خواهد رسید.» البته برخی از موسسات نیز از عبور بهای اونس از مرز ۱۳۰۰ دلار گفته‌اند.