دنیای اقتصاد: روز یکشنبه، کاهش قیمت دلار تحرکات افزایشی ابتدای روز سکه‌بازان را بی‌اثر کرد. در ابتدای دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر جوسازی معامله‌گران سکه تا بهای یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان بالا رفت؛ قیمتی که ۴ هزار تومان بالاتر از روز شنبه بود. با این حال در ادامه سکه از سقف ابتدای روز پایین آمد و در نهایت با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. به گفته شماری از فعالان، بازیگران سکه سعی داشتند تاکتیک ابتدای هفته گذشته خود را در این هفته نیز اجرا کنند. یکشنبه هفته پیش، سکه‌بازان در روز تعطیل بازارهای جهانی قیمت سکه را با چاشنی انتظارات برای افزایش بهای اونس ۷ هزار تومان بالا آوردند. در ابتدای روز گذشته نیز به‌نظر می‌رسید این عده قصد دارند با همان تاکتیک سکه را در مسیر صعودی قرار دهند. با این حال، این تاکتیک ثمربخش نشد و افت قیمت دلار موجب بازگشت سکه به ابتدای کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۱۰ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۷۷۰ تومان رسید. پایین آمدن نرخ حواله درهم و افزایش فروش ارز در بازار داخلی از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت شدند. کاهش بهای دلار موجب شد، سکه از سقف ابتدای روز پایین بیاید.

فراز و فرود سکه

در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان آغاز کرد که افزایشی ۳ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. ۱۵دقیقه از ساعت ۱۱ نگذشته بود که فلز گرانبهای داخلی تا قیمت یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان نیز بالا رفت. با این حال، این پایان کار نبود و رفتار کاهشی قیمت دلار، احتیاط سکه‌بازان را بالا برد؛ به‌طوری‌که تا ساعت ۱۲ ظهر قیمت سکه تا نقطه یک میلیون و ۲۰۲ هزار تومان پایین آمد. روند کاهشی سکه تا نزدیک ساعت ۲ ظهر ادامه یافت و در مقاطع کوتاهی حتی به زیر مرز روانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رفت. با این حال، سکه‌بازان با مقاومت خود توانستند مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را حفظ کنند. به گفته فعالان، در ابتدای روز یکشنبه سکه‌بازان تصمیم داشتند مانند یکشنبه هفته گذشته قیمت این فلز گرانبها را بالا ببرند. با این حال، استراتژی آنها توسط روند کاهشی قیمت دلار خنثی شد. روز یکشنبه دلار معاملات خود را با قیمت ۳هزار و ۷۷۶ تومان آغاز کرد که کاهشی ۴ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. شاخص بازار ارز در ادامه روز نیز توان افزایشی خاصی از خود نشان نداد و بیشتر در مسیر کاهشی حرکت کرد.

همایش بازارهای 96

گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۶» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران وضعیت بازارها از جمله بازار ارز و سکه را مورد واکاوی قرار خواهد داد. در این گردهمایی اندیشمندان، تحلیلگران و فعالان اقتصادی حوزه‌های گوناگون اقتصاد به بحث و بررسی درخصوص روندهای مهم و شاخص‌های اصلی اقتصاد پرداخته و راهکارهای عملی عبور از چالش‌های پیش رو را ارائه خواهند کرد. این همایش چهارشنبه هفته جاری، ۱۸ اسفندماه در هتل پارسیان آزادی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت و ثبت‌نام برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۴۲۷۱۰۱۵۱ و ۴۲۷۱۰۱۴۲ تماس بگیرند یا به سایت www.ieoc۱۳۹۶.ir مراجعه کنند.

تاکتیک سکه‌بازان شکست خورد