دنیای اقتصاد: روند هفته‌های گذشته بهای اونس فلز زرد باعث خوش‌بینی فعالان بازار طلا به روند دومین هفته فوریه شده است. اونس طلا در ماه ژانویه حدود ۵ درصد و هفته گذشته حدود ۲ درصد رشد کرد تا روز جمعه به قیمت ۱۲۳۳ دلار برسد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای انتظار دارند در روزهای پیش رو نیز به ارزش طلا افزوده شود.در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، ۱۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۰ نفر معادل ۵۶ درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و ۳نفر معادل ۱۷ درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید بازارهای جهانی که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. ۵ نفر معادل ۲۷ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. همزمان، در نظرسنجی کیتکو از مخاطبان نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، ۱۱۸۷ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، ۶۵۷نفر معادل ۵۵ درصد، افزایش و ۳۷۲ نفر معادل ۳۱ درصد، کاهش قیمت‌ را در کوتاه مدت پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۵۸ نفر معادل ۱۴درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

جفری نیکولز، مدیر اجرایی موسسه «مشاوران فلزات گرانبهای آمریکا» و مشاور ارشد اقتصادی در موسسه «روزلند کپیتال» انتظار دارد که طلا مرز مقاومتی ۱۲۵۰ دلار را بشکند و معامله‌گران بیشتری را به بازار بکشاند: «اعتماد به دولت ترامپ و احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا کمتر و کمتر می‌شود و این به نفع طلاست.» آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» هم انتظار افزایش قیمت‌ها را دارد: «بازار سهام آمریکا تا حدی‌شکننده شده و از این رو سرمایه‌گذاران به طلا رو آورده‌اند، علاوه‌بر این گرداگرد جهان هم مملو از نااطمینانی است.» جیم وایکوف، تحلیلگر فنی کیتکو هم می‌گوید که نمودارها، افزایش قیمت را نشان می‌دهند. آدام باتن، تحلیلگر ارز در «فارکس لایو» هم معتقد است: «دولت جدید تمام تلاشش را خواهد کرد که دلار تضعیف شود و این می‌تواند به شدت به نفع طلا تمام شود.» ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید وضعیت سیاسی اروپا ممکن است باعث رشد بیشتر طلا شود.

اما همه کارشناسان افزایشی نیستند. فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در «پرایس فیوچرز گروپ» می‌گوید: «طلا روند بسیار خوبی را تجربه کرده، اما توجه معامله‌گران به تلاش دولت آمریکا برای کاهش مالیات‌ها می‌تواند به ضرر طلا باشد؛ چراکه کاهش مالیات‌ها دلار را تقویت خواهد کرد.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها»‌ هم انتظار عقب‌نشینی قیمت‌ها را دارد: «با ادامه تقویت دلار و ملایم شدن لحن ترامپ درباره مکزیک و چین، موانعی بر سر راه رشد طلا وجود دارد. من انتظار دارم طلا در هفته جدید به‌سوی مرز ۱۲۲۰ دلار حرکت کند. سقوط قیمت ممکن است اتفاق نیفتد، ولی پیشران‌های جهش هم وجود ندارند.»

حمایت فنی-بنیادی از طلا

حمایت فنی-بنیادی از طلا