دنیای اقتصاد: مسیر اصلاح نظام بانکی و مهم‌ترین چالش‌های این نظام دو موضوع اساسی در بانکداری کشور است که نیاز به اجماع نظر دارد. کارشناسان بانکی در «ششمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» در پنلی تخصصی با موضوع «اصلاح نظام بانکی: چالش‌ها و الزامات» درباره این موضوعات به تبادل نظر پرداختند. در این پنل، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بحث تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را به عنوان یکی از مسائل روز نظام بانکی مطرح کرد. علی دیواندری نظام بانکی را به عنوان محرک بنگاه‌های اقتصادی کشور دانست. او در این زمینه گفت: «بنگاه‌های اقتصادی احتیاج به نقدینگی با نرخ پایین دارند، اما این موضوع متناسب با نرخ نظام بانکی نیست.» دیواندری معتقد است که بیش از ۸۰ درصد بنگاه‌های تولیدی کشور با روش سنتی و قدیمی کار می‌کنند و بازدهی کمی‌دارند.

مدیرعامل بانک تجارت نیز در این پنل تخصصی درباره مهم‌ترین چالش‌های بانکداری کشور گفت: «افزایش نیافتن سرمایه و به تبع آن عدم درآمدزایی، وجود تسهیلات معوق و فریز شده، عدم فروش دارایی‌های تملیکی و دارایی‌های بانک‌ها که بازاری برای فروش ندارند، مهم‌ترین چالش‌های بانکداری در حال حاضر است.» محمدابراهیم مقدم‌نودهی بر این باور است که ارتباطات بین‌المللی می‌تواند کمک شایانی به نظام بانکی کند. او لازمه این حرکت را تبعیت بانک‌های ایرانی از استانداردهای بین‌المللی عنوان کرد. در ادامه این پنل مدیرعامل بانک خاورمیانه با تاکید بر اینکه دولت نباید در بازار دخالت کند، گفت: «مشکلات بانکی توسط کارشناسان مشخص شده، اما آنچه حائز اهمیت است ارائه راهکارها است.» پرویز عقیلی کرمانی معتقد است که این راهکارها باید ازسوی بازار ارائه شود و پیاده‌سازی تئوری‌های دانشگاهی در بازار دور از واقعیت است. پرویز عقیلی کرمانی «افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی» و افزایش سرمایه از طریق صندوق توسعه ملی را غلط خواند و گفت: «چنانچه بانک‌ها در یک برنامه سه ساله، بتوانند به شرایط مناسب برگردند، اجازه دهیم که ادامه دهند تا اصلاح شود. بانک‌هایی هم که نمی‌توانند رقابت کنند، باید آنها را از گردونه خارج کنیم.»

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی نیز «کاهش نرخ سود بانکی» و «برخورد با متخلفان و بدهکاران سیستم بانکی» را مهم‌ترین اهداف فعلی بانک مرکزی دانست. حمید تهرانفر همچنین یکی از مشکلات نقدینگی کشور را تعدد پروژه‌هایی دانست که هر روز استارت می‌خورند و بحث تامین مالی آنها در نظر گرفته نمی‌شود. تهرانفر از عزم جدی بانک‌ها برای فروش اموال مازاد خود خبر داد و تاکید کرد: «فروش این اموال به‌دلیل رکود بازار مسکن سخت است و روند راحتی ندارد.»رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران نیز در این پنل از دید یک کارشناس مالی به موضوع پرداخت. علی سنگینیان با اشاره به سهم پایین بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها عنوان کرد: «سال‌ها است که مسوولان تمام تلاش خود را برای افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به کار برده‌اند، اما واقعیت این است که در حال حاضر شرایط برای رسیدن به این مهم وجود ندارد.» سنگینیان بازار بدهی را بازاری نوپا خواند و تصریح کرد: «این بازار در حال حاضر توان رقابتی با سپرده‌های بانک‌ها را ندارد و نیاز به اصلاحات بیشتری دارد.»

مطالب مرتبط را در لینک‌های زیر بخوانید:

۵ حلقه نظارت بانکی

مثلث رشد‌ساز اقتصاد ایران

شبکه بانکی از سه زاویه‌ دید

حل تناقض قوانین بانکی؛ گام اول اصلاح

حجم پول، آلترناتیو حجم نقدینگی

سازوکار درون‌زای مدیریت بانک