دنیای اقتصاد: در آخرین روزهای کاری سال ۲۰۱۶، حجم معاملات بازارهای مختلف تحت تاثیر فضای نیمه تعطیل و انتظاری قرار گرفته است. چهارشنبه که همیشه سومین روز کاری هفته میلادی است، در آخرین هفته سال، دومین روز کاری بود و در این روز هم انتظار برای سال جدید و رسیدن داده‌های بنیادین تازه‌تر، مشهود بود. اونس طلا که سه‌شنبه روی بهای ۱۱۳۸ ایستاده بود، چهارشنبه را با بهای ۱۱۴۱ دلار آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون مرز ۱۱۴۰ دلار رو آورد. بهایی که تا ساعت ۷ عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، ۱۱۳۸ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی چهارشنبه رقم خورده باشد.

اونس طلا که جمعه هفته گذشته روی بهای ۱۱۳۳ دلار ایستاده بود، سه‌شنبه که اولین روز کاری هفته جدید بود را با ۸ دلار رشد به پایان برد. تعطیلات یکشنبه کریسمس تا دوشنبه نیز ادامه داشت تا سه‌شنبه هم روز خلوتی در بازار باشد. در این روز خلوت آنچه به کمک طلا آمد تعدیل فنی روند بود. افت هفته‌های گذشته، باعث پایان موقعیت فروش دسته‌ای از معامله‌گران در روز سه‌شنبه شد و روند اونس را با وجود اثرگذاری عوامل کاهشی، افزایشی کرد. روز سه‌شنبه، تقویت بازارهای سهام و همچنین رشد اندک شاخص دلار به ضرر طلا کار کردند. با این همه، نفت با رشد خود، حامی فلز زرد شد. روز چهارشنبه رشد بازارهای سهام ادامه داشت تا بخشی دیگر از سرمایه‌ها از بازار فلزهای گرانبها خارج شود. همزمان شاخص دلار باز هم تقویت شد تا طلا بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد. با این همه، افت طلا در صبح چهارشنبه قابل توجه نبود؛ چراکه تعدیل فنی سه‌شنبه از کف ۱۰ ماهه هفته گذشته، همچنان اثرگذار ماند. این در حالی بود که حتی نفت هم با افت خود به ضرر طلا کار می‌کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، جیانگ‌شو، تحلیلگر ارشد «گروه شاندونگ گولد» می‌گوید: «در حال حاضر دلایل چندانی برای کاهش بیشتر قیمت طلا وجود ندارد. با این همه پس از نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا، قیمت طلا اندکی بهبود فنی پیدا کرده است. تا پایان سال چند روز بیشتر نمانده و تصور نمی‌رود بهبود قیمت این فلز ادامه پیدا کند.»

تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» که صبح چهارشنبه گذشته منتشر شد، نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین ۱۱۳۵ تا ۱۱۷۰ دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، چهارشنبه در حالی که مبادلات در بازارهای بین‌المللی پس از تعطیلات کریسمس از سرگرفته شد، فعالیت بازارها به حالت عادی خود بازنگشت. با این همه در این شرایط هم، قیمت طلا بار دیگر با افزایش روبه‌رو شد و به بیش از ۱۱۴۰ دلار در هر اونس رسید.

تحلیل تکنیکال این پایگاه نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۱۳۵ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۱۳۰ و ۱۱۲۸ دلار کاهش خواهد یافت. در صورت شکسته شدن این قیمت نیز سطح حمایتی بعدی برای طلا ۱۱۱۰ دلار بود. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در آن شرایط ۱۱۵۰ دلار بود که اگر شکسته می‌شد، قیمت طلا تا ۱۱۶۰ و ۱۱۷۰ دلار افزایش می‌یافت.

در حالی که به پایان سال ۲۰۱۶ نزدیک می‌شویم، به نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز به شدت تحت تاثیر سیاست‌های مالی و اقتصادی ترامپ، سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا، وضعیت سیاسی و انتخابات مهم اروپا و تقاضای فیزیکی در بازارهای در حال توسعه قرار خواهد داشت. تحلیلگران بر این باورند که ۲۰۱۶ سال مهمی برای طلا بوده است. در واقع بازار طلا در شش ماه نخست و دوم ۲۰۱۶ با دو روی متفاوت سکه روبه‌رو شده و اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی در این دو بخش زمانی کاملا تفاوت داشته است. قیمت طلا از سال ۲۰۱۲ تا پایان ۲۰۱۵ به‌طور متوالی با کاهش روبه‌رو شده بود. قیمت طلا در آگوست ۲۰۱۱ میلادی به رکورد ۱۹۲۰ دلار در هر اونس رسید، ولی تا پایان ۲۰۱۵ میلادی قیمت طلا کمتر از ۱۰۵۰ دلار ثبت شد.