معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی قصد دارد با تعیین یک رگولاتور، فضای امن برای فعالیت فین‌تک‌ها در کشور فراهم کند. علی کرمانشاه در گفت‌وگو با شبکه خبری ایبنا گفت: فناوری‌های نوینی که در عرصه بانکداری و شبکه پرداخت کشور با ادغام و در هم آمیختگی دنیای فاینانس و تکنولوژی تحت عنوان فین‌تک به بازار عرضه شده به مرور زمان در حال گسترش است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: از این رو در دنیا نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در این خصوص انجام شده است و شبکه بانکی و بانک‌های مرکزی در سایر کشورها در این بخش بسیار فعال عمل کرده‌اند. کرمانشاه عنوان کرد: بانک مرکزی نیز از یک سال پیش فعالیت‌هایی در حوزه فین‌تک آغاز کرده است و قصد دارد یک اکوسیستم به‌منظور فعالیت شرکت‌های دانش بنیان از جمله استارت آپ‌ها و فین‌تک‌ها در کشور ایجاد کند. او در پاسخ به این مطلب که آیا یک رگولاتور جدید به‌منظور فعالیت شرکت‌های فین‌تک راه‌اندازی خواهد شد، گفت: در حال حاضر پروژه سنگینی در این خصوص در بانک مرکزی در حال تعریف است. کرمانشاه تصریح کرد: به‌طور قطع در پروژه اصلاح رگولیشن به‌منظور تعیین چارچوب برای فعالیت فین‌تک‌ها و همچنین فناوری‌های نوین در حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت بانک مرکزی از همکاری شرکت‌های فعال در این حوزه بهره خواهیم برد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: همچنین در این پروژه نیز از تجربیات سایر کشورها در این بخش استفاده خواهد شد. او در تشریح جزئیات این پروژه گفت: یکی از مکانیزم‌ها در این پروژه ایجاد سند باکس به معنای ایجاد یک محیط امن، سلامت و آزمایشی به‌منظور فعالیت بازیگران در حوزه فین‌تک و همچنین شرکت‌های نوآور است تا بتوانند ایده‌های خود را بدون تحمیل ریسک بالا عملیاتی کنند. کرمانشاه یادآور شد: در این راه می‌توان با بهره‌مندی از رگولیشن و مجوزهای موجود چتر پوشش و همکاری را برای فعالیت فعالان این حوزه مهیا کرد. این مقام مسوول در بانک مرکزی با اشاره به مشکلات نهاد ناظر در این روند، بیان کرد: در این مسیر نهاد ناظر با چالش‌های متعددی مواجه است ازاین‌رو هم باید مقررات‌زدایی به‌منظور عملیاتی کردن ایده‌های نوین را در دستور کار قرار دهد و از طرف دیگر باید یک رگولاتور برای فعالیت این بخش تعیین کند.

کرمانشاه ادامه داد: بخش بانکداری در دنیا با شدت رگولیشن مواجه است؛ درصورتی‌که در کشور در بخش رگولیشن و مقررات در حال حاضر ضعیف هستیم از این ‌رو با وجود تمام مقررات دست‌‌و‌پاگیر در این بخش همواره از نبود مقررات کارآ، موثر و مروج نوآوری رنج می‌بریم. او در خاتمه با اشاره به فاصله همیشگی بین استانداردها، قوانین، مقررات با فناوری نوین در حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت گفت: مقرراتی باید بر این بخش حاکم شود که در ابعاد مختلف فنی، عملیاتی، امنیتی مروج کارآفرینی و نوآوری باشد ازاین‌رو تدوین مقررات جدید یک الزام است.