دنیای اقتصاد: روند افت قیمت طلا در هفته‌های گذشته که ارزش اونس فلز زرد را به ۱۱۷۷ دلار رسانده باعث شده سرمایه‌گذاران خرد از طلای کوتاه‌مدت ناامید شوند. با این همه کارشناسان حرفه‌ای انتظار معکوس شدن روند طلا را در هفته جدید کاری دارند.

نظرسنجی‌های دوقلو

براساس آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان که نظرشان بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، اکثر چنین معامله‌گرانی انتظار افت ارزش طلا را در روزهای آینده دارند. در این نظرسنجی، ۱۰۷۰ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۶۲۲ نفر معادل ۵۸ درصد پاسخ‌دهندگان انتظار کاهش قیمت‌های طلا را در اولین هفته کاری کامل دسامبر دارند. البته ۳۵۴ نفر معادل ۳۳ درصد انتظار افزایش قیمت‌‌ها را در هفته‌ای که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، دارند. ۹۴ نفر معادل ۹ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.از آن سو، در نظرسنجی از کارشناسان، ۲۰ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۲ نفر معادل ۶۰ درصد، افزایش و ۵ نفر معادل ۲۵ درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. ۳ نفر معادل ۱۵ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. افرادی که نظر خنثی دارند، یا در مورد جهت‌گیری بازار به نتیجه نرسیده‌اند یا نوسان‌های قیمت را اندک پیش‌بینی می‌کنند.

تحلیل‌های افزایشی

بیشترین عاملی که از سوی کارشناسان به‌عنوان علت افزایش احتمالی قیمت‌ها در هفته جدید بیان می‌شود، این است که اونس آنقدر افت داشته که دیگر تحمل افت بیشتر را نخواهد داشت. اونس طلا از اوج ماه نوامبر حدود ۱۶۰ دلار سقوط کرده است. جیم وایکوف، تحلیلگر فنی ارشد پایگاه اینترنتی کیتکو می‌گوید: «بازار با فروش بیش از اندازه‌ای روبه‌رو بوده و در این هفته مستعد جهش خواهد بود.»کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید فشار فروش در حال اتمام است: «طلا روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد، اما من انتظار دارم قیمت دست کم این هفته به ۱۱۸۰ دلار برسد. اگر در این سطح، حس بازار بهبود پیدا کند و پول بیشتری به بازار فلزهای گرانبها بیاید، هدف گرفتن ۱۱۸۵ دلار هم منطقی است.»شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تریدینگ» می‌گوید برخی از کسانی که این هفته دست به خرید خواهند زد کسانی هستند که می‌خواهند ضرر قبلی را جبران کنند یا تصمیم دارند از بازار خارج شوند. او ادامه می‌دهد:‌ «بازار در روزهای آینده احتمالا شاهد شناسایی سود و پایان موقعیت فروش برخی از معامله‌گران خواهد بود.» جرج گرو، مدیر اجرایی «آر بی سی ولث منجمنت» انتظار دارد طلا احیا شود چراکه بازار پیش‌تر احتمال انقباض پولی توسط فدرال رزرو آمریکا را پیشخور کرده است: «بازار احتمالا دوباره بر داده‌های پایه اقتصادی متمرکز خواهد شد و با توجه به داده‌های اخیر، روند احتمالا افزایشی خواهد شد.»

تحلیل‌های کاهشی و خنثی

اما همه تحلیل‌های حرفه‌ای، افزایشی نیستند. برخی از کسانی که انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند به روند فنی افت اشاره می‌کنند. آدام باتن، تحلیلگر ارزی «فارکس لایو» می‌گوید: «تصویر فنی طلا به گونه فزاینده‌ای اندوهناک است.»گرگ هارمون، بنیان‌گذار «کپیتال دراگون فلای» می‌گوید که با وجود افت شدید قیمت طلا، هنوز موقعیت خریدی در دسترس نیست: «طلا در آستانه برداشتن قدمی بزرگ به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر است.»چند ناظر بازار می‌گویند که تا زمان مشخص شدن نتیجه نشست دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، خنثی می‌مانند. باب هابرکورن، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» می‌گوید: «جهت‌گیری بازار مشخص نیست. با معلوم شدن نتیجه همه‌پرسی ایتالیا، داده‌های بیشتری در اختیار بازار خواهد بود، اما طلا بیش از هر چیزی در انتظار نشست فدرال رزرو است.» البته پیتر هاگ، مدیر بازرگانی جهانی موسسه «کیتکو متالز» می‌گوید: اگر ایتالیایی‌ها به اصلاحات قانون اساسی و ساختار سیاسی این کشور رای منفی بدهند، طلا بالا خواهد رفت و اگر رای مثبت بدهند، طلا ارزان‌تر خواهد شد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آینده بیشتر تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ایتالیا خواهد بود. کارشناسان موسسه سرمایه‌گذاری «آی جی» اعلام کردند که قیمت طلا می‌تواند در روزهای آینده سطح مقاومتی ۱۲۰۰ دلاری را بشکند و نتیجه همه‌پرسی ایتالیا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ایتالیا نیز می‌تواند تاثیر زیاد و مهمی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود اگر مردم ایتالیا با اصلاح قانون اساسی مخالفت کنند، نخست وزیر استعفا خواهد کرد و این مساله موجب تشدید بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی منطقه یورو خواهد شد. ایتالیا یکی از بی‌ثبات‌ترین کشورهای اروپایی به‌شمار می‌رود به‌طوری‌که در ۱۷ سال گذشته ۶۳ دولت داشته است.

تحلیل‌های بلندمدت

با آنکه طلا در سه ماه آخر سال ۲۰۱۶ روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت، برخی از موسسه‌ها سال ۲۰۱۷ را سال بازگشت طلا می‌دانند. «کامرز بانک» آلمان در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که روند صعودی قیمت طلا طی سال آینده ادامه خواهد یافت. تحلیلگران کامرز بانک معتقدند: «روند صعودی ارزش دلار آمریکا و نرخ بهره اوراق قرضه به‌زودی متوقف خواهد شد و تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا بار دیگر افزایش خواهد یافت و این مساله موجب رشد قیمت جهانی این فلز زرد می‌شود.» بانک «یو‌بی‌اس» سوئیس از این هم خوش‌بین‌تر است و می‌گوید میانگین قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۱۳۵۰ دلار خواهد رسید. بانک یو‌بی‌اس سوئیس ضمن اشاره به کاهش شدید و چشمگیر قیمت طلا در هفته‌های اخیر اعلام کرده است که کاهش قیمت فلزات گرانبها در هفته‌های اخیر تحت‌تاثیر عوامل مختلفی بوده، ولی این روند طی سال آینده متوقف خواهد شد و قیمت انواع فلزات گرانبها از جمله طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم افزایش خواهد یافت. جونی توز، تحلیلگر ارشد بانک یو‌بی‌اس می‌گوید: «ما براساس انتظاراتی که در بازارهای بین‌المللی وجود دارد به‌خصوص پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، پیش‌بینی می‌کنیم اجرای محرک مالی از سوی دولت ترامپ موجب بهبود رشد اقتصادی شود. در کوتاه‌مدت، طلا احتمالا شکننده خواهد بود و تا قبل از نشست ۱۴ دسامبر فدرال رزرو نیز قیمت طلا تحت فشار زیادی قرار خواهد داشت.» به‌نظر می‌رسد فدرال رزرو در نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کند. موسسه یو‌بی‌اس اعلام کرده در صورت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، این احتمال هست که قیمت طلا تا ۱۱۵۰ دلار کاهش یابد. با این همه یو‌بی‌اس همچنان پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی به روند صعودی ادامه خواهد داد و میانگین قیمت هر اونس طلا به ۱۳۵۰ دلار خواهد رسید. برپایه گزارش سایت طلا موسسه یو‌بی‌اس بر این باور است که علت اصلی افزایش احتمالی قیمت طلا در سال ۲۰۱۷ این است که نرخ بهره واقعی با کاهش روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه اجرای سیاست‌های محرک مالی و اقتصادی ترامپ موجب افزایش نرخ تورم خواهد شد. موسسه یو‌بی‌اس همچنین پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس نقره نیز سال آینده به ۶۰/ ۱۸ دلار خواهد رسید. البته به نظر می‌رسد اوضاع اقتصادی و سیاسی منطقه یورو و وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

اختلاف طلایی در آغاز ماه آخر

اختلاف طلایی در آغاز ماه آخر