دنیای اقتصاد: برخلاف پیش‌بینی‌ها، اونس طلا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با سقوط شدید ارزش روبه‌رو شد، اما شدت این سقوط چنان بود که احتمال تعدیل روند را در هفته جدید کاری مطرح کرده است. اونس طلا در هفته پیش از انتخابات تا بهای ۱۳۰۴ دلار اوج گرفت، اما به‌رغم جهش تا قیمت ۱۳۳۸ دلار پس از اعلام پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان، تحت فشار خوش‌بینی‌ها و روند دیگر بازارها تا عدد ۱۲۲۸ دلار سقوط کرد. به این ترتیب، سقوط بهای اونس به کف ۵ ماهه، جهش اصلاحی را در روزهای کاری آینده محتمل کرده است. با این همه، شوک روند هفته گذشته ابهام را نیز افزایش داده است.

در نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران حرفه‌ای، ۱۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۹ نفر معادل ۵۰ درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و ۸نفر معادل ۴۴ درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. یک نفر معادل ۶ درصد نیز نظری خنثی داشته است. در نظرسنجی از مخاطبان نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، ۸۰۳ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، ۴۱۴ نفر معادل ۵۲ درصد، افزایش و ۲۹۲ نفر معادل ۳۶ درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. ۹۷ نفر هم معادل ۱۲ درصد نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های کاهشی

کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» می‌گوید ضعف قیمت‌ها در آینده محتمل است؛ چراکه صندوق‌های قابل معامله در بورس بخش قابل توجهی از طلای خود را در هفته گذشته از دست داده‌اند. گرادی معتقد است که بازار هفته گذشته باعث شده کاهشی‌های بیشتری وارد بازار شوند. آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» هم انتظار عقبگرد بیشتر قیمت‌ها را دارد. او می‌گوید: «واکنش غیرمنتظره بازار به پیروزی ترامپ احتمالا این هفته نیز ادامه خواهد داشت و از این رو احتمال ضعف بیشتر طلا در واکنش به تقویت بیشتر دلار وجود دارد. اجرای سیاست‌های مورد اشاره ترامپ زمان خواهد برد، اما بازار فعلا خوش‌بین است.» فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» هم انتظار کاهش قیمت طلا را در این هفته دارد، گرچه اشاره می‌کند که اونس در نیمه دوم هفته از کف هفتگی خود بالا خواهد آمد. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» هم می‌گوید قیمت‌ها احتمالا باز هم کاهش خواهد یافت‌، گرچه در مقطعی ممکن است شاهد فروش بیش از حد باشیم:‌ «اونس در این هفته ممکن است تحت فشار خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها باشد؛ زیرا بازار سهام ممکن است جاذب سرمایه‌هایی باشد که پیش‌تر به سوی پناهگاه‌ها رفته بودند.»

تحلیل‌های افزایشی

از آن سو، چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «لاساله فیوچرز گروپ» انتظار جهش قیمت‌ها را در پی شناسایی سود معامله‌گران دارد: «درباره انتخابات و دولت تازه آنقدر ابهام وجود دارد که بتواند به رشد طلا کمک کند.» شان لوسک، مدیر صندوق تجاری «والش تریدینگ» هم انتظار جهش قیمت‌ها را دارد؛ زیرا معتقد است اونس در هفته گذشته با فروش بیش از حد روبه‌رو بوده است. ریچارد بیکر، دبیر اورکا ماینر ریپورت نیز افزایشی است. او می‌گوید:‌ «قیمت‌های طلا از اواخر اکتبر ۲۰۱۴ که دلار به شدت تقویت شد، نسبت قبلی خود با این پول را رعایت نمی‌کنند. من در هفته آینده انتظار نوسان اونس در بازه ۱۲۴۰ تا ۱۳۲۰ دلار را دارم.» جرج گرو، مدیر اجرایی «موسسه آر‌بی‌سی‌ولث منجمنت» هم انتظار دارد با توجه به تمرکز دوباره بازار بر داده‌های اقتصادی، طلا با رشد مواجه شود.

روند انتخاباتی طلا اصلاح می‌شود؟

روند انتخاباتی طلا اصلاح می‌شود؟