دنیای اقتصاد: حاشیه‌های انتخابات آمریکا بار دیگر روند بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار داد. روز یکشنبه خبر رسید که بازپرس‌های «اف بی آی» مجوزی برای بازرسی مجدد ایمیل‌های هیلاری کلینتون کسب کرده‌اند و از آنجا که عمده بازارهای جهانی در این روز تعطیل بودند، صبح دوشنبه شاهد تغییر قیمت‌ها و شاخص‌ها بودیم.

معامله‌گران بازارهای جهانی نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده را کسی می‌دانند که عمدتا وضع موجود را حفظ خواهد کرد، در حالی که دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان شخصی است که مشخص نیست با اقتصاد و سیاست واشنگتن چه خواهد کرد. پررنگ شدن دوباره بحث حفاظت نکردن کلینتون از ایمیل‌های محرمانه در زمان حضور در وزارت خارجه در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها به نفع ترامپ تمام شده است و از این رو بازارهای جهانی واکنشی متناسب با افزایش احتمال پیروزی نامزد جنجالی در انتخابات هفته آینده در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان داشتند. بازارهای جهانی ارز در نخستین ساعات روز گذشته شاهد افت شاخص دلار بودند، گرچه دلار پس از آن از کف روزانه بالا آمد. افت دلار ابتدا باعث اوج‌گیری بهای اونس طلا تا قیمت ۱۲۷۹ دلار رشد، اما رشد این شاخص از کف روزانه تحت‌تاثیر افزایش خریدها، اونس را دوباره در مسیر کاهشی قرار داد. همزمان، افزایش نگرانی در بازارهای سهام نیز مشهود بود گرچه برخی از شاخص‌های بورس توانستند رشدی را به ثبت برسانند. روز گذشته، یک عامل دیگر نیز به ضرر طلا عمل کرد. بهای نفت خام روز دوشنبه تحت‌تاثیر ادامه تردید در مورد توان اوپک برای بالا بردن قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شد.اونس طلا که هفته گذشته تا بهای ۱۲۷۵ دلار اوج گرفته بود، صبح دوشنبه تا قیمت ۱۲۷۹ دلار رشد کرد، گرچه بعد تحت فشار رشد دلار از کف روزانه با افت مواجه شد. البته افت قیمت‌ها در بازار طلا هم باعث افزایش خریدها می‌شد.

قیمتی که تا ساعت ۷ شب دوشنبه برای اونس ثبت شد، ۱۲۷۳ دلار بود، با این همه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی ماه اکتبر رقم خورده باشد. دوشنبه آخرین روز اکتبر بود و از آنجا که پوشش قیمت نهایی طلا در این روز در این گزارش ممکن نبود، بازدهی فلز زرد در دهمین ماه میلادی در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» به اطلاع شما خواهد رسید.اونس در حالی روز دوشنبه با نوسان‌های انتخاباتی روبه‌رو شد که نشست نوامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا از امروز سه‌شنبه شروع و چهارشنبه شب پایان خواهد یافت. بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو آمریکا در نشست نوامبر نرخ بهره را تغییر دهد و هر گونه تغییر نرخ بهره آمریکا به نشست دسامبر پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ نوامبر موکول خواهد شد.نشست فدرال رزرو در حالی برگزار خواهد شد که تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم امسال به بالاترین سطح در ۲ سال اخیر رسیده است. به نظر می‌رسد قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر نتایج نشست فدرال رزرو آمریکا، تحولات سیاسی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور قرار خواهد داشت. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و منطقه یورو نیز عامل مهم دیگری است که بر قیمت طلا موثر خواهد بود.

تازه‌ترین تحلیل فنی اف ایکس استریت که دوشنبه صبح منتشر شد نشان می‌داد که قیمت جهانی هر اونس طلا در شرایط کنونی بین ۱۲۷۰ تا ۱۲۸۵ دلار در نوسان است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، تحلیل تکنیکال نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۲۸۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا ۱۲۸۵ دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت ۱۲۷۵ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا ۱۲۷۰ دلار کاهش می‌یابد.اونس در حالی صبح دوشنبه در محدوده ۱۲۷۰ دلار نوسان کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حاکی از امید کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد به روند بهای طلا در نخستین هفته ماه نوامبر است. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، ۱۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۲ نفر معادل ۵۶ درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌ها را در این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، ۵۴۴ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۲۳۷ نفر معادل ۴۴ درصد، افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند.

اونس که در مقطعی از سال ۲۰۱۶ تا محدوده‌های نزدیک کانال ۱۴۰۰ دلار هم جهش کرده بود، چندی است حضور در کانال ۱۲۰۰ دلار را تجربه می‌کند، اما کامرز بانک آلمان در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده روند نزولی قیمت طلا در شرایط کنونی کوتاه‌مدت و موقتی خواهد بود و قیمت این فلز زرد تا پایان سال آینده افزایش خواهد یافت. کامرز بانک آلمان اعلام کرده میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه پایانی امسال به بیش از ۱۲۵۰ دلار خواهد رسید و این رقم در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۳۰۰ دلار و در سه ماه دوم نیز به ۱۳۵۰ دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش کامرز بانک پیش‌بینی کرده قیمت هر اونس طلا تا پایان سال آینده به بیش از ۱۴۵۰ دلار خواهد رسید. کارشناسان این بانک اعلام کردند: روند نزولی قیمت طلا در ماه جاری بیشتر به علت سفته بازی و دلالی بوده و این روند نزولی کاملا موقتی خواهد بود. البته در صورتی که فدرال‌رزرو آمریکا در نشست دسامبر پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام به افزایش نرخ بهره کند، این احتمال هست که قیمت طلا اندکی کاهش یابد.