امداد همسایگان به بازار ارز

دنیای اقتصاد: در دومین روز هفته، آرامش ارزی برهم نخورد تا دلار یک روز کم نوسان دیگر را پشت‌سر بگذارد. روز یکشنبه، دلار پس از ۲ افزایش جزئی متوالی در مسیر کاهشی قرار گرفت تا به زیر محدوده ۳ هزار و ۶۲۰ تومان نزول کند و با ۶ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۶۱۵ تومان برسد. به گفته فعالان، افزایش احتیاط معامله‌گران در خرید ارز یکی از عواملی بود که به کاهشی شدن دلار کمک کرد. با این حال، بالا نبودن ارزش دلار در سلیمانیه عراق و هرات افغانستان عامل مهم‌تری بود که زمینه کاهش قیمت را فراهم‌تر کرد. در کنار این، روز گذشته، نرخ حواله درهم نیز کاهشی بود تا قیمت داخلی از این بازار همسایه نیز تحریک نشود.

برخلاف افت قیمت دلار، روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی دومین افزایش متوالی را تجربه کرد و با ۴ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، خوش‌بینی معامله‌گران سکه به روند بهای اونس در هفته جاری عاملی بود که سکه‌بازان را در موقعیت خرید قرار داد. سکه تمام بهار آزادی انتهای هفته گذشته با افتی ۵ هزار تومانی یک کانال قیمتی پایین رفت، ولی از ابتدای سال‌جاری در مسیر افزایشی قرار گرفت و سرانجام روز یکشنبه به میانه کانال یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید.

مقاومت فردایی‌ها

در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۶۱۵ تومان آغاز کرد که کاهشی ۶ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. به گفته فعالان، از ساعات انتهایی روز شنبه و پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی، خالی‌فروشان ارزی وارد بازار شدند و با فشار فروش خود قیمت را در مسیر کاهشی قرار دادند. به اعتقاد شماری از حاضران در بازار، پس از اینکه شاخص ارزی کشش عبور از محدوده ۳ هزار و ۶۲۰ تومان را از خود نشان نداد، تمایل خالی‌فروشان برای فروش بالا رفت. خالی‌فروشان بازار کسانی هستند که از انتظارات کاهشی خود کسب سود می‌کنند.

اثرگذاری این دسته از معامله‌گران در افت ابتدای روز یکشنبه منعکس شد و پس از کاهش آغازین، قیمت دلار حتی تا ۳ هزار و ۶۱۰ تومان نیز پایین رفت. با این وجود با رسیدن دلار به نقطه یاد شده، خریدهای ارزی در بازار افزایش یافت و قیمت توانست به نرخ ابتدای روز یعنی ۳ هزار و ۶۱۵ تومان بازگردد. به گفته فعالان، مقاومت معامله‌گران فردایی یکی از موضوعاتی بود که زمینه‌ساز بازگشت قیمت دلار شد. به گفته یکی از حاضران در بازار، در ابتدای روز یکشنبه، قیمت دلار در معاملات فردایی و نقدی یکسان بود، ولی پس از گذشت زمان کمی از شروع بازار، کاهش قیمت در معاملات نقدی با افزایش قیمت در معاملات فردایی دنبال شد. به گفته برخی از فعالان، افزایش حجم ارز موجود در بازار عاملی بود که موجب افت بیشتر قیمت در معاملات نقدی می‌شد، ولی بازیگران فردایی سعی‌کردند با تحرکات خود مانع از افت قیمت بیشتر دلار در خرید و فروش‌های نقدی شوند.

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌داد که تعداد زیادی از معامله‌گران روز یکشنبه تمایل بیشتری به احتیاط در انجام معامله داشتند. به‌نظر می‌رسد ناتوانی دلار برای عبور از محدوده ۳ هزار و ۶۲۰ تومان و کاهش دامنه نوسانات از روز چهارشنبه در افزایش احتیاط معامله‌گران ارزی موثر بوده است. این در حالی بود که در ابتدای آبان‌ماه، هیجان معامله‌گران در بازار بالا رفته بود؛ به‌طوری‌که دوشنبه و سه‌شنبه گذشته، شاخص ارزی در حال ثبت رکوردهای افزایشی بود. دلار دوشنبه و سه‌شنبه گذشته مجموعا ۲۳ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و تا قیمت ۳ هزار و ۶۲۰ تومان بالا رفت، ولی با رسیدن به این نقطه، رشد این ارز نیز متوقف شد و نوسانات بازار آرام گرفت.

در کنار این، در ابتدای روز یکشنبه، صرافی‌های بانکی با قیمتی نزدیک به نرخ بازار اقدام به عرضه دلار کردند و این موضوع موجب می‌شد که دامنه نوسانات کاهشی بازار نیز افزایش پیدا کند. یکی از حاضران در بازار اعتقاد داشت که خالی‌فروشان ارزی سعی داشتند با پایین آوردن قیمت‌ها، در نرخ‌های پایین‌تر اقدام به خرید ارز کنند و از تفاوت ایجاد شده کسب سود کنند، ولی تاکتیک بازارساز نقشه این دسته را نقش بر آب کرد. به‌طور کلی می‌توان گفت، از روزی که بازارساز ارزی، قیمت بازار را به رسمیت شناخت، دامنه نوسانات دلار کمتر شد؛ چراکه تقاضا نیز کاهش یافت. در مجموع می‌توان گفت که عبور دلار از مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان موجب شده است که بخشی از تقاضایی که در کانال ۳ هزار و ۵۰۰ تومان وجود داشت، از بازار خارج شود. بخشی از کاهش تقاضا مربوط به کسانی بود که ترجیح دادند در کانال جدید تن به ریسک خرید ندهند و در انتظار آشکار شدن بیشتر جهت قیمت شوند. ازسوی دیگر، نزدیک شدن قیمت بازارساز به قیمت بازار موجب شد که فرصت آربیتراژ ارز از بین برود و با محدودشدن این فرصت و عرضه مناسب، انگیزه خرید دلالان ارزی کاهش یافت.

امداد همسایگان به بازار ارز