گروه بازار پول: گزارش ماهانه بانک مرکزی از ارقام پولی و بانکی کشور حاکی است، بدهی بخش دولتی به بانک‌ها که شامل بدهی دولت و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی می‌شود، در پایان سال گذشته حدود ۲۵‌هزار و ۶۲۱‌میلیارد تومان بوده است که ۱۶‌هزار‌ میلیارد تومان آن بدهی دولت به بانک‌ها و ۹۵۹۵‌میلیارد تومان نیز بدهی بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی بوده است. بدهی بخش دولتی به بانک‌ها که از ابتدای سال جاری روند صعودی گرفته بود، در نیمه دوم امسال روند نزولی را آغاز کرد و طی دو ماه مهر و آبان ۴۶۰میلیارد تومان کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری فارس، بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در فروردین ماه سال جاری به ۲۶‌هزار و ۴۲‌میلیارد تومان افزایش یافته بود که ۱۶‌هزار و ۳۷۱‌میلیارد تومان آن بدهی دولت و ۹۶۷۱‌میلیارد تومان را نیز بدهی بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک‌ها شامل می‌شد. بنابراین گزارش، در اردیهشت ماه نیز بدهی بخش دولتی به بانک‌ها روند صعودی خود را ادامه داد و به ۲۶‌هزار و ۹۸۴‌میلیارد تومان رسید که رشد ۹۴۰‌میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. خرداد ماه امسال نیز بار دیگر شاهد افزایش ۹۰۰ میلیون تومانی بدهی بخش دولتی به بانک‌ها بودیم و طی این ماه بدهی آنها به ۲۷‌هزار و ۸۸۳‌میلیارد تومان رسید.

بر اساس این گزارش، افزایش بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها در تیر ماه سال جاری نیز ادامه پیدا کرد و به ۲۸‌هزار‌ میلیارد تومان رسید و در مردادماه نیز با ۵۰۰‌میلیارد تومان افزایش دیگر، شاهد بدهی ۲۸‌هزار و ۵۱۰‌میلیارد تومانی بخش دولتی به بانک‌ها بودیم.

هر چند روند افزایشی بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها به مرور زمان کند شده بود، ولی در شهریور ماه امسال نیز بخش دولتی با افزایش ۲۴۰‌میلیارد تومانی بدهی به بانک‌ها مواجه شد؛ ولی از ابتدای نیمه دوم این روند افزایشی کند به روند کاهشی و نزولی تبدیل شد و بدهی دولت و شرکت‌های دولتی در مهرماه با ۳۲۰‌میلیارد تومان کاهش به ۲۸‌هزار و ۴۳۳‌میلیارد تومان رسید.

روند نزولی بدهی بخش دولتی به بانک‌ها که از مهر ماه آغاز شده بود، در آبان ماه نیز ادامه پیدا کرد و این رقم در پایان این ماه به ۲۸‌هزار و ۲۹۱‌میلیارد تومان کاهش یافت. با اقدامات جدیدی که طی یکی دو ماه اخیر بانک مرکزی برای کاهش نقدینگی در پیش گرفته و

تسهیلات دهی بانک‌ها را محدود کرده است، شاهد کاهش نرخ رشد نقدینگی، کاهش قابل توجه مطالبات معوقه بانک‌ها و کاهش بدهی دولت به بانک‌ها بوده ایم و در صورت ادامه این روند احتمالا بانک مرکزی بتواند نرخ تورم امسال را پایین‌تر از ۱۹‌درصد کنترل کند.

افزایش ۱۰هزار میلیارد تومانی دارایی بانک‌ها در هر ماه

مجموع دارایی بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات بانکی و اعتباری کشور طی یک سال منتهی به آبان ماه امسال ۱۱۹‌هزار‌ میلیارد تومان افزایش یافت که حاکی از رشد متوسط ده‌هزار‌ میلیارد تومانی در هر ماه است.

گزارش بانک مرکزی حاکی است، دارایی بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات بانکی و اعتباری کشور که در پایان آبان ماه سال گذشته ۳۲۱‌هزار‌ میلیارد تومان بوده است، طی یک سال اخیر با ۸/۳۶‌درصد رشد مواجه شده و به ۴۴۰‌هزار‌ میلیارد تومان رسید.

مجموع دارایی بانک‌های کشور طی هشت ماهه نخست سال جاری با ۵/۱۹‌درصد رشد از ۳۶۸‌هزار‌ میلیارد تومان به ۴۴۰‌هزار‌ میلیارد تومان رسید.

دارایی بانک‌های کشور در آبان ماه سال ۸۴ بیش از ۲۴۸‌هزار‌ میلیارد تومان بوده است که طی دو سال اخیر ۱۹۲‌هزار‌ میلیارد تومان افزایش یافته است و نرخ رشد افزایش دارایی بانک‌ها از ۴/۲۹‌درصد در یک سال منتهی به آبان ۸۵ به ۸/۳۶‌درصد در یک سال منتهی به آبان ۸۶ رسیده که حاکی از رشد فزاینده دارایی بانک‌ها است.

بنابراین گزارش، دارایی بانک‌ها شامل ۱۱۰‌هزار‌ میلیارد تومان دارایی خارجی، ۲۸‌هزار‌ میلیارد تومان بدهی بخش دولتی، ۱۴۹‌هزار‌ میلیارد تومان بدهی بخش غیردولتی، ۸۰‌هزار‌ میلیارد تومان سایر دارایی‌ها و ۷۱‌هزار‌ میلیارد تومان اقلام زیر خط است.