شبکه اطلاع‌رسانی بانک و بیمه (بینا) به منظور معرفی بانک برتر از نظر عملکرد در سال ۸۶ با درج نظرسنجی بر روی سایت خود از کاربران و مخاطبان خود خواست تا با انتخاب یکی از بانک‌ها به عنوان برترین بانک به تفکیک دولتی و خصوصی از نظر عملکرد مناسب، آن را به جامعه معرفی کنند. در این نظرسنجی که به مدت ۴۵ روز بر روی سایت یاد شده قرار داشت، در مجموع حدود ۸هزار و ۳۲۹رای ثبت شد که به ترتیب بانک ملی با ۹۶/۲۱درصد بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. بانک تجارت نیز با ۰۲/۱۹درصد در رتبه‌ بعدی قرار گرفت.

لازم به ذکر است، براساس اطلاعات قابل دسترسی در سایت بینا، بانک تجارت تا روز پنج‌شنبه گذشته، بالاترین آرا را به خود اختصاص داده بود؛ اما از روز پنج‌شنبه به بعد با تغییر آرا، این رتبه به بانک ملی رسید. در مورد بانک‌های خصوصی نیز همین اتفاق رخ داد و بانک سامان که تا آخرین روزهای نظرسنجی در صدر بانک‌های خصوصی قرار گرفته بود، در تغییری یکباره جای خود را به بانک پاسارگاد داد.

بانک کشاورزی نیز با ۶۹/۱۵‌درصد مقام سوم عملکرد برترین بانک‌ها در سال ۸۶ در ایران را در میان بانک‌های دولتی از نظر مخاطبان کسب کرد.

بانک ملت با ۱۴/۱۳‌درصد در مرحله بعدی قرار گرفت. بانک رفاه با ۵۵/۱۲‌درصد‌، بانک صادرات با ۶۵/۷‌درصد‌، بانک سپه با ۱۴/۳‌درصد، بانک صنعت و معدن با ۱۲/۳‌درصد، بانک مسکن با ۳۵/۲‌درصد و بانک توسعه صادرات با ۳۷/۱‌درصد در انتهای جدول نظر‌سنجی مخاطبان بانک‌های دولتی قرار گرفتند.

همچنین در نظر سنجی همزمان با بانک‌های دولتی بانک‌های خصوصی قرار داشتند که با توجه به گذشت اندک از فعالیت آنها نسبت به بانک‌های دولتی طی سال‌های گذشته جایگاه مناسبی را در میان مشتریان نظام بانکی ایران به خود اختصاص داده‌اند و توانسته‌اند در حوزه بانکداری الکترونیکی رقیب جدی برای بانک‌های دولتی باشند.

در این میان، بانک پاسارگاد با ۸۴/۲۵‌درصد آرا به عنوان نخستین بانک خصوصی در ارائه خدمات به مشتریان بین بانک‌های خصوصی قرار گرفت‌. بانک سامان با ۰۱/۲۴‌درصد دوم و بانک اقتصاد‌نوین با ۲۸/۲۱‌درصد مقام سوم را در میان بانک‌های خصوصی به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، بانک پارسیان با ۲۸/۲۰‌درصد از آرا در مقام چهارم ایستاد.

در این میان بانک سرمایه هم با ۴۶/۸‌درصد و بانک کارآفرین با ۰۴/۶‌درصد در انتهای جدول قرار گرفتند.

در یک تفکیک اجمالی و با نگاه به عملکرد بانک‌های تخصصی، بانک صنعت و معدن اول و بانک‌های مسکن و بانک توسعه صادرات ایران در جایگاه بعدی قرار گرفتند.