خشایار امینی

صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی انگلستان روز چهارشنبه اعلام شد و ترکیب آرا ۸-۱ بود .

در این جلسه نرخ بهره به میزان ۲۵/۰ کاهش یافته بود. انتظار عمومی این بود که ترکیب آرا ۹-۰ باشد و به عبارتی بازار انتظار داشت تا تمامی اعضا به اتفاق آرا رای به کاهش داده باشند. اما خبر نهایی موجب شگفتی فعالان بازار شد زیرا آقای بلانچ فلاور رای به ۵/۰واحد کاهش داده بود و بنابراین آنچه انتظار می‌رفت اصطلاحا ملایم‌تر (Dovish) بود و همین مساله موجب تضعیف پوند شد.

البته باید این نکته را اضافه کرد که آقای بلانچ فلاور از اعضای میانه‌روی بانک مرکزی انگلستان است و تقریبا از زمانی که به عضویت کمیته تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ بهره (MPC) درآمده است نظر به کاهش یا حد اکثر ثبات نرخ بهره داشته و به همین دلیل اگرچه پوند بعد از این خبر تضعیف شد، اما اولا این موج چندان تند و سریع نبود و دوما میزان آن نیز زیاد نبود.

اما جدای از این صورتجلسه چشم‌انداز کلی نرخ بهره انگلستان چندان مثبت نیست. بالطبع از کاهش رشد اقتصادی در ایالات متحده رشد اقتصادی در انگلستان نیز ضربه دیده است و به موازات از شدت و حدت تورم کاسته شده و همین مساله موجب شده تا بعضی از کارشناسان بر این باور باشند که نرخ بهره این کشور تا ۲۵/۴پایین خواهد آمد و این در حالی است که نرخ بهره انگلستان در حال حاضر ۲۵/۵ است.

این گمانه‌زنی‌ها که چند ماهی است بر بازار حاکم است، دلیل اصلی تضعیف پوند بوده است به طوری که ارزش این ارز در برابر دلار از ۱/۲ به ۹۳/۱ سقوط کرده است.

در جدال با یورو و ین نیز پوند چندان موفق نبوده است. در اواسط سال ۲۰۰۷ ارزش پوند در برابر ین تا حد ۲۵۰ قوی شده بود اما در حال حاضر در منطقه ۲۱۰ قرار دارد که موج بلندی برای چند ماه محسوب می‌شود.

در اینجا سوالی مطرح می‌شود که سوال اصلی عموم فعالان بازار است: آیا این روند ادامه دارد؟

جواب به این سوال پیچیدگی‌های خود را دارد زیرا ممکن است در برابر بعضی ارزها پوند به کف رسیده باشد و در برابر بعضی خیر اما یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد کسانی که قصد فروش پوند را دارند بهترین گزینه برای ارز مقابل یورو می‌باشد. به عبارتی خرید زوج ارز EURGBP بهترین گزینه برای معامله پوند است.

دلیل این امر نیز مشهود است. بانک مرکزی اروپا حداکثر ممکن است نرخ بهره را ثابت نگاه دارد اما ترکیب آرا اعضای MPC و دیگر مسائل اقتصاد انگلستان حکایت از ادامه سیکل کاهش نرخ بهره دارد و این مساله موجب بالاتر رفتن زوج EURGBP می‌شود. به عبارتی نیرویی که این زوج را در یکی دو سال گذشته تا این حد قوی کرده همچنان پابرجا است و احتمال ادامه آن بسیار است.

اما رفتار پوند در برابر دلار و ین کمی پیچیده‌تر است.

این دو ارز خود مشکلاتی دارند و احتمال ضعیف شدن آنها بسیار است و ممکن است ضعف آنها بر ضعف پوند چیره شود و زوج ارزهای GBPUSD و GBPJPY به پایان روند نزولی خود نزدیک شده باشند.

www.fxacm.com